Gå til innhold
Arkivverket

Østlendingen, Hamar Arbeiderblad, Ringsaker Blad


morten undseth
 Del

Recommended Posts

Om noen vet om det finnes digitaliserte utgaver av disse avisene? Jeg riktignok ikke hvor gamle disse er.. Er på utkikk etter noe ifra 1927 som det nyeste, deretter 1923, kanskje 1918 og 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA er digitalisert, men da må du være abonnent eller betale for å bruke arkivet til HA. Kan sjekke for deg hvis du er interessert trond.g.lokken (g) gmail.com

 

Trond  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HA er digitalisert, men da må du være abonnent eller betale for å bruke arkivet til HA. Kan sjekke for deg hvis du er interessert trond.g.lokken (g) gmail.com

 

Trond  

 

 

Og takk så mye for svar. Og jeg tar imot med glede tilbudet ditt om å se etter i Hamar Arbiederblad, da jeg nok ikke er abonnent..

 

Ok, det jeg lurer på nevnte år er om det er noen notiser i anledning av runde år på min tippoldefar fra Nes på Ringsakerhalvøya. Navnet er Andreas

(Johannesen) Øverlien født  21 april 1843- død 16 april 1927 ( på Nes), da vil han værre 70 i 1913, 75 i 1918 og 80 i 1923. Og om det rett i etterkant av hans død er en ev. nekrolog. På forhånd takk for hjelpen

HA er digitalisert, men da må du være abonnent eller betale for å bruke arkivet til HA. Kan sjekke for deg hvis du er interessert trond.g.lokken (g) gmail.com

 

Trond  

 

 

Og takk så mye for svar. Og jeg tar imot med glede tilbudet ditt om å se etter i Hamar Arbiederblad, da jeg nok ikke er abonnent..

 

Ok, det jeg lurer på nevnte år er om det er noen notiser i anledning av runde år på min tippoldefar fra Nes på Ringsakerhalvøya. Navnet er Andreas

(Johannesen) Øverlien født  21 april 1843- død 16 april 1927 ( på Nes), da vil han værre 70 i 1913, 75 i 1918 og 80 i 1923. Og om det rett i etterkant av hans død er en ev. nekrolog. På forhånd takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg får ikke noe treff på Andreas i HA arkivet. Jeg brukte Øverlien som søkeord, men finner ingenting. Det var et treff i 1926 og et treff i 1927, men ingen av dem omhandler Andreas.

 

Mvh

 

Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamar Arbeiderblad ble grunnlagt først i 1925, og avisens digitaliserte arkiv inneholder alle utkomne utgaver siden grunnleggelsen - men naturlig nok ikke fra tiden før 1925. Det er mulig å tegne et 24-timers nettabonnement på avisen med tilgang til arkivet. Det koster kr 30,- pr døgn.

 

Ringsaker Blad ble grunnlagt i 1935, så avisen er uaktuell i denne sammenhengen.

 

Østlendingen ble grunnlagt i 1901, men det ser ikke ut til at de har et digitalisert arkiv.

 

Den eldste lokalavisen på Hamar var Hamar Stiftstidende som utkom i årene fra 1846 til 1971. Både denne avisen og Østlendingen finnes på mikrofilm på Nasjonalbiblioteket i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.