Gå til innhold
Arkivverket

Nils Jensen Rud (1705-1760) - har jeg riktige foreldre?


Geir Greni
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har lagt inn i treet mitt at Nils Jensen Rud (1705-1760) (gift med Ingeborg Jonsdtr. Øystad (1716-1773)) skal ha foreldre Jens Olsen Klettestuen (1683-1742) og Gubjør Olsdatter Snartum (1679-1756) fra Biri, Oppland.

 

Nils skal være født i Snertingdal, og døde på Nord Torpa, Nordre Land.

 

Men nå lurer jeg på om dette med foreldrene er ren fiksjon. Jeg tar selvkritikk for at jeg ikke har notert meg hvor jeg har dette fra, men jeg har altså ingen kilder.

 

Setter pris på om noen kan kaste lyst over dette:-)

 

Mvh

Geir

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Kan Nils Synstad være samme person som jeg har som Nils Jensen Rud?

 

Det vet jeg ikke. Jeg har ikke erfaring med å forske på slekter i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare nevne at Nils Jensen Rud hadde to døtre. Den ene het Ingeborg (det samme som sin mor og mormor), mens den andre het Gubjør (som jo er navnet på kona til Jens Olsen Klettestuen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skiftet etter Gubjør Olsdatter Klettestuen i 1756 kalles sønnen Nils Øyestad (altså Øystad i Torpa).

 

Takk for korreksjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9350&idx_id=9350&uid=ny&idx_side=-113
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603860639.jpg

 

Trolovelsen mellom Niels Jensön fra Dalen (?) og Ingebor Jonsdatter Øystad (?).  Litt usikker på gårdsnavnene + at jeg ikke klarer å tyde

forlovernes navn.  Vielsen står på side 223.  Øystad passer godt, jfr. #6, men jeg har veldig liten lokalkunnskap,

 

Astrid 

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen!

 

Dette er jo superbra! Det må jo peke mot at Nils Jensen Rud er sønnen til Jens Olsen Klettestuen og Gubjør Olsdatter Snartum, eller? Min ane, som er datteren til Nils heter jo også Øystad (Gubjør Nilsdatter Øystad).

 

I tillegg ser jeg på Google Maps at Biri og et sted som heter Dalen ikke er så langt fra hverandre, så det rimer jo godt det også.

 

Geir

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye kan tyde på det, ja.  MEN jeg ville ha sjekka litt mer, var jeg deg.  F.eks. fadderne til Nils og Ingeborgs barn, i håp om å finne tanter og onkler....

Hva med opphavet til kona, Ingeborg?  Er det skifter etter hennes foreldre, i håp om å finne ut mer,

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.