Gå til innhold
Arkivverket

Protokollnummer: II.B.e.30, Sted: Sunnhordland sorenskriveri 1900


Geir Apeland
 Del

Recommended Posts

Hei

Er det noen som vil hjelpe meg med å tyde denne? Punkt nummer 5 og 6 på høyre side. Det er er en pantebok med detaljer om når gården Apeland Nordre kom i vår eie. Det er en del tekst, men hvis noen vil hjelpe så er jeg meget takknemlig. Jeg klarer bare å lese annenhvert ord...

 

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=11822&uid=ny&idx_side=-112

 

Med vennlig hilsen

Geir Apeland

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Tarif nr 5. Skjøde. Undertegnede Jacob Jacobsen Apeland tilstaar og vitterliggjør at jeg har solgt, som jeg herved til Johannes Larsen for kjøbesummen kr 500 - fem hundrede kroner -  sælger, skjøder og overdrager en andel af den mig tilhørende, paa skifte efter John Kristiansen Apeland tilkjøbte gaardspart i Apeland, gnr 89, bnr 4 i Sveien Sogn, af skyld 3 mark og 15 øre, hvilken andel "Dalbakken" kaldet, ved en nu afholdt skylddelings (?) forretning, der vil blive afkjendet (?) paa anstundende høstting, befandtes at udgjøre 2/9 - to niende dele - af det hele brug og fik en skyld stor 0 mark 70 øre. Forretningen er mig forevist. Med den frasolgte del følger ingen huse,men torvmyr og udmark efter skyldforholdet- Eiendommen er tiltsaaet (?) af kjøberen fra 22de april d.a. fra hvilken tid alle af eiendommen gaaende offentlige ...........(?)  svares af kjøberen og skal eiendommen forøvrigt være fri for heftelser som pantegjeld og vilkaar. Kjøbesummen er betalt. Thi kjendes jeg herved nævnte Johannes Larsen den anførte andel af gaard Apeland, af no. skyld og beliggende som meldt, og bliver jeg og John Kristiansen Apelands bo herfor kjøberens lovlige hjemmel.

 

Kvalvaag den 22de september 1899.

Som sælger: Jacob J. Kvalvaag.

Som kjøber: Johannes L. Apeland.

Til vitterlighet: J. Radvold (?). Jon O. Fagerlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små endringer:

Undertegnede Jacob Jacobsen Apeland = ...Jakob Jakobsen Kvalvaag...
skylddelings (?) forretning = skyldsætningsforretning...
afkjendet (?) = afhjemlet...
tiltsaaet (?)  = tiltraadt...
offentlige ...........(?) = offentlige udredsler...
Thi kjendes jeg = Thi hjemler jeg...  
gaard Apeland, = gaard Apeland nordre...
beliggende som meldt = beliggenhed som meldt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for rettelsene, Else! :)

 

Her er punkt 6: 

 

6. Tarif nr 8. 16 kroner.

Skifteskjøde. I skiftesamling 12 april 1899 i boet efter John Kristian Kristiansen Apeland og hustru Gunvor Marie Knudsdatter af Sveen blev boets gaard Apeland nordre bnr 4 og 5 af gaardens, og af skyld henholdsvis 2 mark 45 øre og 70 øre i Sveen thinglag solgt til Jacob J. Kvalvaag for 1700 - sytten hundrede - kr. I henhold hertil skjøder jeg derfor som skifteforvalter i nævnte bo overnævnte (?) eiendom til Jacob J. Kvalvaag og bliver boet kjøberens hjemmelsmand efter loven. Kjøbesummen er afgjordt. Søndhordlands skifteret 21 april 1900.

K. Knudson kst. cfr (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for meget god hjelp Kjell og Else. Dere er rå! 

 

 

Det var en interessant opplysning at "... Med den frasolgte del følger ingen huse...". Dette får jeg ikke til å stemme da Johannes Larsen Søndre Vaage  levde som husmann under sin svigerfar John Kristiansen Apeland på Dalbakka fra 1864. Så det får jeg nøste videre i...

 

 

Med vennlig hilsen

 

Geir Apeland

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.