Gå til innhold
Arkivverket

Ny versjon av programvare for søk og visning av skannet materiale


Espen Tønnessen
 Del

Recommended Posts

Hei

Da har vi oppdatert programvaren.

 

Det betyr enklere kopiering av kildeinformasjon osv. Dette er beskrevet her: http://blogg.digitalarkivet.no/post/138219104010/enklere-kopiering-av-kildeinformasjon

Vi tar gjerne imot flere tilbakemeldinger på det, fortrinnsvis i Disqus under bloggartikkelen.

 

Bedre informasjon om panteregistre har eiendomssøk eller ikke: http://blogg.digitalarkivet.no/post/139166913545/er-panteregisteret-s%C3%B8kbart-p%C3%A5-eiendom-eller-ikke

 

For full oversikt over endringene, se her: http://blogg.digitalarkivet.no/post/139355416975/2016-02-15-oppgradert-programvare-skanna-materiale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å legge inn kommentar på Bloggen, men får ikke skrevet noe, Jeg kommer inn på Disqus, men når jeg skal prøve å logge meg inn for å skrive en kommentar får jeg beskjed om at det er feil passord. Så dermed kommentar her:

 

Jeg ser i Overhalla kirkebøker, fødte 1824-1864. Når jeg bruker kopieringsknappen får jeg ut.

 

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, Ministerialbok nr. 764A07a, 1824-1864, s. 1

 

Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20050503040333

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050503040333.jpg

 

Arkivreferanse

                SAT/A-1458/764/L0551

Lenke til Arkivportalen

                http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-08000000481419

Oppbevaringssted

                Statsarkivet i Trondheim

Arkiv

                Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag

Serie og underserie®

                764: Overhalla

Stykke/mappe

                L0551: Ministerialprotokoll, Overhalla prestegjeld

Kildetype

                Ministerialbok

Protokollnr. og tidsrom

                nr. 764A07a 1824 - 1864

Område

Merknader

 

Den første linja står det alt for mye. Det hadde vel holdt her med

 

SAT, Nord-Trøndelag, Overhalla Ministerialbok nr. 764A07a, 1824-1864, s. 1 (Bortsett fra at Overhalla mangler i oppsettet ovenfor)

Her burde det stått Fødte og døpte før side 1.

 

Hvilken kirkebok det er mangler og hva slags handlinger det er mangler. Jeg ser at det står Overhalla langt nede i den kopierte opplegget, men det er

utrolig tungvint.

Her blir det mye kopiering frem og tilbake og man må legge inn noe selv.

 

Slik ender det opp hos meg i dag ut i fra gammel løsning.:

 

Nord-Trøndelag, Overhalla, Ministerialbok nr. 764A07a (1824-1864)

Fødte og døpte 1846, side 93

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2507&idx_id=2507&uid=ny&idx_side=-100.

 

Veldig tydelig hva det dreier seg om og hvor..

 

 

Endret av Anne Hildrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder meg, jeg blir møtt av en linje i bloggen som sier: Comments for this thread are now closed.

 

Ok, så svarer jeg her.

 

Her er den virkelig store nyheten. Ved å klikke på denne kopierings-ikonet kopieres informasjon fra i-boksen og lenkeboksen. Vi kommer til å jobbe videre med denne, og vi har en tanke om å tilby muligheten til selv å bestemme hva som skal kopieres ut og i hvilken rekkefølge. Første versjon kopierer alt til utklippstavla. Resultatet blir slik:

tumblr_inline_o1o4qmsrja1to49lg_500.png

 

Brukeren Sindre har i bloggen oppsummert det de fleste av oss ønsker. Dessverre lar ikke bloggen meg ekspandere svaret fra Espen, så det svaret ser jeg gjerne at blir gjentatt her.

 

Jeg ser ofte at enkelte feilaktig bruker et bilde av kirkeboksiden ved spørsmål i forumet, jeg har igrunnen aldri forstått at det har noen hensikt å ha det bildet, i og med at det er fullstendig intetsigende uten noen informasjon om hva det er bilde av. Jeg foreslår at rene bildelenker ikke er framtredende, slik at man unngår feil bruk.

