Gå til innhold
Arkivverket

Mons Jacob Gotfredson, kan noen hjelpe med å finne Mons i Norge?


Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

I min søken etter en nordmann som forsvant i USA trenger jeg hjelp til å "ekskludere" Mons Jacob Gotfredson. Mons Jacob er, ifølge vielsesattesten sin, sønn av Gotfred Gotfredson og Alta Paulson. Han oppgir også der å være fødd i Bergen Norway.

 

I 1942 oppgir han å være fødd 27. januar 1896.

 

Kan noen hjelpe meg å finne denne personen i Norge eller som utvandrer?

 

Mannen jeg søker i USA heter Mons Reinert Gotfredson Vedvik og ble født på Selje 27. januar 1897 (i FT 1910 står MRGV med annen fødselsdato).

 

 

post-1462-0-00140800-1455225536_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar Svein.

Jeg kjenner godt til den Mons, siden det er han jeg søker i USA. Konen og barna til Mons fra Selje mistet all kontakt med mann og far rundt 1928. Forsøker derfor å hjelpe en av familien med å spore opp Mons fra Selje i USA.

 

Men kan det finnes flere med samme navn? Finner ikke flere kandidater selv, hverken i folketellinger eller emigrantlister. Lurer derfor om noen andre kjenner til gode kandidater.

 

 

Jack M Gotfredsen er den mannen som passer best i USA, men fra å passe til å være sikker er en lang vei. Vil derfor forsøke å ekskludere Jack M (Mons Jacob) ved å finne ham igjen i Norge.

Endret av Roald Sjursen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Svein. 

Jeg har også funnet alle desse tingene i USA, men sliter med å finne Mons Johan (Jack Mons) Gotfredsen i Norge. Har også funnet navn på Paulas barn med adresse, men ikke greid å komme i kontakt med de enda.

Mons Johan oppgir å være fødd i Bergen Norge, og en kan derved forvente at han er fra et sted på Vestlandet. Hvis jeg kan finne ham i Norge også, kan jeg utelukke ham som kandidat.

 

Så hvis noen kan hjelpe meg å finne Mons Johan Gotfredsen i Norge vil jeg være et stort skritt nærmere. Han ble fødd 27/1-1896 og som utvandret til USA.

 

Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent umiddelbart ville jeg sagt at disse to personene sannsynligvis er den samme.

Det var nok ikke uvanlig at Bergen ble brukt som referansested mht fødested, selv for personer som var fra helt andre kanter av Vestlandet.

Fødselsdatoen er korrekt, men årstallet er et år avvik, noe som også har vært sett tidligere.

Foreldrenes  navn (Gotfred Gotfredson og Alta Paulson.) stemmer forsåvidt veldig godt overens med det som står i FT 1910.

 

Gotfred Paulsen 13.01.1866 Nordre Vaagsø hf g Gårdbruger og fisker b 002 01 Alette Monsdatter 16.07.1871 Nordre Vaagsø
Hva het far til denne Godtfred, hvis han het Godtfred så blir sammenhengen klarere.

 

Hvis det i tillegg viser seg at det er vanskelig å finne andre kandidater fra samme området i samme tidsrom, tror jeg nok det er samme person.

Det som ser litt forunderlig ut er mellomnavnet (Mons Reinert Gotfredson Vedvik ) Reinert og hvordan det kan ha blitt forvandlet i USA.

 

Men som du konkluderer, en ting er å tro en annen er å bevise.

Lykke til.

Hans Gangstø

 

Endret av Hans Gangstø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og vurdering Hans. Jeg har tenkt det samme, men vil sjekke alle muligheter før jeg gir en tilbakemelding vedrørende en av forfedrene. Utfra 1910 tellingen kan det se ut som om far til Gotfred het paul Gotfredsen, side vedkommende bor der som kårmann. Får lete videre i eldre kirkebøker for å se etter beviser.

 

 

Roald 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse mellom Mons Jacob Godtfredson og Elva Goodrich (f. Short) 25.9.1937

Name: Elva Marie Goodrich
Gender: Female
Race: White
Birth Year: 1899
Birth Place: Berrien County, Michigan
Marriage Date: 25 Sep 1937
Marriage Place: Munising, Alger
License County: Alger
Age: 38
Residence Place: Munising, Michigan
Father: Emmett Short
Mother: Edna M Peterson
Spouse Gender: Male
Spouse Race: White
Spouse Age: 37
Spouse Birth Place: Bergen, Norway
Spouse Residence Place: Munising, Michigan
Spouse Father: Gotfred Gotfredson
Spouse Mother: Alta Paulson
County File Number: 3533
State File Number: 2 876
Film: 2
Film Title: Gernesee 24-Kalamazoo 24
Film Description: Alger (1937) - Allegan (1933)
Household Members
Name
Elva Marie Goodrich
Mons Jacob Gotfredson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Lars.

Jeg kjenner til vielsesen mellom Mons Jacob og enken Elva Marie.

Nå prøver jeg å lete etter Mons Jacob i Norge, for å eventuelt kunne ekskludere ham som alternativ kandidat.

 

Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

"Mannen jeg søker i USA heter Mons Reinert Gotfredson Vedvik og ble født på Selje 27. januar 1897."

​Hei. Dette var bestefaren min, og han forsvant i USA, ca. 1926.

Det vart gjort omfattende søk etter han den gang, der Røde Kors også var involvert. Du finner informasjon om Mons og slekta på : Indrehus Wed Site, MyHeritage. Har venner i DIS, og dei har vore innom mange spor, også dette. Konklusjonen er ingen bevis, og dersom  Registreringskortet er det einaste sporet de har, er det temmelig tynt. Yngste datter til Mons, tanta mi lever ennå i sitt 94 år. Eg gjer alt eg kan for å beskytte ho mot antagelser og nye rykter.  Ring meg gjerne på 91318348.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.