Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag "Hetland Skipreide i 450 år: gard, ætt og folk. Helleland"


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Er det noen på forumet som kan slå opp på gården Støle i
Helleland. Kilder jeg har brukt: "Personregister til Helleland sogn" og kirkebok for Helleland. En kvinne med navn Elli Amundsen døpt 5. mars 1723, far er Omund Støle.
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Helleland i Helleland, Ministerialbok nr. A 1 /1 (1713-1761), Kronologisk liste 1723, side 29.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15770&idx_id=15770&uid=ny&idx_side=-28
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070618620365.jpg


Men hva sier boken mer om hennes familie. (Jeg har bestilt bygdeboken, men den er utsolgt.) Står det at hun ble gift (i Eigersund) med Ola Nilsson fra Bogsdalen i Ogna (kilde Ogna-boken s. 112, samt linjene nedenfor), så er det rette kvinne.

Her er vielsen gjengitt: (kilde FS)
Ole Nielsen & Helene Aamundsdr, 20. juni 1751 Egersund

Oppsummering: hva finnes mer om Elen/Helene Omundsdtr. Støle, 1723-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Omund Støla er kun nevnt i 1723 og ellers ukjent. (kone er ikke nevnt.)

Han er oppf. med kun en dr., Elli Omundsdr., døpt 5/ 3 - 1723.

Beklager, men det er alt som står i boka om han. Kanskje var han her kun en kort stund ? - M.v.h. Alv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en av de mange eldste aner i slektstreet, og på disse punktene dukker det ofte opp nye spørsmål. Slik som i dette tilfellet får vi ikke vite mer enn farens fornavn, og at han var bruker i 1723. Men kanskje den nye utviklingen i slektsgranskning med bruk av DNA, kan oppklare noen av disse sakene. Jeg har en rekke aner i Bjerkreim, og denne bygdeboken liker jeg spesielt godt. Ikke rart at noen av bindene er utsolgt. Forfatteren har gjort en grundig jobb med de aller eldste, og stilt forskjellige muligheter opp mot hverandre. Med henvisning til artikler i tidsskrifter, er det drøftet hvor disse personene kan ha vært fra. Kanskje vi i vår generasjon kan besvare noen av de spørsmålene som blir stilt, med DNA-tester og matcher. Noen av disse forfedrene født 1550-1650 og en stund etter det, hadde store gårdsbruk og mange barn. Som i sin tur gjør det sannsynlig at bygdefolket er fjerne slektninger, 5-menninger og utover. Det jeg forsøker å si er at 1500- og 1600-talls personer var ikke så mange i antall, og derfor er det mulig, om enn vanskelig å finne tilbake til dem. Nei, nå får det være nok fabulering. Helleland-boken har i alle fall ikke hatt slike framtidsvyer for sin mann Omund Stølen.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er lenge siden jeg holdt på med disse slektene. Jeg leste også disse bygdebøkene fra Bjerkreim. - Vet ikke om det kan være publiserte skifter fra området, hvor man ofte kan finne personer som bodde andre steder. I området jeg selv bor, er det publisert en mengde slike skiftebøker og som jeg har hatt mye nytte av.

Ellers var det jo tidligere mye artig å finne om slekter i disse bøkene "Ætt og heim".

 

M.v.h. Alv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problembildet er ideellt for et stort nasjonalt prosjekt med alle slektsgranskere engasjert: interkommunale DNA-matcher, da blir sluttresultatet Ola og Kari med 3 barn. M.a.o. den norske urfamilien. Som nettopp er noe av hensikten med Norgesprosjektet.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Omund Støla er kun nevnt i 1723 og ellers ukjent. (kone er ikke nevnt.)

Han er oppf. med kun en dr., Elli Omundsdr., døpt 5/ 3 - 1723.

Beklager, men det er alt som står i boka om han. Kanskje var han her kun en kort stund ? - M.v.h. Alv.  

 

Kanskje det er en bror oppført også, eller en halvbror:

Jacob Amundsen døpt 14. des. 1749, sogn: Helleland

far: Omund Støla

 

Hvis Elli har søsken, vil jeg gjerne vite om dem.

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. - Jeg regner med at den du spør etter, er Omund Jacobsen Støla, f. 1718, sønn av Jacob Børildsen Støla, f.c. 1687.

Omund Jacobsen Støla døpt 28.08.1718, blev g. 1742 m. Gjertrud Olsdr., fra Høyland. Ved skifte etter Omund, er det ikke nevnt noen Elli, så da formoder jeg at den du nu nevner er en annen. - Dette altså enl. gardshistoria.

 

M.v.h. Alv Edvardsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Mange takk for konstruktive innspill. Nå tar jeg dette emnet fram igjen, i den tro at ferietiden ikke er for travel til at noen har lyst til å se på problemet enda en gang.

 

DNA-gransking har vist at jeg har muligens noen ukjente aner fra Finnøy. En skotte med navn Henrik Blank som kom til Norge på midten av 1500-tallet. Dette er ikke

en del av spørsmålet til dere, men jeg sier det som en forklaring på at Elen Omundsdtrs (f. 1723) opphav er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.