Litt av problemet er at det må klikkes fram nye skjermbilder hele tiden, jeg bruker Linux og behøver vanligvis bare å høyreklikke og trekke musen over tekst for å markere og kopiere den. I det skjermbildet vi har hatt inntil idag, kan jeg ikke markere både ordet Brukslenke og adressen, når jeg forsøker å markere tekst kan jeg bare få halvparten, selve linkene må jeg klikke på og velge Ctrl-c for å kopiere., så jeg må flytte meg fram og tilbake for å kopiere noe som var veldig enkelt i den gamle versjonen. Hvorfor ha adressen til kirkeboksiden som en klikkbar link, kan man ikke bare kunne kopiere den som som tekst som i det gamle skjermbildet?

 

I stedenfor bildet ovenfor, ville jeg gjerne ha noe lignende dette:

Ministerialbok Eiker i Buskerud for Fiskum, Haug, Bakke sogn, nr.1 1/1, 1683-1704, døpte, s. 135
Permanent visningslenke: https://media.digitalarkivet.no/kb20061219670184

Med forbehold for mulige uteglemmelser, det er alt man trenger for at man i et raskt blikk skal  få med seg hva linken er til. Det er det 90% av oss trenger, hva skal de fleste av oss med en referanse til alt det andre, som f.eks. at det er lagret på SAKO (Statsarkivet i Kongsberg)?  Dette skal jo være linker til permanente adresser, og relevante data kommer jo fram hvis man bruker linken. Alt det som vises i det siterte eksempelet ovenfor, er kun aktuelt for de som samler på absolutt alt av arkivreferanser. Da vil jo en enkel vielse ta en hel side med unødvendig arkivreferanser, som man isteden enkelt kan få fram med et klikk på linken. Jeg vet at det er slektsforskere og andre forskere som kan ha bruk for all info, men de er ikke representative for dn store brukergruppen. Det er som regel nok av plass på harddiskene nå for tiden, men det er ingen vits å å overbelaste et stakkars slektsprogram med all unødvendig info.

 

Så rent teknisk: Jeg bruker en relativt ny Firefox i Linux. Når jeg klikker på den nye kopieringssymbolet - som forresten ser ut som en søppelkasse - får jeg opp teksten Ctrl+c, og ellers skjer det absolutt ingenting, heller ikke om jeg bruker Ctrl+c. I linux behøver man, som jeg nevnte, bare å markere en tekst for å kopiere den.

 

Så min bønn er, vennligst lytt til alle som det siste halvannet året har sagt gang på gang at vi bare vil ha den samme kildehenvisningen som vi alltid har hatt i de gamle kirkeboksidene, evt. minus bildelinken som de fleste aldri bruker. Slektsforsking er veldig populært for tiden, ikke la kronglete grensesnitt skremme nybegynnerne vekk fra det fantastiske tilbudet som vi bruker daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OOps, ser ut som det er en innstilling i Disqus som stenger kommentarer automatisk. Det skal vi få gjort noe med, men jeg har åpnet opp diskusjonen igjen. Bakgrunnen for at vi ønsker å få diskusjonen i Disqus knyttet til bloggen er at det er mye enklere å få oversikt over tilbakemeldinger på det vi spør om i bloggen.

 

Vi har flere brukergrupper som har et tildels forskjellig behov, og forskjellige ønsker. Ikke alle brukergruppene er representert her i forumet. 

Vi vil skrive mer om noe av dette i bloggen, men en kildereferanse er en helt spesifikk term. Slik det var i den gamle løsningen er ikke kildereferansen en kildereferanse. Kildereferansen slik den er i denne løsningen er en kildereferanse (dog noe mangelfull i noen tilfeller hvor metadata fremdeles mangler). 

 

Med den nye løsningen har vi også endelig mulighet til å betjene behovene til offentlig forvaltning og andre profesjonelle yrkesgrupper. Det er f.eks Forskermiljøene, Kartverket, Domstolsadministrasjonen, NAV, Advokater, Eiendomsmeglere, Prestekontorer osv. hvor vi er avhengig av å gi en presis og korrekt kildereferanse.

 

Som det også står i bloggen, kommer vi på sikt til å gi mulighet for at brukeren til en viss grad kan bestemme hva som skal ut i utklippstavla når man klikker på kopi-knappen.

