Gå til innhold
Arkivverket
Grethe Flood

Ørkenen Sur i New York - "siste stopp" for en del av de norske emigrantene

Recommended Posts

Grethe Flood

Dette er vel gammelt nytt for de fleste her inne som har slektsforsket en stund på norske utvandrere. Boka ble vel utgitt i 2008, men jeg legger likevel inn lenken til omtalen av historien om de norske emigrantene som var innom eller endte opp i Ørkenen Sur i New York. Jeg har ikke fått lest boka selv - ennå: 

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/Amerikaturen-ble-tragedie-for-mange-2346978.html

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Gangstø

Hvis teknologien er med oss, vil det være mulig å se tv programmet om ørkenen På youtube.

Endret av Hans Gangstø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grethe Flood

Ørkenen Sur er vel også nevnt i det nyeste nummeret av Aftenpostens magasin "Historie". Hit kom forresten også skihopperen Sigmund Ruud i forbindelse med vinter-OL i 1932, og Herman Wildenwey skrev et langt, gripende dikt etter å ha besøkt Ørkenen og pratet med gutta. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

Denne listen med navn som ble skrevet over beboere i Ørkenen Sur, er den noen gang offentliggjort?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mari Ågedal

Jeg trekker denne litt opp ved å stille spørsmålet på nytt. Er det noen som vet om registeret over beboere i ørkenen Sur er blitt offentliggjort?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive