Gå til innhold
Arkivverket

Til Amerika og tilbake igjen


Andreas Totland
 Del

Recommended Posts

I Bygdebok for Bømlo, bd. IV, side 187 er følgende familie nevnt:

Lars Helgesson Steinsland, Håvik, indre, f. 1825

G.m. Anna Nilsdtr. , Alna (Alne?), Ølen, f. 1826

Born:

Helge, f. 1852, Nils, f. 1854, Kristianne, f. 1855.

 

I I ministerialbok for Finnås, 1850-1862, side 330-331 står det at denne familien utvandret til "De Nordamerikanske Fristater" (Familie nr 8 i Finnås det året).

 

I det gamle Digitalarkivet under "Nyttige lenker" fant jeg en avskrift fra  US census for 1860 (Nordmenn i USA i 1860-teljinga) denne familien, som vel må være den som er nevnt ovenfor:

 

Lars Helgerson, 35 år, fødd i Norway, Ann Helgerson, 34 år, fødd i Norway, Helyer Helgerson, 8 år, fødd i Norway, Nelson Helgerson, 6 år, fødd i Norway og Christian Helgerson, 4 år, fødd i Norway.

De bodde i Norway, Hamilton county, Iowa.

AT Christiane er blitt Christian må åpenbart være en feil gjort av telleren eller avskriveren, hvis det da er den samme familien som ovenfor. I alle fall stemmer alderen for samtlige. 

 

Jeg har ikke klart å finne familien igjen ved søk i amerikanske kilder på Internett.

Men derimot har jeg funnet Kristiane igjen i Norge:

I ministerialbok for Fødselstiftelsen, Overlegen, Bergen, side 165 finner vi at Kristiane Larsen fra "Folgereid" i Finnås Prestegjeld fødte en sønn, Bernt Lauritz, den 29.7. 1879. Faren var Erik Johan Carlsen fra Sverige (Han var reist til Amerika).

 

Denne Kristiane bor i Bergen også ved FT 1891, og trolig er det hun som dør i Bergen i 1897.

Spørsmålet er om hun kom tilbake alene, eller sammen med noen andre i familien, og i tilfelle når.

Hva skjedde med resten av familien?

Er det noen som er flink med amerikanske kilder, som kan hjelpe?  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

US Census 1860:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M82K-WVK

 

Lars dør i Iowa 30. Jan. 1908.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XVH6-T46

 

Født 15. Jan. 1825. 

Stemmer med ministerialbogen: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8821&idx_id=8821&uid=ny&idx_side=-13


Lars gifter sig i 1888 med Betsy:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XJZF-LRK

 

US Census 1900:

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M9KP-RTJ

Endret av Karsten Damén
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Karsten!

Jeg tror du har funnet den riktige familien. Det ser ut som de har fått en ny sønn, Christian, i 1862, og at moren, Anna, døde i perioden 1880-1888. Datteren Christiane er ikke med i familien allerede i 1870. Er hun tilbake i Norge før 1870?  Videre søk!

Hilsen Andreas 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, meinte sjølvsagt VI der det står ein del historie frå Bømlo. Har funne litt info om dei frå Moster og Håvik området som reiste over tidleg og enda opp i Story county Iowa. Det låg ei stund ganske mykje ute på nettet om dette (Amerikanske gratis sider). Fleire av dei budde først i Illnois.

Min oldefar hadde ein halvbror Ola Mathiasson (Kallevik); brukte berre Mathiasson/ Matteson i Amerika.

Han var fødd mellom 1830 og 1840, gift med Eli frå Totland. (Har funne emigrasjonen deira her i arkivet). Han var mellom dei første emigrantane herfra området. Eg har mykje info om han og kontakt med etterkommere både på Fb og e-post.

Dette er berre det eg husker i farten, ei stund sidan eg jobba med dette, men om det er av interesse kan eg leite det fram.

Trur dei som reiste på den tida herfrå omdådet må ha hatt kontakt med einannan.

 

mvh

Helga Kallevik 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet, Helga.

Det som interesserer meg mest nå, er når og hvordan Christiane/Kristiane/Kristianne kom tilbake til Norge. Det må trolig ha vært før 1870, for ved US cencus det året er hun ikke sammen med familien.Hun var da 15 år gammel, og kan muligens ha vært i tjeneste hos en annen familie. Eller hun var allerede da reist tilbake til Norge, da sannsynligvis sammen med en eller flere slektninger eller folk hun kjente godt. Før 1879 var hun altså i Bergen. Hvor var hun i disse ca 8 årene? Kirkeboka for Fødselsstiftelsen i Bergen sier at hun kom fra "Folgereid", Finnås prestegjeld. Er dette Follerøy/Folderøy/Folgerø?

Tror du det er mulig å finne ut noe mer om dette?

