Gå til innhold
Arkivverket

Skipper (og reder?) Lars Jensen fra Landvik + hustru Maren Kristine Jensen


SteinarKristensen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg søker etter informasjon om noen av mine forfedre. Det gjelder Lars Jensen fra Landvik (dagens Grimstad) og hans hustru (senere enke) Maren Kristine Jensen (født Larsen). Særlig er jeg interessert i opplysninger vedrørende at det i folketelleingen er oppgitt at han i 1865 var skipper og at hun i 1900 var reder. Jeg leter derfor etter opplysninger om hvilke båter han førte og hvilke båter hun eide. Det er vel nærliggende å tenke seg at Lars Jensen også var reder i perioden mellom 1865 og 1892, da han døde.

 

Disse er da mine tippoldeforeldere, hvor datteren Josefine er mor til min farfar

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette, enten ved å peke til litteratur eller kilder hvor disse opplysningene kan finnes, eller direkte svar på spørsmål. Det er kanskje skipslister e.l. som kan være til hjelp

 

Skjermbilde fra FT er vedlagt, her er også lenker

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=122&filnamn=f60924&gardpostnr=225&personpostnr=1266&merk=1266

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00924&gardpostnr=93&personpostnr=496&merk=496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdebøkene for Landvik vil du finne mange opplysningar om denne slekta. (Johan Tveite; Landvik I: Gard og grend. Landvik II: Ætt og odel.)

Se spesielt Landvik II s. 199-201 (Skiftenes-ætta I). Les au om Ågre i Landvik I. 

 

Mi oldemor Kirstine Jensdtr. Aagre er for øvrig søster til Lars Jensen Aagre. (Les om Schrøder-ætta i Landvik II (s.194). 

 

 

 

 

 

Endret av Johannes S. Havstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til både Johannes og Linda. Neste steg blir vel å finne mer ut om båten Medbør. Vet dere også noe om bruket til Lars og Maren Jensen står ennå, hvor den ligger, ev hvor det lå? Hadde vært interessant å se

 

Steinar

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine oldeforeldre på Havstad var medeigarar i partsrederiet for bark 'Medbør'. Det ligger 12-13 dokumnet om skipet i Schrøder-Havstad-arkivet. Eg har transkribert og digitalisert dei, og kan sende filene over, dersom du gir meg ei e-postadresse.

 

Våningshuset til Lars Jensen står framleis på Ner-Ågre, ved Ågresund i Landvikkanalen; ein kan få ein glimt frå E 18. Slekta bur der ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.