Gå til innhold
Arkivverket

Finnes det informasjon om hospitalslemmer ved Oslo hospital på 1780-tallet?


Tore Langholm
 Del

Recommended Posts

En 70 år gammel beboer ved Oslo hospital ved navn Benthe Togstad ble gravlagt 27/11 1789.  Dette ifølge ministerialbok for Oslo hospitals menighet.  Nå lurer jeg på om det kan finnes mer informasjon om henne i andre papirer etter Oslo hospital.

 

Jeg ser for eksempel at mappen SAO/A-11085/K/Kb/L0002/0011  er datert 1667-1823 og har tittelen Hospitalslemmer.   Jeg ser også at det skal finnes søknader om plass, og protokoller om auksjoner etter avdøde, men vet ikke om noe av dette angår den aktuelle perioden.  

 

Er det noen som har oversikt over hva som kan finnes av relevant materiale, og hva jeg eventuelt bør bestille før jeg tar en Oslo-tur?

 

Mvh Tore Langholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenken.

Nederst,høyre side.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Hospital / Gamlebyen, Ministerialbok nr. 1 (1734-1818), Døde og begravede 1789, side 231. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7401&idx_id=7401&uid=ny&idx_side=-231
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061010010459.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre kun spredte opplysninger om hospitalslemmer i stiftsdireksjonens arkiv, ikke fra 1780-årene, og ikke om Bente Togstad.

 

Vennlig hilsen

Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Takk for svar ved flere anledninger over.  Kan jeg få lov til å spørre mer generelt om det kan finnes relevante opplysninger andre steder enn i stiftsdireksjonens arkiv?  Jeg ser for eksempel at det skal finnes søknadsbrev om innleggelse her:

 

http://arkivportalen.no/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-02000000141394

 

Det er merket "Kristiania Stiftamt", det er kanskje noe annet enn "stifstdireksjonens arkiv"?  

 

Ellers lurer jeg på om det kan finnes relevant informasjon om hospitalslemmer i annet materiale på Statsarkivet i Oslo, eller evt. på Oslo Byarkiv?

 

Vennlig hilsen Tore Langholm

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Et søk i arkivportalen vil stort sett gi treff på det som oppbevares av materiale knyttet til Oslo hospital i Statsarkivet i Oslo. Som du har sett finnes det noe bevart både i arkivet etter Oslo stiftsdireksjon og Kristiania stiftamt, samt i prestearkivene.

 

I følge arkivportalen skal det finnes en del materiale i Oslo byarkiv. De kan kontaktes på telefon:21 80 21 80 eller e-post: postmottak@kul.oslo.kommune.no.

 

 

Vennlig hilsen

Vigdis Andersen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.