Mvh Andreas 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På s. 269 og utover i Bømlo Bygdebok VI har forfattaren skrive om leitinga si etter utvandra Bømlinger i Illinois og Iowa. På turen til USa møtte han til slutt ei dame v/ navn Anna Shold, Bestemora hennar ver Anna Henderson (Helgeson). Ho var fødd på Moster i 1853 Faren var Jakob Skimmeland). Ho utvandra med familien i 1856. I 1880 vart denne Anna gift med Nils Henderson, son til Lars helgeson Steinsland.

Dvs denne Anna som er kilde i Bygdeboka er oldebarnet til Lars Henderson (Helgeson).

Familien budde først i Illinois, men i 1860 åra flytta dei vestover mot Iowa.Her er det også bekrefta at familien innvandra i 1856. (Kan vel like godt ha vore i 1855 som du har i dine kilder).

I flg bygdeboka må denne Lars Henderson ha vore ein nøkkelperson i samand med utvandringa frå Moster-Håvik og Folderøy området. Det er også mulig at han reiste over så tidleg som i 1847, for så å ha komme tilbake i 1850 og gifta seg. Det var også ein del kontakt med Skånevik.
Kan nok vera noko i at denne dotter, Kristiane, har vore i teneste hos noken frå Folderøy som reiste tilbake til Norge?

Har du sett under inflytta i kyrkebøkene for Finnås?

Ser elles også at nabo til Lars Hendersen i Iowa, var Margrethe frå Tunge (Håvik ytre). Ho var gift med ein Nils som også budde ei kort tid i omreådet her. Der er ein del kilder om denne familien i USA og eg meinar å huske at Lars Henderson er nemd der. Men greier ikkje huske om det står noko om resten av familien hans.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn litt info om Lars Henderson i ei bok utgitt i USA av ein etterkommer av Margrethe frå Tunge (Håvik).
Han har tilgang til mykje historie rundt slekta si og naboane deira den første tida i USA.

Her skriv han litt om Lars Henderson også kalla Lars Oiero eller Tålege Lars (Tålege Lars er også nemt i Bømlo bygdebok).

Det artige med namnet Oiero er at min farfar f. 1899-1987), også kalla Steinsland på Øyero (forkorting for Ødegard, menar eg).

Kona som bur på Steinsland no kalla han for "Øyorskåno". Så dette er tydeleg eit namn som har følgd Lars heilt frå Steinsland (Øyero) i Norge og til Iowa.

I den amerikanske boka står det at 2 av Lars sine barn døde tidlig vart begravd privat nær heimen, (veit ikkje om dette stemmer).

Om du er interessert i det som elles står om Lars og bilete av han så kan eg skanne det til deg ein dag eg har litt betre tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet, Helga, men du behøver ikke å sende kopier fra bygdeboka. Jeg har bind VI og har lest det som står om emigrantene fra Håvik/ Moster, etter at du gjorde meg oppmerksom på det. Du skriver at Lars skulle ha mistet 2 barn mens de ennå var små.

Var kanskje en av dem Kristiane? De fikk jo en gutt i Iowa som var 8 år i 1870 og han fikk navnet Christian ? Men da må utgangspunktet mitt (som bygger på muntlige opplysninger fra etterkommere) være galt ! Jeg får studere Follerøy-folket i bygdeboka og kirkeboka nøye. Og ellers holde begge mulighetene åpne. Du har vel ikke tilfeldigvis mer opplysninger om boka du nevner, Navn på forfatter, boktittel etc.

Hilsen

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka heiter "The passing of the Praire by a fossil". Biographical Sketches of Central Iowa. Pioneers and Civil War veterans. Nehemias Tjernagel. Edited by Margaret Harstad Matzke. (utgitt i USA).

 

Om du googler Nehemias Tjernagel på nettet finn du historia til Tjernagel familien i Iowa, der også Margrethe som utvandra frå Tunge var inngift. Nehemias var ein artig fyr som reiste på ferie til Norge 2 ggr rundt 1900 og reisebreva hans ligg også ute på nettet.

Peter Harstad som også er involvert i den boka eg har, har skrive fleire bøker om Tjernagel slekta i Iowa, (som då tydelgvis var naboer til Lars Henderson).

Eg har kontakt med Peter Harstad på FB og fekk denne boka tilsendt av han. Sidan ei av hans "formødre" hadde budd på nabogarden her. I tillegg hadde mi tippoldemor, Johanne Johannesdtr Kinn frå Sveio, ein uekte son med ein Peder Lien frå Sveio som også var ein av forfedrene til Peter Harstad. Me har difor samarbeida litt om å finne ut av denne slekta og eg fekk tilsendt boka som takk for hjelpa.Ei veldig artig bok å lese.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tittel og forfatter til boka du nevnte. Det ser interessant ut, har bare sett litt på det foreløpig.

Men jeg har funnet en "ny" Christiane! Den Christiane som jeg trodde var kommet tilbake fra Amerika før 1879, kom nok aldri tilbake.

