Gå til innhold
Arkivverket

Er Bergens borgerbok 1752-1865 fullstendig?


Tore Langholm
 Del

Recommended Posts

En av mine aner, Daniel Albertsen/Albrigtsen/Albregtsen var blikkenslager i Bergen rundt 1800.  Jeg finner ham ikke i borgerboken, til tross for flere oppføringer som tyder på at han fungerte som mester: Han er oppført som  hhv mesterbliksl. og mesterblekkeslager ved vielsen i 1801 og ved en barnedåp i 1808, og i rullene til Undersøkelseskommisjonen 1804-1805 står det om en ungdom at han er i Blikmager Lære hos Daniel Albregtsen.   Hvis jeg forstår protokollen fra Bergens søndagsskole 1801-1836 rett, var han i perioden 1807-1809 også mester for en annen ung mann. 

 

Hvordan er det mest rimelig å tolke disse dataene?  Kan han f.eks. bare ha fungert som mestersvend hos en enke el.l. og dermed ikke kommet i borgerboken?  Kan det være håp om å finne mer om dette i andre kilder?

 

Jeg spør ikke fordi dette "mesterskapet" er spesielt viktig i seg selv, men en oppføring i borgerboken ville normalt inneholdt opplysninger om fødested.  Jeg har etter hvert mange sterke indisier på at han var født i Bergen, av bestemte foreldre, men mangler en eksplisitt bekreftelse på at kildetreffene på 1770- og 1780-tallet angår samme mann som kildetreffene på 1790- og 1800-tallet.

 

Igjen veldig takknemlig for alle innspill og svar.

 

Mvh Tore Langholm

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1790-tallet kom det "frimestre", som hadde begrensede retter og som stod utenfor lauget, men som kunne ta på seg mesterarbeid og drive næring. De står ikke i borgerboken. De hadde imidlertid ikke anledning til å ha svenner, slik at det virker mindre sannsynlig i dette tilfellet. Originalen til borgerboken ligger i Bergen byarkiv, og kan sjekkes. De trykte utgavene er ikke uten feil, men inntrykket mitt har vært at de er ganske fullstendige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for svar.  Jeg har siden vært i kontakt med byarkivet, og de forteller at heller ikke den originale borgerboken nevner Daniel Albrigtsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.