Gå til innhold
Arkivverket

Peder Nilssen, f. 1755, trenger hjelp til å finne begravelsen i 1791. Trondenes/Troms


Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg finner ikke begravelsen til Peder Nilssen, f. 1755, Møkkeland, Trondenes, d. 1791, bosatt Bergseng/Tofta i Trondenes. Peder ble gift 23 nov 1781 i Trondenes kirke med Dorte Henriksdatter, f. 1756, Bergseng i Trondenes, d. 1839, Bergseng i Trondenes. Gårdsnavnet Bergseng/Tofta brukes litt om hverandre helt opp til våre dager, så begge gårdsnavnene kan stå....De fikk 5 barn, og når yngstemann Peder er døpt 06 mar 1791 så står det ingenting om faren er død eller levende...

 

Kona Dorte ble som enke gift 1793 med en Peder Paulsen.

 

I følge "Folk og slekt i gamle Trondenes" og Trondenes bygdebok så døde Peder Nilssen i 1791. I bygdeboka står det at Peder omkom på seiltur til Lenvik, som også er i Troms. Jeg har en teori om at nr. 1 i 1791 (Lenvik) kan være han, men at de har byttet om på fornavnet og etternavnet, og skrevet Nils Persen istedenfor Peder Nilsen, men det står ingenting om at han omkom noen plass...http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9684&idx_id=9684&uid=ny&idx_side=-159

 

Har lett og lett i årene rundt og i 1791 i Trondenes uten å finne han.....

 

Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har gått igjennom den store slektsforsker Alfred Tangen sine papirer om både Bergseng og Lenvik.. Og finner det samme som dere har funnet.

 

Tangen skriver at Peder Nilsen døde på fisketur mot Lenvik i 1791. Sikkert druknet eller noe annet stygt . min kommentar.

 

Tangen skrev av alt av slektshistore fra gudsjammerlig mange plasser i Sør-Troms  nordre- Nordland pluss pluss.

 

 Trygve Lysaker som skrev Trondenes Bygdebok på 50-tallet har mye av sine opplysninger fra Tangen og min bestefar Ola Tømmerås

 

Lysaker bodde i mitt hus i lengre perioder mens han skrev boka.

 

 

Hvor mange Nils Pedersen ---Peder Nilsen fra Trondenes eller Tronæs som jeg tror det står i Lenvik-boka , finnes det som døde i Lenvik .

 

 

Bortimot 1 kanskje

 

Følg gut feeling , det er ofte rett , selv om vi ikke kan dokumentere det .

 

 

hilsen

 

Odd Einar Tømmerås

 

i fra Harstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.