Gå til innhold
Arkivverket

Tuding av skipsnavn Johan Ludvig Frøyland


Roger Andre Midtun
 Del

Recommended Posts

Leter etter navnet på skipet som står som siste reisen til Johan Ludvig Frøyland. (Under jotun)

 

Ble veldig vankelig og tyde det. Også fordi J på jotun går ned i bokstaven under. Kan noen hjelpe? En meget frustrerende sak jeg har holdt på med en stund :)

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-ru20090316710645.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn sidelenken ved tydespørsmål. Bildelenken går det ikke å forstørre mer og en kan heller ikke bla i protokollen for å sammenlikne skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hallo. Fortsatt interessert i skipsnavnet for J L Frøyland, død 1904?

Jeg tror det står D/S Freke (MDJB), rederi Ohe & Lund, Bergen.

 

Selv er jeg interessert i en skipsfører J L Frøyland som lå i Tønsberg 13. januar1916 med D/S Arendal (eller D/S Aurdal ??).

 

 

URN:NBN:no-a1450-ru20090423670475.jpg

var det flere skippere i slekten Frøyland?

 

Mvh

Morten

Endret av Morten Edvardsen
skirvefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Morten Edvardsen skrev:

Jeg tror det står D/S Freke

Godt gjort å lesa det 🙂 , og eg trur det er rett, jf. duplikat av hovudrullen:

SAK, Farsund mønstringskrets, F/Fb/L0018: Hovedrulle nr 2301-3066, Z-10, 1875-1914, s. 239
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru20090319710239
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er jo, som du skjønner, på sporet av skippere og fartøyer i dette farvannet, herunder en skipsfører Frøyland, så da støttet jeg meg litt til en annen sekundær-kilde.

☺️ Morten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke T L Frøyland der da? Han hadde en bror som het Teodor f.1876 som jeg ikke har studert då nøye. Ellers har du en bror som heter Jakob M f.1867. Johan Ludvig er jeg sikker på døde 1904/06 men ikke senere

Endret av Roger Andre Midtun
Fødselsår
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er mulig. Det er derfor jeg lurte på om det var flere skippere i familien. Finner han ikke i "Norges skipsførere", det er også litt rart.   Skal lete mer etter Teodor L Frøyland (Frøiland), bl a i FT 1910.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den første lenken står det "Freake", i den andre (den som Richard Johan la ut) står det "Freke".

Kan ikke se at det noen av stedene står "D/S".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra det jeg har funnet tjente johan ludvig mye på og kjøpe seilskuter billig (siden dampskipene var begynt og komme) og frakte tømmer billig. Kull kostet mye, srilskuter var billig i drift og billig i innkjøp. Den theodor Frøiland du fant der er ilke samme. Frøilandfamilien fra rogaland hadde inngenting med familien i vanse/farsund og gjøre. 

 

Men det glemte jeg og skrive. Ds freke grunnstøtte på baracao, cuba i 1909. Dampskip bygget i hoboken, belgia og levert til Bergenske Ohe & Lund i  1903. 

Endret av Roger Andre Midtun
Tillegg info
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til ditt tema

 

DS Arendal passer nok med årstallet. Står ingenting om Frøyland på mannskap her men bygget 1882 og hugget 1930.

https://www.sjohistorie.no/no/skip/1619/monstringer?limit=12&page=0

 

Jakob Magnus er den jeg tror det kan være men han var ikke skipper da etter mine kilder...Noen sett i sjøfartsrullen hans?

 

Ikke godt og si hvem din JL >Frøyland kan være. Finner ingenting inne på sjohistorie.no heller. I hvilken sammenheng leter du etter dette skipet/denne personen?? Elsker en god sjøfartsnøtt

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.