 

Når det er sagt har vi et ønske om å imøtekomme behovene også for slektsforskerne. Akkurat hva denne løsningen innebærer har vi ikke konkludert med enda.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ofte at enkelte feilaktig bruker et bilde av kirkeboksiden ved spørsmål i forumet, jeg har igrunnen aldri forstått at det har noen hensikt å ha det bildet, i og med at det er fullstendig intetsigende uten noen informasjon om hva det er bilde av. Jeg foreslår at rene bildelenker ikke er framtredende, slik at man unngår feil bruk.

 

Forskjellige brukergrupper, forskjellige behov. I den nye versjonen har vi endret rekkefølgen, slik at brukslenken kommer øverst både i lenkeboksen og i utktlippstavla. Regner med at det vil øke bruken av brukslenka fremfor permanent bildelenke.

 

Så rent teknisk: Jeg bruker en relativt ny Firefox i Linux. Når jeg klikker på den nye kopieringssymbolet - som forresten ser ut som en søppelkasse - får jeg opp teksten Ctrl+c, og ellers skjer det absolutt ingenting, heller ikke om jeg bruker Ctrl+c. I linux behøver man, som jeg nevnte, bare å markere en tekst for å kopiere den.

 

Vår frontend-utvikler jobber faktisk i Firefox på Linux. Hvilken versjon av Firefox bruker du? Det er en rivende utvikling på både nettlesere og HTML-standarden. "Relativt ny" kan fort bli litt for gammelt. Du må minst ha versjon 41 av Firefox. Siste versjon er 44.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen kommentarer til dette med kopieringen.

Hva skal vi med all den teksten? 
 
SAB, Ministerialbok nr. A 6, 1790-1820, s. 7
 
 
Arkivreferanse
Oppbevaringssted
Statsarkivet i Bergen
Arkiv
-
Serie og underserie®
Stykke/mappe
Kildetype
Ministerialbok
Protokollnr. og tidsrom
nr. A 6 1790 - 1820
Område
Bergen fylke
Korskirken prgj.
Merknader
-
 

Når vi kopierer er det kun dette som er av  interesse:


SAB, Ministerialbok nr. A 6, 1790-1820, s. 7
 
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321610452.jpg

Dvs SAB er helt uten interesse, jeg vil heller ha den slik (også på sidevisning når vi blar).

Korskirken, Ministerialbok nr. A 6, 1790-1820, s. 7

Hvis det er noen som må ha all teksten foreslår jeg at dere gir oss 2 valg.

mvh

Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om en egen wikireferanse slik som Bokhylla.no har:

 

{{ Kilde bok | forfatter = Cappelen, August (1827-1852) | utgivelsesår = 1997 | tittel = August Cappelen: skoglandskap : tegninger og oljestudier fra våre samlinger | isbn = 8290744420 | utgivelsessted = Oslo | forlag = Nasjonalgalleriet, Kobberstikk- og håndtegningsamlingen | url = http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010102908033| side = }}

 

Det vil se slik ut:

 

Cappelen, August (1827-1852) (1997). August Cappelen: skoglandskap : tegninger og oljestudier fra våre samlinger. Nasjonalgalleriet, Kobberstikk- og håndtegningsamlingen, Oslo. ISBN 8290744420.

 

Trenger ikke stå så mye mer enn foreslått i # 3, men lenken kan gjerne være "skjult".

 

Dvs. for eksempel:

 

{{ Kilde | Ministerialbok Eiker i Buskerud for Fiskum, Haug, Bakke sogn, nr.1 1/1, 1683-1704, døpte, s. 135 | url=https://media.digitalarkivet.no/kb20061219670184 }}

 

Som blir til: 

 

Ministerialbok Eiker i Buskerud for Fiskum, Haug, Bakke sogn, nr.1 1/1, 1683-1704, døpte, s. 135

 

Vil være til god hjelp for Wikipedia, Lokalhistoriewiki, Slektshistoriewiki og alle de andre wikiene ...

 

DTH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer om en egen wikireferanse slik som Bokhylla.no har:

 

{{ Kilde bok | forfatter = Cappelen, August (1827-1852) | utgivelsesår = 1997 | tittel = August Cappelen: skoglandskap : tegninger og oljestudier fra våre samlinger | isbn = 8290744420 | utgivelsessted = Oslo | forlag = Nasjonalgalleriet, Kobberstikk- og håndtegningsamlingen | url = http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010102908033| side = }}

 

Det vil se slik ut:

 

Cappelen, August (1827-1852) (1997). August Cappelen: skoglandskap : tegninger og oljestudier fra våre samlinger. Nasjonalgalleriet, Kobberstikk- og håndtegningsamlingen, Oslo. ISBN 8290744420.

