Gå til innhold
Arkivverket

Søker tips om litteratur om garder og slekter i Øyer


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei er det noen som vet hvordan jeg kan få kjøpt disse to hefter / bøker om gardene / slektene på Glømmen og Rindal i Øyer 

 

O.T. Forseths artikkel '' Omkring Glømmen-ætta '' NST XXX, 1986 bind 30 .

 

Einar Jerve '' Bjørn Guttormsen Rindal '' Einar Jerve skal ha skrevet denne boken / heftet på slutten av 50 tallet på oppdrag av riksarkivet .

 

 

Ellers så søker jeg tips om hvor jeg kan få fatt på litteratur om gardene : Hong , Glomstad , Skaaden  i Øyer , og da med referanser til boktitler og evt. forfattere .

 

På forhånd takk for positivt svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei er det noen som vet hvordan jeg kan få kjøpt disse to hefter / bøker om gardene / slektene på Glømmen og Rindal i Øyer 

 

O.T. Forseths artikkel '' Omkring Glømmen-ætta '' NST XXX, 1986 bind 30 .

 

Har du vært i kontakt med Norsk Slektshistorisk Forening om denne?

 

DTH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i kontakt med Norsk Slektshistorisk Forening om denne?

 

DTH

 

 

Hei Dag takk for innspill , da har jeg sendt avgårde en bestilling til NSF så får en bare håpe at de har det på lager .

 

Da står disse gardene igjen :  Hong , Glomstad , Skaaden og Einar Jerve's '' Bjørn Guttormsen Rindal '' Einar Jerve skal ha skrevet denne boken / heftet på slutten av 50 tallet på oppdrag av riksarkivet .

 

Håper noen kan bidra med tips på hvordan få tak på litteratur som omhandler disse gardsbrukene . 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke treff på en slik tittel på Oria, ei heller fornavnet Einar. Men en Eivind Jerve har skrevet flere slektsbøker. Du bør nok kontakte Riksarkivet.

 

Litt om Eivind Jerve på Lokalhistoriewiki:

 

https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Eivind_Bergh_Jerve

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engebret Hougen skriver følgende :

 

NN Alvsdatter Skaaden , født ca 1415 ved Skaaden i Øyer , og død etter 1452 ved Glømmen i Øyer. NN Alvsdatter ble  gift i 1452 med Amund Grimsson på Glømmen i øyer . En kjenner 7 sønner: Trond , Ivar, Jon , Gunnar, Bård , Torgjel og Alv. I eldre skrifter er det oppgitt at det var Trond Amundsson som fekk Glømmen i Øyer og vart stamfar for den yngre ætt, men det ser ikkje ut til å vera rett. Det ser ut til å ha vært sønnen  Bård Amundsson. Det kommer en  tilbake til i en utredning om Gyldenløve – Glømmen – ætta .

 

Noen som vet hvor jeg kan finne denne utredningen ?

 

På forhånd takk for innspill 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.