Gå til innhold
Arkivverket

Rettsprotokoll fra Moss 1875. Hva hadde hun gjort?


Knut Gjertsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har vært så "heldig" at jeg har funnet rettsprotokollen for Moss der en av mine tidlige familiemedlemmer ble dømt til 1 år på Christiania Tukthus.

Dette gjelder dommen fra 1875 for Maren Adolfine Olsen.

I forbindelse med hennes navn i protokollen står også en Inger Christine Jørandsdatter (?) Krapfos. Jeg tror ikke hun er et familiemedlem, men har dukket opp i flere sammenhenger i kirkebøkene ifm hendelser i familien.

Noen som kan hjelpe meg å tyde hva hun ble dømt for og hvilken forbindelse Inger Krapfos har her?

Jeg forventer ikke en full transkribering av dette, men opplysninger om forbrytelsen vil tette noen hull i min "slektskrønike".

 

På forhånd takk!

Knut Gjertsen

 

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss by, Ekstrarettsprotokoll (SAO/A-10863/F/Fc/L0011), 1875-1879, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/40527/11/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg10111412031011.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette er ingen dom, men en ekstrarett satt på rådhuset i Moss 27. oktober 1875 som en del av en rettsbehandling. Det ender med avgjørelse om at saken vil bli opptatt til doms, uten at jeg kan finne den her (har bladd frem til mai 1876).

 

Maren Adolfine hadde stjålet en del penger fra en kommode og levert Inger Christine en del av disse. Maren Adolfine ble pågrepet i Stockholm 30. september og Inger Christine i Christiania 29. september. Begge ble bragt til [Districtsfængslet?] 22. oktober.

 

Det er to vitner og bestjålne som bekrefter sine tidligere forklaringer, den ene er Madame Hanna Larsen og den andre Petrine Christensen (Christiansen?).

 

Foruten stevningene fremla administrator også et forhør opptatt i Moss 22. oktober og et hovedforhør opptatt i Christiania 2. og 12. oktober samt en rapport og skrivelse av 2. oktober fra Stockholm. Det som var igjen av pengene ble også fremlagt og tilbakelevert eierne. Det kanskje mest interessante som ble fremlagt var en domsakt av 21. desember 1872 fra en justissak mot Maren Adolfine, hun hadde altså vært dømt tidligere. Denne dommen var på 8 dagers fengsel på vann og brød + saksomkostninger for 1. gangs tyveri, og den finnes her:

 

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss by, Ekstrarettsprotokoll (SAO/A-10863/F/Fc/L0010), 1869-1875, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: Autorisert som justisprotokoll.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/40526/108/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å bruke så mye tid på dette for å hjelpe meg videre -det setter jeg utrolig stor pris på!

Dette er en del av familiehistorien ingen av oss har hatt kjennskap til og er derfor veldig spennende å nøste opp i, selv om det avdekker "ubehagelige" episoder.

 

Jeg fikk først kjennskap til at Maren Adolfine hadde gjort noe galt da jeg fant henne som fange på Christiania Tukthus i Ft 1875 for Christiania.

Da det ble publisert avfotografert fangeprotokoll fra tukthuset for noen dager siden fant jeg henne der (dom nr 5139, -skjønner ikke alle opplysningene som står der):

 

http://genealogi.no/straff/Tukthuset-Kristiania-1864-1879/index.html#34

 

Dette førte meg til ekstrarettsprotokollen fra Moss, som du har vært så snill å tyde for meg.

 

Maren Adolfine ble født i Moss 24. april 1854, altså var hun bare 18 år da hun ble dømt til 8 dager vann og brød første gang..

Inger Christine Krapfos var faktisk den som stod for hennes hjemmedåp 6. mai 1855. Hun var også fadder for Maren Adolfines nevø i 1870.

 

Hanna Larsen er Maren Adolfines tante (søster til moren) og står oppført som hennes fostermor i Ft 1875.

Petrine Christiansen er storesøster til Maren Adolfine og har nok vært sentral i familien, hun dukker nemlig opp som fadder for veldig mange av sine nevøer og nieser. (Maren Adolfine hadde forøvrig tre halvsøsken -alle med forskjellig far, og hennes storebror er min forfar)

 

Maren Adolfine får 2 "uekte" sønner (den første med skipsmegler Bonnevie i Oslo) etter at hun slipper ut av tukthuset, men gifter seg senere og får 3 barn og bosetter seg i Moss. Hennes ene uekte sønn vokser opp hos Hanna Larsen som fosterbarn.
 

 

Jeg skulle veldig gjerne ha funnet "alle" opplysninger vedrørende Maren Adolfines "brokete" liv, og din tyding av ekstrarettsprotokollen har hjulpet meg et langt stykke på vei og har gitt meg stor inspirasjon til å jobbe videre med dette -igjen tusen takk!

 

Hvis noen har noen tips til hvordan jeg skal komme videre hadde jeg satt stor pris på det, -er ikke så godt kjent med de mulighetene som finnes.

 

Med vennlig hilsen

Knut Gjertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.