Hun døde sannsynligvis i Ilinois eller Iowa som liten. Det var en Christiane og to Christian i familien. For meg ser det slik ut:

1) Christiane var født i Norge 24.8.1855. Hun utvandret med familien våren 1856 (flyttemelding i kirkeboka 4. mars). Hun døde      

     trolig før hun var 1 år gammel. Det året var broren Christian født, muligens oppkalt etter henne.

2) Den første Christian var 4 år gammel ved US census 1860. Ble altså født i 1856 (nøyaktig dato ukjent). Han døde sannsynligvis            før han var 6 år gammel, kanskje enda yngre.

3)  Den andre Christian var 8 år ved US census 1870, ble altså født i 1862. Han er også nevnt i tellingene 1880 (18 år)  og 1900(38           år) i år 1900 er han gift og har 7 barn. 

 

Nå til den "nye" Christiane/Kristiane:

I Ministerialbok for Finnås, 1850-1862, side 18, finner vi henne: Født 12.7.1852, døpt 25.7.1852: Christiane.  

Far:Husmann Lars Olsen, Halderaker, Mor: Britha Torgeirsdtr. I Bømlo bygdebok, bd.I, side 689 står det at Kristianne flyttet ut til Bergen i 1872.

Dette var mye spekulasjon, men jeg tror det virker sannsynlig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkar logisk at det er denne Kristianne, og at ho i Story County Iowa døde som barn.

 

Når det gjeld Lars Henderson og familie i USA er ligg det ma sitat frå boka eg nemde på slektstaden Geni.com.

Her er også slektstrret hans.

 

Sitat frå boka vedr. barna som døde: 

"Lars Henderson had married Anna Nelson in Norway, and they immigrated to Illinois in 1856. After 1 year they moved to the farm at Section 33, Scott Township, Hamilton, Iowa. Anna passed away, and she was buried alongside 2 of their children, Helge, a son, and a daughter whose name was not mentioned. The 3 were buried at the farmstead in unmarked graves where Lars would tend them. This is mentioned in the book, "The Passing of the Prairie by a Fossil" by Nehemias Tjernagel. This is the only place I found reference to Anna's burial. He remarried a woman, Britha Chelsvig who is buried alongside him in the Story City Cemetary."

 

mvh

Helga Kallevik

Endret av Helga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det sitatet. Her fikk vi også høre litt om Anna også. Jeg hadde lurt på når hun døde,men ikke funnet noe. Det må forresten ha vært mer enn en Lars Henderson  i Iowa på denne tida. Jeg har sett navnet på tre kvinner, foruten Anna, som skulle ha vært gift med Lars Henderson: Betzy, Eli/Ella og nå, fra sitatet ovenfor: Britha. Det var også andre ting som tyder på at det ikke bare var den ene Lars H.

Takk for all hjelp.

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig at Betsy og Brita er same dama. Ho kan ha heitt Brita i Norge som har blitt til Betsy i Iowa.Trur likevel at han du fann her er den same som er omtala i boka. Det ligg også meir info på Geni.com og ein Halleraker i Sveio har skrive ein del om utvandringa til Illnois og Iowa.Her er litt meir frå boka: Sitat: "Lars Henderson (Oiro) was a quiet, difiident gentleman who said little exept in private to his favorite ox team - and when he did speak his manner seemed to imply an apology for having lifted up his voice. His wife, however, did much talking both home and abroad, for she was a great lver of conviviality. Knitting in hand, she would mingle with the neighbour's wives to exchange friendly gossip, nor must we forget the steaming coffee pot ever on tap to promote the flow of conversation. Lars seemed content that fate had provided him with helpmate so willing to supplement his reticent ways, and they appeared to be a most amicable pair. Though appearing timid in the neighborly atmosphere of home, Lars showed his real bravery on battlefield; for no soldier was ever more faithful and loyal to duty than our friend Lars. He had known the horror of bloody carnage and had seen its awful consequences in suffering and death, but he did not sour him on life, and when he came back his kindliness and modesty remined ever the same. He did not boast about his achievements-what truly valiant warrior ever did? - but his eyes sparkled with unwonted fire when he donned his veterans'garb and took part in doings of the local army post. His pride being an honored member of the G.A.R. he could not quite concal. With intimate friends he would relate anecdotees from his past life, for he did not really lack words, but his diffidance forbade any demonstration of self.!" Dette er litt meir av det som står i boka om Lars Henderson. mvh Helga Kallevik

Endret av Helga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har rett, Britha og Betsy er sikkert samme dama. Jeg fant ut at Anna levde i 1885. Lars giftet seg med Britha/Betsy i 1888.

Jeg fant testamentet hans  fra 1908. Han overlevde alle barna sine bortsett fra Chris(tian). Barna til Nils var arvinger, så Nils var død.

Helge er ikke nevnt, så han døde nok som ugift. Jeg fant også at Lars hadde deltatt i borgerkrigen i 1860-åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke i slekt med denne familien. Det var bare interessant å finne ut mer enn jeg hadde bruk for. Men nå får det være nok.

Takk for gode tips.

Mvh

Andreas Totland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.