Gå til innhold
Arkivverket

Rettsprotokoller Romsdal før 1688?


Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

I digitalarkivet over skanna rettergangsmateriale så finner jeg tingbok 1A 01 som starter i 1688. Det jeg lurer på er om det finnes tingbøker for Romsdal Sorenskriveri som er eldre. Det jeg er ute etter er en hending fra 1683 der bygdebokforfateren refererer til to kvitteringer som forteller at ei "Mali Olsd. Marchen" er halshugd "og jeg slog hendes hoved på en stage". Om det ikke finnes lokalt rettsmateriale fra denne tiden så finnes det kanskje en overrett som har behandlet saken. Og hvor er så i tilfelle en eventuell protokoll for den saken oppbevart?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for disse innførslene Leif Erik. Sliter med å få med meg hele innholdet, så jeg må nok ha hjelp til transkribering. I alle fall har vi her fått bevis for at de kvitteringene som det skrives om i bygdeboka fra lensmann og skarpretter om denne triste saka om datter til min 6 x tippoldefar ikke er noe påfunn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cirka slik:

 

Bilde 3:

D. 8 October paa Hælleland Tingstue Malli Olsdatter Marchen, som formeedelst hun sit foster udj dølßmaal fødde og ombragte, blef tildømbt at miste sit lif, hvor effter hun og er vorden henrettit, og som hun aldeelis ingen midler haver sig effterlat, haver ieg paa hans Mats bekostning motte betalle hendis underholdning medens hun Sad fangen, saa og for aa lade hende Rætte.

 

Bilde 6:

Dend 8 October Paa Helleland Tingstufue, Malli Olßdatter Marchen som formedelst hon sit foster hafde udj dølßmaal fød och Ombragt, bleff tildømbt at Miste Sit Liff, hvor och effter hon Sidden Er vorden henRætted, befantis Icke det Ringeste sig at hafue Effterlat.

 

Selve kvitteringene det henvises til, må altså finnes et annet sted, for her sies det ikke noe om at hodet er satt på en stake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk igjen Leif Erik for tyding av for meg vanskelig skrift. Ja de to kvitteringene som bygdebokforfatteren nevner fra fung. lensmann Lars Larsen Kristiseter av 22/12 1683 for godtgjorde kostpenger og "fra skarpretteren av november samme år" må finnes et sted.

 

Lurte litt på hva Ombragte betydde, men fant det i Den Danske Ordbog. som "Dræbe, tage livet af"

 

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ombringe

Endret av Helge Bjerkevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I digitalarkivet over skanna rettergangsmateriale så finner jeg tingbok 1A 01 som starter i 1688. Det jeg lurer på er om det finnes tingbøker for Romsdal Sorenskriveri som er eldre. Det jeg er ute etter er en hending fra 1683 der bygdebokforfateren refererer til to kvitteringer som forteller at ei "Mali Olsd. Marchen" er halshugd "og jeg slog hendes hoved på en stage". Om det ikke finnes lokalt rettsmateriale fra denne tiden så finnes det kanskje en overrett som har behandlet saken. Og hvor er så i tilfelle en eventuell protokoll for den saken oppbevart?

 

Kva med futerekneskapen?

http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Stiftamtstueregnskap/Trondheim-stiftamt-og-Nordland-amt

(rull langt ned. Utgifter kjem etter alle inntektslistene).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken Ivar, der er det mye verdifullt stoff.

 

Fant disse utgiftsvedleggene, men tror jeg måtte ha brukt dager for å kunne oppdage disse.

 

Og Leif Erik, takk igjen. Her har vi fått det svart på kvitt at det var slik Olav Rekdal skriver det i bygdeboka, men der han ikke oppgir hvor han har funnet det :)

For øvrig også imponert over forfatteren og alt han har funnet frem til i sin tid der en måtte til arkivene for å finne det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,

 

Statsarkivet i Trondheim har ikke tingbøker for Romsdal som er eldre enn 1688. Den typen saker som her blir omtalt ble ofte anket. På digitalarkivet finner du skannede tingbøker for Trondheim Lagting (overretten i Trondheim) for perioden 1671-1797.

Lenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/search/?rettsinstans=or&fylke=00&embete=Trondheim+lagting&protokoll=&periode=&navn=

 

 

Vennlig hilsen

Merete Larssen

Statsarkivet i Trondheim

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenken til overretten i Trondheim. Har prøvd å bla meg gjennom sakene for 1683, uten å kunne finne noe om Mali Olsdatter Marken. Men så er jeg heller ikke så god på denne skrifta da. Regner med at det ikke gikk så veldig lang tid fra en endelig dom ble avsagt og til henrettelsen fann sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Ein blir litt oppgitt.

Her har gode hjelpere brukt tid til å finne stoff og legge ut lenker til dette.

 

Men nå er alle lenker daude. Samtlige ser ut til å føre meg hit. https://media.digitalarkivet.no/ 

 

Har prøvd å søke i søkefelta utan å finne dei omtalte sakene. Noen som kan hjelpe?  

 

Klok av skade så skal sidene fotograferast neste gang eg får oppgitt ei lenke. Reknar med at om ikkje så lenge blir systemet lagt om på nytt. Med nye daude lenker...

 

Tillegg: Fann bilder jeg hadde tatt av de to første lenkene, så det gikk bra. Da er det å finne tilbake til denne fra Leif Erik i innlegg 7:

 

"Og på bilde 35 blant utgiftsvedlegg 54-92 fra 1683 er nevnte kvitteringer å finne"

 

 

Endret av Helge Bjerkevoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet har gjort om på systemet for å bla i bøkene. Mener det den gamle ble fjernet i sommer

 

Så langt jeg finner så er dette de sider som er nevnt:

https://media.digitalarkivet.no/rk20090714390275

 

Stiftsamstueregnskapene for Trondheim og Nordland

https://media.digitalarkivet.no/db/browse?start_year=&end_year=&tags%5B0%5D=723&text=trondheim&page=2

 

Trondheim lagting

https://media.digitalarkivet.no/rg/browse?archives%5B%5D=no-a1450-08000000022554&start_year=&end_year=&text=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Kjetil.

Da fant jeg jo sidene med de to sakene som er transkribert i innlegg 4. Men er fortsatt ikke i stand til  utifra lenkene å finne tilbake til denne innførselen fra innlegg 7: "Og på bilde 35 blant utgiftsvedlegg 54-92 fra 1683 er nevnte kvitteringer å finne"

 

Mvh. Helge

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Statsarkivet i Trondheim har ikke tingbøker for Romsdal som er eldre enn 1688. Den typen saker som her blir omtalt ble ofte anket.

Vennlig hilsen

Merete Larssen

Statsarkivet i Trondheim

 

Jeg er ikke helt sikker på det. Jeg mener jeg har lest i en av Statsarkivar Hans Eyvind Næss' artikler i Heimen om rettsforhold på 1600-tallet at sakene ikke ble anket. De ble avgjort der og da. Men at dommeren i saker med dødsstraff hadde forespurt lagmannen på forhånd og at lagmannen var tilgjengelig i nærheten og kunne ta saken med en gang.

 

Nå er det vel nesten 10 år siden jeg leste disse artiklene av Statsarkivar Næss som også var dr. juris, og jeg kan huske feil. Næss som var statsarkivar i Rogaland, skrev med bakgrunn i forhold fra Rogaland. Det kan ha vært en annen praksis i det Trondhjemske lagdømmet.

Jeg skal se om jeg får tid i neste uke til å sjekke disse artiklene igjen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.