Gå til innhold
Arkivverket

Folketellingen 1910 Skogn - oppslag i originalen


Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

I den dataregistrerte versjonen av folketellingen 1910 for Skogn finner jeg en Karen Bolin (født 27.09.1837 i Sverige) som fattigforsørget enke på Rydningsmo i Skogn - se her: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036863001040.

 

Jeg tror at dette må være denne samme personen som i folketellingen 1900 kalles Karen Godin (fattigforsørget innerstenke, født 1837 i Helsingland, Sverige) - se her http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037477000889.

 

Karen Gaadin døde som husmannsenke i Levanger landsogn/Frol 19.mai 1916 - se 11 blant Kvindekjøn her: Nord-Trøndelag fylke, Landsoknet (Frol) i Levanger, Ministerialbok nr. 721A03 (1912-1935), Døde og begravede 1916, side 211.

 

Jeg har derfor en mistanke om at etternavnet Bolin i 1910 er en feiltranskribering/feilregistrering og skulle gjerne ha fått sjekket i de originale tellingslistene hva som faktisk står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å legge inn en korrekturmelding på henne i folketellingen 1910. Det er fordi vi samler opp slike meldinger, og foretar sjekk av originalen samlet. Folketellingen 1910 er jo ikke skannet, slik at det må gjøres oppslag i originalmaterialet som ligger i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan jo ikke legge inn en korrekturmelding sålenge jeg ikke vet om det faktisk er feilregistrering...?

Og jeg vet at originalmaterialet ligger i Riksarkivet - det er derfor jeg har lagt denne forespørselen inn i Riksarkiv-delen av forumet og bedt dem gjøre et oppslag i de originale listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for svar!

 

Jeg kan gjerne legge inn en kommentar i den registrerte 1910-tellingen - men vil jeg da på et tidspunkt få svar på om navnet er galt eller riktig transkribert?

 

Jeg viser også til Arkivverkets egne regler for svartjenesten på nett der det bl.a. står 

  • Som hovedregel kan vi besvare spørsmål om en eller et fåtall opplysninger som krever oppslag i én lett identifiserbar og fritt tilgengelig arkivkilde

 

Jeg mener at mitt spørsmål er av en slik karakter, og jeg ber igjen om ett oppslag etter én opplysning i én lett identifiserbar og fritt tilgjengelig arkivkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spare ressurser prøver vi å samle opp korrekturmerknader for å sjekke de opp mot originalen. Eventuelle feiltranskriberinger blir så endret.

 

Vi legger ved kopi av originalen for Rydningsmo i Skogn. Det ser ut som det står Bolin ganske tydelig.

 

ft1910.pdf

 

Vennlig hilsen

 

Seksjon for brukertjenester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen!

 

Det er ingen tvil om at navnet er riktig transkribert og at det står Bolin. Da var det jo greit at jeg ikke la inn en korrekturmelding....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.