Gå til innhold
Arkivverket

Ønskes kjøpt: Bygdebok Kvinnherad 4


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Er det noen som eier denne boken, men ikke har bruk for den lenger, så selg den til meg. Med forbehold om at dette er riktig bind i serien, jeg skal lese om gårdene Kjærland, Helvik og Lamberg. Dessverre kan jeg ikke gi mer presis boktittel, denne serien bygdebøker er ikke beskrevet i sin helhet noe sted på nettet. Bok 2 for Ølve, Ænes og Hatlestrand er digitalisert, men det er alt. Muligens finnes det 5 bind i alt, for Kvinnherad. Det er bare noen få utvalgte hardinger som vet det helt sikkert.

 

Hvis du vil bytte fremfor å utveksle kontanter, så har jeg 5 bind så og si ubrukte bygdebøker for Finnøy, Rogaland. Og en brukt utgave av bygdebok for Ogna i Hå, Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,   For Kjærland sin del må du ha Kvinnherad 3, den er vel ikke å få tak ny. Det er ein som har arbeid med eit nytt band. Helvik garden er nr. 4, Lamberg er ukjent for meg.    Mvh. Magnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det dukker opp flere spørsmål enn forventet, jeg må ha litt betenkningstid. I mangel på noe fornuftig å si på stående fot, så gjengir jeg et kontant svar på min henvendelse til Kvinnherad kommune, bygdeboknemnda:

"

Det er ikkje planar om å digitalisera bygdebøkene.

Bind 1: Allmennsoga og bind 5. Fjelberg: Det finst nokre på lager.

Dei andre binda er utseld.

Bjarne Hauge har privat retta og oppdatert bind 2. Han skal no gjera det same med bind 3."

 

Endret av Astrid Kaardal Halleraker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt Nasjonalbiblioteket om dei kan få digitalisert bøkene og gjort dei tilgjengelege via "bokhylla"?

 

Vel jeg antar Kvinnherad bygdeboknemnd er klar over den løsningen, siden noen av bindene allerede er publisert digitalt.

Dette er min oppmodning til kommunen (e-post svar til dem fra meg)

"

Så bra at det kom er svar, nå har jeg pløyet gjennom stablevis med bygdebøker for distriktet, og dessverre så er det slik at

for deres kommune Kvinnherad så er det sparsomt med informasjon, t.o.m. om bøkene selv.

"Han skal no gjera det same med bind 3." Er det her gårdene Kjærland og Helvik omhandles. Da vil jeg gjerne vite dato for nyutgivelsen.

A propos, på Bokhylla.no der de forannevnte bygdebøkene er publiserte på Nasjonalbibl., så er
konflikten med opphavsrett minimal. Fordi sidene ikke kan lastes ned eller kopieres, hvis dere mener at dette vil være et problem. Men selvsagt må digital publisering godkjennes av de som eier opphavsretten.

 

Men, i alle fall, kan Kvinnherad kommune eller bygdeboknemnda i det minste spandere en nettside med metainformasjon om denne serien bygdebøker. Hvilke som er utsolgt, gårder som inngår i hvilke bind osv."

cleardot.gif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nasjonalbiblioteket har ein avtale med KOPINOR, som skal representere dei som sit med rettane. Det kan godt hende at eg tek feil, men eg har forstått det slik at Nasjonalbiblioteket ikkje spør kvar einskild rettigheitshavar om lov til å leggje ut bøkene. Derimot vert bøker fjerna frå bokhylla dersom den einskilde rettigheitshavar tek kontakt fordi dei ikkje ynskjer å ha bøkene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å goggle Lamberg Kvinnherad. Der var iallfall ein gjestgjevar som heiite Petter Lamberg og som døydde i 1700.

 

Les under Hatlesatrand i den digitaliserte bygdeboka, så finn du iallfall gjestgjevar som er gift med ei Lamberg.

 

Som Magnar skriv er ikkje Kjærland og Helvik i same bok.

 

 

Endret av Marie Skålnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.