 

Trenger ikke stå så mye mer enn foreslått i # 3, men lenken kan gjerne være "skjult".

 

Dvs. for eksempel:

 

{{ Kilde | Ministerialbok Eiker i Buskerud for Fiskum, Haug, Bakke sogn, nr.1 1/1, 1683-1704, døpte, s. 135 | url=https://media.digitalarkivet.no/kb20061219670184 }}

 

Som blir til: 

 

Ministerialbok Eiker i Buskerud for Fiskum, Haug, Bakke sogn, nr.1 1/1, 1683-1704, døpte, s. 135

 

Vil være til god hjelp for Wikipedia, Lokalhistoriewiki, Slektshistoriewiki og alle de andre wikiene ...

 

DTH

 

Notert som ønske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må minst ha versjon 41 av Firefox.

Øøhh, jeg er i denne sammenhengen bruker, ikke utvikler!

 

Hvis dere snekrer sammen løsninger i HTML som ikke er bakoverkompatible, og som faktisk krever en helt ny browser for å kunne vises, så er dere faktisk ute på veeldig dypt vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøhh, jeg er i denne sammenhengen bruker, ikke utvikler!

 

Hvis dere snekrer sammen løsninger i HTML som ikke er bakoverkompatible, og som faktisk krever en helt ny browser for å kunne vises, så er dere faktisk ute på veeldig dypt vann...

 

Jeg er enig med Olaf. For Linux er man stort sett henvist til å bruke den versjonen av programvare som til enhver tid er tilgjengelig fra den distroen man bruker. Det er selvsagt mulig å omgå ved å laste ned og installere nyeste upstream-versjon på egenhånd (og på eget ansvar), men det er som regel ikke å anbefale. Selv bruker jeg Gentoo Linux som er en relativt "bleeding edge"-distro med kontinuerlige oppdateringer, og sitter for øyeblikket med Firefox 38.6.0 og er i ferd med å oppgradere til 38.6.1. Firefox 44.0.2 er tilgjengelig på testbasis, men jeg foretrekker å bruke nyeste stabile versjon. (https://packages.gentoo.org/packages/www-client/firefox)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0,64% av våre brukere brukere bruker Linux. Blant Linux-distroer ligger Gentoo på 44 plass av brukte distroer. Mint og Ubuntu (som er mer eller mindre det samme) ligger på topp. Disse har Firefox 44 i pakkebrønnen. 


 


Det er 12% av alle brukere som bruker Firefox, og av disse 12% bruker 90% versjoner av Firefox som støtter funksjonaliteten. For ordens skyld kan jeg redegjøre for Chrome også, da dette er den største nettleseren. Der må du ha versjon 42 for å bruke kopifunksjonen, mens siste versjon er 48. 31% av brukerne våre kjører Chrome, hvor 5% av disse har for gammel versjon. Og funksjnaliteten er støttet helt tilbake til versjon 9 av IE.


 


Til sammenligning er 10% av våre brukere på mobiltelefon og 14% på tablet. Andelen mobilbrukere og tablet-brukere vil garantert øke nå som vi har laget en løsning som støtter også disse plattformene. 


 


Jeg beklager å måtte si det, men vi kan ikke forsvare å bruke ressurser på å utvikle støtte for en marginal gruppe når denne gruppen fint kan installere en nyere nettleser. Vi snakker tross alt ikke om grunnfunksonaliteten i løsningen. Du kan fremdeles søke fram og vise skannede bilder og bla og navigere akkurat på samme måte som alle andre. I tillegg finnes det en fallback ved at du kan merke teksten du ønsker å kopiere og trykke Ctrl+C som tidligere. Vi kan heller ikke la være å tilby funksjonalitet som kommer en vesentlig majoritet av brukerne til gode bare fordi det er noen som ikke kan bruke det. 


 


Derfor har vi også en del verktøy tilgjengelig i visningsprogramvaren som man får tilgang til hvis man velger "Vis eksperimentell funksjonalitet". Dette er funksjonalitet som ikke er moden nok til at vi kan ha det som en generell funksjonalitet.


 


Til orientering kjører all programvaren som brukes i Digitalarkivet og systemene rundt på Linux. Jeg ville aldri ha brukt noe annet, og jeg bruker en vesentlig del av min arbeidstid på kommandolinje via terminal. Det er et uunværlig arbeidsverktøy. Jeg har også brukt Linux i mange, mange år som eneste operativsystem skrivebord. Pakkesystemet i Linux, spesielt dpkg/apt er det mest geniale systemet for å holde programvaren oppdatert. Men det fungerer etter min mening kun til servere hvor man er avhengig av stabilitet. For skrivebordsbruk er det altfor konservativt. Derfor har jeg sluttet å bruke Linux på skrivebord.


 


Så med dette vil jeg henstille om å holde diskusjonen på et saklig nivå.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftemateriale er neste på programmet, deretter rettergangsmateriale. Med den nye løsningen kan vi også løse et problem med indeksering av skiftematerialet som vi ikke har kunnet løse i den gamle løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg finnes det en fallback ved at du kan merke teksten du ønsker å kopiere og trykke Ctrl+C som tidligere.

 

Ja og Nei, det er kanskje flisespikkeri, men det kan man ikke uten videre i de nye sidene uten masse ekstraarbeide

 

For det første kan jeg ikke markere mere enn overskriften for feltet, og så lime inn den, før jeg må tilbake til feltet med adressen for brukslenken, klikke for å markere, kopiere - denne gangen med Ctrl-c - og så lime inn lenken. Det går ikke an å markere begge samtidig, jeg antar at det er fordi feltet med selve brukslenken er definert som en knapp, se forsøk på markering på bildet nedenfor. Hvis dere koder om slik at lenken i knappen kan markeres som tekst, så er dette problemet løst. Hvis nettlesere i andre operativsystemer har muligheten til å markere begge samtidig slik som det er nå, vil jeg gjerne vite hvilke.

 

post-2575-0-77608800-1455852672_thumb.jpg

 

Men OK, litt ekstra klikking for å få med seg selve brukslenken er sikkert bare sunt for fingertuppmusklene, selv om det irriterer aldri så lite at man nå må hoppe fram og tilbake mellom vinduene for å klippe og lime.

 

Neste problem er jo at man i skjermbildet av en kirkebokside ikke enkelt kan kopiere den informasjonen de aller fleste ønsker som et minimum av kildereferanse til brukslenken man nettopp har klippet og limt, som denne jeg brukte som eksempel i min første post i denne tråden:

Ministerialbok Eiker i Buskerud for Fiskum, Haug, Bakke sogn, nr.1 1/1, 1683-1704, døpte, s. 135

Fordi den ikke finnes der. Det er jo informasjon som ikke er åpen noe sted på kirkeboksiden. Man MÅ laste ned og klippe og lime og redigere i de nye kildereferansene, uansett hvilken nettleser man bruker.

 

Jeg klarer utmerket godt å skrive for hånd all den informasjonen jeg behøver som kildereferanse, og jeg har heller ikke så mange hundre kildereferanser å bry meg om enda. Men det er også slektsforskere og bygdebokforfattere med mange tusen kildereferanser som evt. må oppgraderes med nye lenker etterhvert, og da vil halve dagen gå med til å klippe og lime bare noen få sider med referanser.

 

Vi er kanskje blitt bortskjemte med informasjonen om kirkeboksidene og permanente sidelenker som er så lett tilgjengelig i de gamle sidene. Jeg tror det er viktig å ta hensyn til alle andre som også har klaget på akkurat denne ene lille tingen, det kom jo ganske omgående etter presentasjonen av de nye sidene, og ikke minst fordi akkurat dette er en av hovedgrunnene til at veldig mange ikke benytter seg av de nye sidene. Jeg tror dere vil ha stor nytte av at ønsket om enklere tilgang til den mest grunnleggende kildeinformasjon som beskrevet, blir imøtegått snarest mulig.

 

(forøvrig er jeg vel alene om min lynraske live Puppylinux LupuPlus 5.2.8.6, som i sin helhet lastes inn i og  kjøres fra RAM)

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.