Gå til innhold
Arkivverket

Hyldbakk om Stangvik


Odd Handegård
 Del

Recommended Posts

For noen år siden tok jeg kopi av noen sider av Hans Hyldbakks bok ”Heimar og Ætter i Stangvik” (1981), nemlig de sidene jeg trodde var relevante for min kones slekt. Utdraget slutter på side 207, med navnet på de 5 første av 10 av barna til Lars Larsson og Randi Andersdotter. Nå har min kone fått et DNA-treff med en amerikaner som har antydet at hans eneste norske forfar het Ole Moe født i Kristansund (?) 1879. Han emigrerte sammen med foreldrene i 1886. Farens navn oppgis til Andrew (Anders?) Moe.

 

Spørsmålet er om noen har Hyldbakk, og kan sjekke hva som står på side 208-209, altså om det finnes en Anders Moe der som emigrerte til USA i 1886 sammen med bl.a. en sønn som het Ole. Kona til Anders er det kommet enda mer kryptiske opplysninger om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders ble konfirmert i Stangvik i 1878

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/kf/person/pk00000001403644

 

Anders Larsen Moe, f. 1862, døde i 1881:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001777062

 

Martinus og Christopher:

Møre og Romsdal fylke, Stangvik i Stangvik, Ministerialbok nr. 592A07 (1879-1902), Utflyttede 1880, side 335. 
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=59808&idx_id=59808&uid=ny&idx_side=-290
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10051207310291.jpg

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for opplysningene som jeg har sammenliknet med de vi har fått fra USA. Men det er vel slik at årstallene bare stemmer - nesten, mens fornavn er forskjellige. Det siste trenger egentlig ikke være så farlig, ettersom vår amerikaner ikke var bombesikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå litt flere opplysninger om Ole A. Moe, f. 1879. Han var født i Kristiansund (ikke i Stangvik), i likhet med sin far (Andrew/Anders/Arnt O. (Moe?)) og trolig bestefar (ukjent). Ole emigrerte fra Kristiansund til USA, trolig sammen med faren og mora i 1886. To av de kjente forfedrene er trolig Ole Andersson Sjøflot/Åsskard og Anne Johanne Arntsdotter Brem/Åsskard. 

 

Jeg har søkt på Digitalarkivets Emigrantprotokoll for Møre og Romsdal, uten å finne noen som passer - muligens kan Ole hatt et annet "etternavn" enn Moe, mens han bodde i Norge.

 

Spørsmålet nå er om noen kjenner oversikter over kristiansundere som emigrerte til USA i 1886 - digitalt eller skriftlig.

Endret av Odd Handegård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd - en i min familie har nok også denne karen som DNA-match (4th - Remote cousin). Det vil vel si 5-menning eller lenger bak. Mitt familiemedlem har mange aner fra Stangvik, Surnadal, Kristiansundområdet osv, men jeg kan ikke se noe felles med amerikaneren sånn umiddelbart. Men hun er etterkommer av Lars Bendiksen Moen f 1816 i Mostua, Moen i Surnadal, som var gift med Rannei Pedersdatter. Når jeg nevner Rannei, så er det pga at amerikaneren sier at Andrew O Moe var gift med Rennig Gala fra Norge. Rannei/Rennig er kanskje samme navn? Etternavnet hennes er selvfølgelig også galt eller feiltolket.

 

Edit: Odd, jeg tror at du er på rett vei, for mitt familiemedlem har en match (blant flere) felles med amerikaneren, som er etterkommer av Anne Johanne Arntsdatter Brem og Ola Sjøflot.

Endret av Arnstein Rønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var interessant. Det er opplagt at det er Ola Sjøflot/Åsskard og Johanne Arntsdtr Brem som er de felles aner. Det har jeg fått bekreftet gjennom en annen nordmann har det samme DNA-treffet med amerikaneren og min kone, og at treffet altså innebærer at de har felles tip-tip-oldeforeldre (3-5-menninger iflg Family Tree). Min kones tip-oldefar het Jørgen Olson Åsskard og det må nesten være slik at en av Jørgens søsken må være forfar eller formor til amerikaneren. En av Jørgens søsken het Arnt Olson Aasgaard (f. 1804) og han flyttet til Kristiansund. Han var gift 2 ganger og fikk mange barn. En annen het Sivert Olson Aasgaard, f. 1813, han flyttet også  til Kristiansund. Det er alt jeg foreløpig har klart å finne ut. 

 

Jeg har som nevnt overfor ikke funnet noen Ole A. Moe, født i 1879, og bosatt i Kristiansund som emigrerte til USA i 1886 (opplyst av amerikaneren) verken på Digitalarkivets Emigrantprotokoll eller i Folketellingen for 1885. Kanskje opplysningen om at han var bosatt i Kristiansund egentlig er feil. Jeg lagde for et par år siden en "komplett" (så langt det lar seg gjøre) oversikt over min kones morsslekt, slik at jeg vil kunne gi amerikaneren en oversikt over slektsleddene bakover fra Ola Sjøflot/Johanne Brem, men det mangler jo 2-3 mystiske generasjoner som helst skulle vært på plass.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.