Gå til innhold
Arkivverket

Fadder h:G. Hoffgaard Halvor


Anne M. Thoreløkken
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 6 (1782-1814), Fødte og døpte 1794, side 306-307. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-125
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215640664.jpg

 

   

På Familysearch's utskrift i beskrivelse av fadder står det fadder: h:G. Hofgaard Halvor.   Jet vet ikke om dette er en del av navnet eller stilling, det står under overskriften Stilling og stand.

 

Er det noen som kan gi en forklaring på dette?

 

På forhånd takk/Anne Marie.   

Endret av Anne M. Thoreløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg studerer hvordan fadrene er ført ved andre barnedåper, ser det ut som teksten til fadderen ved Karen Thullines dåp betyr:  Halvorsens hustru G. Hoffgaard.  Men jeg er ikke sikker.

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

G. Hoffgaard kan være kjøpmann Gabriel Hofgaard, Peter Nielsen kan være kjøpmann Peter Nielsen. Hva fadder Halvorsen heter til fornavn, er vel fremdeles ukjent? Den siste fadderen er antakelig en mann, siden kvinnefadderne blir nevnt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om vi analyserer litt til...

 

Nokre barn har fire faddrar, andre har fem. Ingen har meir enn fem så langt eg kan sjå. Det tyder på at dei heldt seg til lova (Kristian Vs), som sa maks fem.

Altså er "Halvors: h: g: Hoffgaard" éin person, ikkje to. Det stemmer med at "og" kjem før dette namnet.

 

"g:" er med latinsk skrift. Altså er det eit fransk/latinsk ord, eller eit namn. Mest truleg det siste, og førenamnet til Hoffgaard.

"h:" er med gotisk skrift. Altså er det eit nordisk (evt. tysk) ord. Det mest nærliggande er "hustru".

"Halvors:" er ei forkorting (":" viser det). Det kan ikkje vere "Halvors", men det kan vere "Halvorsens".

Det er framleis eit argument at denne presten fører opp kvinner først, og så menn (eg har ikkje sjekka om dette er gjennomført - men det stemmer for denne sida og dei næraste). På den andre sida er det neppe ein mann som vert omtala som "Halvorsens eittelleranna", men det kan godt vere kona til ein Halvorsen.

Då må det gjerne vere ein Halvorsen som er meir kjend enn andre Halvorsen-ar, når kona hans vert identifisert på denne måten. Ho er høgt nok på strå til å ha slektsnamn - men ikkje så høgt på strå at ho er "Madame".

Halvorsen sjølv er ikkje fadder.

 

Då er det berre å leite....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 6 (1782-1814), Fødte og døpte 1794, side 310-311. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-127
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061215640666.jpg

 

Sjekk barn Maren v.s. der det står tallet 38, hvem er den siste fadderen?  Er det en notat a la den trådstarter spør om, altså hustru Madame Elster, Ole Olsens hustru?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld jeg kom litt sent inn her, men det jeg egentlig lurte på var om fadderen het Halvor Hoffgaard, men av forklaringen jeg har fått av dere, skjønner jeg at det ikke er tilfelle, men at fadderen heter G. Hoffgard og er en kvinne.  

Fint med alle betraktningene.

 

Tusen takk/Anne Marie.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.