Gå til innhold
Arkivverket
Even Stormoen

Jubileumsskrift for Solør-Odal: 1837 til 1937, - en biiiteliiten korreksjon eller noe sånt.

Recommended Posts

Even Stormoen

Hei, hei alle sammen . . .

Noen små usikre skritt inn i denne tråden, som egentlig ikke er ment som noen tråd . .  vet egentlig ikke helt hva den er ment som - men vil bare egentlig korrigere en kilde som ikke egentlig er noen kilde . . Og "korrigeringen" er egentlig så minimal, og egentlig av så liten betydning for menneskeheten at . . . 

Og hvilket Forum er det riktige å poste i? Eg-en-t-lig? 

Forbehold, forbehold, forbehold . . .

Det skal ikke være enkelt.

Vel -  det dreier seg om Nasjonalbibliotekets bok, "Jubileumsskrift for Solør-Odal" tilgjengelig på nett, utgitt i 1936 etter initiativ fra "Historielaget" redigert av en komité av ildsjeler, og med diverse artikler av forskjellige bidragsytere. 

Lenke

Til tross for en særdeles mangeårig granskning av mitt ymse opphav, hvorav en stor andel Odølinger - så hadde jeg ikke kommet over denne boken før i går, og skummet da igjennom samme.

Fant så et par store feil. - "Store" - utifra mitt eget snevre slekts-perspektiv, selvsagt.

1: Fotografi side 43 angivelig av Halvdan Årsrud, er ikke ham, men Hans Larsen Stormoen. Dette vites fordi jeg har i min besittelse en kullstift-tegning av fotografiet med sikker historikk. 

Hvorvidt det påståtte fotografiet av Hans Larsen Stormoen på side 89 da er Halvdan Årsrud, vites derimot ikke.

2: Opplysning på side 90 at Harald Stormoen er sønn av Hans Larsen stemmer ikke. Harald er sønn av Marius Stormoen, som igjen er sønn av Hans Larsen. Så Harald er Hans Larsens barnebarn.

Og hvor viktig var disse opplysningene?

Sannsynligvis ikke viktig i det hele tatt. Snarere tvert imot. Føler meg rett og slett en smule beskjemmet ved å dele dette med alle i utide - men kjenner dog på et beskjedent ansvar for å hviske et varsko at hvis noen med samme Odals-aner som meg skulle snuble over denne boken, så ha et lite saltkar parat - i hvert fall når det gjelder fotografi og genealogi.

Å bedømme bokens øvrige innhold ligger ellers langt over mine evner.

Men mengden av analyserte fakta er imponerende.

Og boken er også absolutt en "kilde" til å få litt kjøtt på beinet hva angår ens forfedres (og -mødres) liv og levnet i Odalen i gammel tid. (Eller "ting på fisken" som en fordums kollega av min søster fikk seg til å si når ovenstående kjøtt/bein-uttrykk ble litt vrient å huske . . ) 

Uansett er det en fasinerende publikasjon. Ikke minst språkmessig. Et snev av Samnorsk?

Beiste Helsingør

Even S.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive