Gå til innhold
Arkivverket

Tyde klokkerbok for Hedenstad 1841


geir.hovind@gmail.com
 Del

Recommended Posts

Hei

jeg klarer å lese noe ut fra klokkerboken, særlig navn - men sliter litt med informasjonen "rundt", dato osv

 

Gjelder ekteskap mine tippoldeforeldre

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hedenstad i Sandsvær, Klokkerbok nr. IV 2 (1840-1844), Kronologisk liste 1841, uten sidenr. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8583&idx_id=8583&uid=ny&idx_side=-20

 

2. avsnitt, høyre side. Dette er hva jeg tror, linje for linje:

Gift 3 <et eller annet...> Ole

Larsen Haavin og pige (?) Berthe

Cathrine Sørensdatter Loftstuquern (?)

<et eller annet> Gislerud (?)

og <et eller annet>

Christiania <et eller annet>

 

I tillegg til dette kan det synes som om min tippoldemor er oppført nest siste linje høyre side på foregående side

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8583&idx_id=8583&uid=ny&idx_side=-19 

For meg så ser det ut som en oppføring av hennes dåp den 8. juni samme år. Noen kommentar til dette? 

Dette må i såfall være en form for stadfestelse av dåp i forkant av ekteskapet? Jeg har kopi av en attest fra statsarkivet datert 1935 som tilsier at hun ble hjemmedøpt av madame Wennich 17/11/1817, og at dette igjen ble stadfestet 26/12/1817. 

 

På forhånd takk for bistand. Vi må da ha rett fakta i slektstreet :-)

 

mvh

Geir Hovind

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første lenke (lysningen for Ole Larsen og Berthe Cathrine Sørensdatter):

Lyst 3de Gg for Ungk. Fourer Ole
Larsen Haavin og Pige Berthe
Cathrine Sørensdr. Lofstuqværn,
nu tjener hos Stiger Gislerud,
og han er ved Garnison i
Christiania ellers født i Ringerige.


Andre lenke:
Den som ble døpt her er en Berthe Cathrine Johannesdatter, så dette er ikke den samme som Berthe Cathrine Sørensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rask respons Else - og beklager min uvitenhet, men "Lyst 3de Gg" er da ikke samme som at de ble gift denne datoen? Må jeg bla videre og lete etter oppføring ekteskap?  Noen tips om hvor lang tid etter lysning de normalt måte vente før ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokkerboka du har benyttet, ser ikke ut til å være ført som noen ordinær kirkebok. I vårt nye visningsprogram for skanna kirkebøker er det enklere å få oversikt over hvilke kirkebøker som dekker Hedenstad sokn.

 

Vielsen er enklere å få tak på ministerialboka (øverst på denne siden), der det står at den fant sted 28. august 1841 i Hedenstad kirke.

 

Hvis din formor er døpt 26. desember 1817, må du slå opp på 1817, altså her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle lyses 3 søndager etter hverandre, og vielsen skulle da helst foregå nokså snart etter siste lysning. Selve vielsen finner du her, venstre side øverst (par nr. 13). De ble viet 28. august i Hedenstad:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 5 (1840-1856), Ekteviede 1842, side 418-419.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1126&idx_id=1126&uid=ny&idx_side=-214
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111010787.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Kristian og Else, for både nyttig info og lenker

 

Når ser jeg at jeg får nye utfordringer med å tyde tekst om de ektevidde, men jeg gjør et forsøk på å lære meg dette :-) Ber heller om hjelp på nytt dersom behov.

 

Men kan jeg få be om litt bistand til å tyde dåpsinformasjon om min tipp-oldefar? Jeg har i utgangspunktet en del fakta fra en avdød onkel, men forsøker å verifisere gjennom å finne informasjonen i kirkebøker mv. Jeg er også på jakt etter mer informasjon om hans foreldre, men det er kanskje best å opprette en ny tråd et annet sted her på forumet. De navnene som er oppført her ved dåp er alt jeg har - videre bakover er det bom stopp.

 

Som det fremkommer over så het min tippoldefar Ole Larsen Hovind (selv om det forekommer ulike former av skrivemåte av Hovind).

Jeg finner hans oppføring av dåp her (Hole Sogn, Ringerike), 2. oppføring høyre side. Dette er hva jeg tror det står, men jeg gjetter litt basert på info i en gammel slektsbok 

Døpt 16. søndag etter Trefoldighet, 29/9 1811.

Lars Knutsen Hovindeiet (??): Ole Marthe Haraldsdtr. <-- Bare så jeg ikke snubler i forståelsen: Lars og Marthe er foreldrene, ikke sant?

Linje 2 mv er vel navn på faddere 

 

mvh

Geir 

Endret av geir.hovind@gmail.com
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken din virker ikke. Her er forhåpentlig rett lenke:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Hole, Ministerialbok nr. I 3 (1805-1814), Fødte og døpte 1811, side 54-55.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8514&idx_id=8514&uid=ny&idx_side=-30
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070313630047.jpg

Dåpsdatoen er slik du sier.

Lars Knutsen HovindEjets Søn: Ole.
Fadderne: Anne Sophie Veholt, Giertrud Veholt, Tolline ibid., Michel Gielle, Ole Olsen Hage.

I margen til høyre står morens navn (i forbindelse med hennes introduksjon etter barnefødselen): Marte Haralds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.