Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag bygdebok Rogaland: Hetland Skipreide - Helleland sokn


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Er det noen på forumet som kan slå opp på gården Hovland i
Helleland. Granskning i kirkebøker og folketelling har ført meg
hit. Men hva sier bygdeboken om denne Peder.

Jeg vil gjerne vite hvor lenge Peder Tostenson/Torstenson levde, og
annen info. som står skrevet om ham.

Hans far var: Tosten Hovland
En bror er Anders Tostenson f. 1752

Peder Tostenson f. 1754, ble gift 1793 m. Inger Rasmusdtr. Stokke, i Høyland.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene Hetland skipreise, Helleland sogn kjøpes hos sentraladm. i Eigersund kommune.  Helleland tilhører i dag Eigersund kommune, mens Heskestad tilhører Lund kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst ikke så mye mer bygdeboken hadde å fortelle. Men det er kjekt å se hva som står der likevel, artig måte å gjøre det på, bare skanne siden. Ang. bygdebøker, så hvorfor skal det være så eksklusivt å skaffe disse . Her på Bømlo har kommunen likegodt skannet og publisert gards- og ættesoga, det er mer brukervennlig.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du fyren.

 

Jeg ville bare si at en annen eier av denne bygdeboken anbefaler:

"se Helleland bygde bok s.428 og 435.
Peder torsteison dpt 29-9-1754 Hovland i Helleland." Du skal selvsagt ikke skanne begge henvisningene, men kan du si fra hvilken side 428 eller 435 du har skannet, og hva som ikke er kommet med her. Problemet er ikke at Peder Tostensen er min ane, men jeg prøver å finne ut av om han døde før april 1805, og i så fall om Ingeborg Rasmusdatter Stokke giftet seg på nytt. Kirkeboken for Høyland er ikke lettlest .... jeg finner ikke begravelse for Peder Tostensen noe sted.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Det som var scannet var åpenbart fra side 435. - Torstein Andersen var g.2.m. Marit Pedersdr., f. 1742, dr. av Peder Eriksen Hovland, omt. på side 428 og 429.

Torstein var fra Lille Hogstad. -

 

Tror jeg kjøpte mine bøker fra slektshistorielaget i Stavanger. Er usikker, da det er ganske lenge siden. M.v.h. Alv.      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.