Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag bygdebok Rogaland: Hetland Skipreide – Heskestad sokn


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Er det noen på forumet som kan slå opp på gården Ualand el.l. i Heskestad. Ofte så står det innledningsvis litt gardshistorie.
Kan det stemme at parter i denne gården er eid av prestegården i Eigersund, og at anvendt gårdsnavn tidligere kan ha vært Øeland. Det var spørsmålet om garden.

Så til en bruker eller evt. husmann. Jeg leter etter en mann med navn Svend Svendsen som ble gravlagt i Egersund 3. juli 1803 bare 26 år gml, "ved præstegaard Øeland". Muligens var han bruker bare meget kort tid noen måneder, jeg venter spent på hva du finner i bygdeboken. Er det en Svend Svendsen der?

(Svend Svendsen er ikke min ane, jeg skal selvsagt kjøpe bygdebøker selv, men dette spørsmålet er for å kartlegge en fokusgruppe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Det stemmer at Ualand var Bonde og prestegods, Egersund prestebol.

 

Den eneste Sven Svenson jeg finner, er en som er f. 1886 på Ollestad, g.m. Valborg Olsdr., Ueland. - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindet for Heskestad må du i så fall henvende deg til Lund kommuneadministrasjon for å få kjøpt.  Bøkene er interessante nok, men delvis mangelfulle og inneholder en del feil... så det er sagt.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Eigersund i Eigersund, Ministerialbok nr. A 5 /1 (1790-1808), Kronologisk liste 1803, side 70. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8759&idx_id=8759&uid=ny&idx_side=-71
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070418650567.jpg

 

 

Ministerialbok for Eigersund prestegjeld, Eigersund sokn 1790-1808 (1116Q)


Svend Svendsøn
ID: pg00000001197196
Kjønn: m
Rolle: avdød
Alder: 26
Personnummer: 1
Fødselsdato: 1777
Familiestilling: Mand
Bosted: Præstegaard    

 avdød Mand Svend Svendsøn 26   Præstegaard

 Sogn/kirke 828   1803     Eggersund

 


Denne mannen, muligens?

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058350000014


Samme mann som giftet seg tidligere samme år 1803

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000001548059

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da snakker vi om samme person. De kalde fakta kan man finne i kildene og diverse oppføringer, som jo er svært viktig for sannhetsgehalten. Jeg kunne ha formulert spørsmålet mer presist for å spare hjelperne med å lete. Altså jeg har kjennskap til en mann Svend Svendsen, det står i kildene at han døde ved Ueland prestegård.

 

Jeg er nysgjerrig på hva bygdeboken sier, om forfatteren har en historie å fortelle om Svend Svendsen, en dramatisk hendelse, om han var utsatt for en ulykke eller lignende. Hans nygifte kone, tok hun over gårdsbruket, og lignende saker som ikke står i folketellinger og kirkebøker. Da må jeg selv lete i tingbøker og skifter, og det er nettopp det bygdebokforfatterne gjør.

 

Så det var min litt upresise formulering som beklageligvis skaper irritasjon hos hjelperne. Jeg visste hvem Svend Svendsen er, men hva står det i bygdeboken, bokstavelig talt, hva har bygdebokforfatteren å si om denne personen.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.