Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i Grueboka Finnskogen - Raisainen


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som har Grueboka: Finnskogen, trenger informasjon om familien Ole Mortensen Langbraaten gift med Maria Olsdatter, familien skal visstnok være listet på side 329-331. De skal angivelig være av Raisainen slekt så hvis noen har opplysninger om denne familien så setter jeg pris på om noen kunne dele informasjon. Jeg har via dna treff fått kontakt med en etterkommer av denne slekten og vi står oppført som at vi er i slekt. Jeg ønsker selvsagt å se om jeg finner slektskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fremkommer ingenting i Grueboka om forbindelse til RAISAINEN.

 

Men på den annen side er det svært sjelden at oppsitterne inne på skogen omtales med sine forbindelser til finske aner i Grueboka. Man må nok gå til andre kilder som kan kaste lys over disse forbindelsene. Men Grueboka er god på kartlegging av familieforbindelser, -samtidig som forfatteren ikke går inn på linjene til påståtte kjente finneslekter.

 

OLE MORTENSEN (som var gift med Maria Olsdatter) var sønn av Morten Olsen (1817-1903) og Kari (Karen) Pålsdatter (1823-1892) fra Gammeltorpet under Tvengsberget.

 

Ole Mortensens far-far var Ole Mortensen (1787-1757). Han var fra Græsberget i Brandval, og ble gift med Valborg Olsdatter (1788-1872) fra PEKKOLA.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for bidrag :)

Jeg har bestilt slektshefte over Raisainen så får jeg se om jeg finner noen forbindelse til de. Men, mest av alt så er jeg selvsagt interessert å finne ut hvor dna treffet med han i USA kommer inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med Solør slekthistorielags bok "7-generasjoner Räisäinen" og de du ser etter er ikke nevnt i denne boka med slektsnavnet Räisäinen". Morten ser ikke ut for å være et vanlig navn i denne slekta.

 

Ps. Har du sjekket Jan Myhrvold og Niclas Persons finske slektsnavn? Dette ligger ute på nettet, og er utarbeidet etter C. A. Gottlunds nedtegnelser. Søk der under Grue så er det mulig du finner disse folka med et slektsnavn?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Iver kom med disse opplysningene, tror jeg dette problemet er løst. Det er nok her ikke snakk om den finske slekten Räisäinen i farslinja, men det er nok slekten Rusainen/Hähmä.

 

Valborg Olsdatter Räisäinen født 1788 på Pekkola, Løvhaugen på Grue Finnskog (datter av Ole Danielsen Räisäinen og Anne Poulsdatter Räisäinen) ble gift i 1815 med Ole Mortensen Rusainen/Hähmä født 1787 i Græsberget i Brandvald Finnskog (sønn av Morten Mattisen Rusainen/Hähmä og Elin Pålsdatter Tysk/Paalainen), død 20.04.1857. Valborg døde i 1872 på Langbråten, Grue Finnskog.

Barn:

1. Morten Olsen Rusainen/Hähmä født 09.10.1817

2. Ole Olsen Rusainen/Hähmä født 09.09.1820

3. Pål Olsen Rusainen/Hähmä født 09.06.1823

 

Kilder: Solør Slektshistorielags bok "7-Generasjoner Räisäinen".

 

Om dui husker TV serien "Hvem tror du at du er?" så var Bjarne Brønnmo med i et av disse programmene, og det er mulig det fortsatt ligger ute på nettet. Bjarne var av denne finske slekta "Hähmä".

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig - hvor ble det av trådstarter her da?

 

Skulle ha vært morro om Solfrid kunne forklare om denne DNA saken gjelder ei Mt eller ei y-DNA prøve?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig - hvor ble det av trådstarter her da?

 

Skulle ha vært morro om Solfrid kunne forklare om denne DNA saken gjelder ei Mt eller ei y-DNA prøve?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvol

 

Hei Morten

 

Som nevnt litt over i starten på tråden så var jeg i Spania når jeg fikk mailen fra Garth, kom hjem først på torsdag så nå har jeg litt bedre tilganger til å få sjekket ut opplysningene :)

Det var etter at jeg tok Familyfinder at vi har fått treff og han tror at vår connection da er tilbake til denne familien som jeg nevnte innledningsvis. Jeg har ikke denne familien i min slektsdatabase så derfor var jeg usikker selv på om de tilhører Räisäinen. Jeg har bestilt hefter fra Grue slektshistorielag over Räisäinen så da får jeg se hva jeg finner der. Følgende informasjon fikk jeg fra Garth som selv nevner Räisäinen slekten:

 

Hi,
Family Tree DNA tells me that we have a fairly close DNA connection. My ancestors were from, Norway, Sweden and Austria. I think that our connection likely comes from Grue or S­ør Odalen.
 
 
Regards,
Garth Ulrich
 
 
Hello Solfrid,
 
My ancestor that emigrated was Ole Mortensen Langbraaten under Løvhaugen from the Grue Finnskog, born 1848. He was part of the Raisainen slekt. I have his ancestry quite far back. If you have the bygdebok Grueboka: Finnskogen, this family is on page 329-331. I was able to visit this farm in 2012 and I still have relatives living in Finnskogen.
 
His wife was Maria Olsdotter, also from Finnish background, she came from accross the border in Sodra Finnskoga.
 
Does this help to establish a connection?
 
 
Regards,
Garth
 
 
 
Jeg skal se på dette i løpet av uka, men jeg har ikke mottatt hefte enda fra Grue Slektshistorielag så tenker at det er bedre når jeg får den også og finne eventuelt link til min slekt :)
Endret av Solfrid Vestaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.