Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av kirkebok fra Nes


Even Sørlie
 Del

Recommended Posts

Hei !

Kan noen hjelpe meg med tyding av et navn i en kirkebok fra Nes 1835:

 

https://media.digitalarkivet.no/view/1110/46

 

Det gjelder linje 148 : Peder født 18 mai 1835: Mor: Ingeborg Engebretsdatter, Far : Even Pedersen Berg / Borg  (ett eller annet).

Dette er min tipptippoldefar fra Nes i Hallingdal. Bosatt på Hestedokken. Finner lite ut om han og Ingeborg bakover. Men vil jo hjelpe å få tydet det siste etternavnet til, Tipptipp oldefar.

 

Er veldig takknemmelig for all hjelp.

 

MVH

Even Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel Halvor Olsen Bergseie og Gro Torkildsdtr

 

Det var ikke så vanskelig når jeg har "fasiten". Denne familen finner en i Gards og slektshistorie for Nes I.  Der er de ført som Halvor Olsen Tupperud f 1801 d 1895 g 1832 m Gro Torkjellsdtr Uthus, Hol f 1806 d 1890.  Halvor er fra denne plassen, mens Gro som nevnt er fra Hol.  I Nes I finner en også familen til Peder  (Per) som du spør om i innlegg 1, men etter et par generasjoner finner en forfedrene i Flå og da sørlig i Sørbygden.

 

Hvis du er interessert kan jeg skanne noen utvalgte sider i bøkene fra Nes og Flå (Hol-bøkene har jeg  ikke),  men noen syns jo at dette ødelegger moroa med å finne fram selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut!

Nå ble jeg veldig glad. Har stått fast på dette lenge. De heter jo Peder og Even alle som en :)

Ang hjelp er jeg takknemmelig for all hjelp jeg kan få Knut.

 

Mvh

Even Sørlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel Halvor Olsen Bergseie og Gro Torkildsdtr

 

Det var ikke så vanskelig når jeg har "fasiten". Denne familen finner en i Gards og slektshistorie for Nes I.  Der er de ført som Halvor Olsen Tupperud f 1801 d 1895 g 1832 m Gro Torkjellsdtr Uthus, Hol f 1806 d 1890.  Halvor er fra denne plassen, mens Gro som nevnt er fra Hol.  I Nes I finner en også familen til Peder  (Per) som du spør om i innlegg 1, men etter et par generasjoner finner en forfedrene i Flå og da sørlig i Sørbygden.

 

Hvis du er interessert kan jeg skanne noen utvalgte sider i bøkene fra Nes og Flå (Hol-bøkene har jeg  ikke),  men noen syns jo at dette ødelegger moroa med å finne fram selv.

 

Hei Knut! Har du mer opplysninger om Peder også :) tar imot alt jeg kan få :)

 

Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut! Har du mer opplysninger om Peder også :) tar imot alt jeg kan få :)

 

Even

 

Dette er hva jeg har:

 

Even Pedersen Bergseie f. 1797 - ? (sønn av Peder ?)

Ingeborg Engebretsdatter f. 1792 - ? (datter av Engebret ?)

 

Peder Evensen Hestedokken f 1835 - ? (sønn av Even Pedersen Bergseie)

Ragnhild Halvorsdatter f 1840 - ?     ( datter av Halvor Tupperud og Gro Torkildsdtr.)

 

Forfederene til Halvor og Gro er også ukjent for oss:)

 

Ser at Halvor også kalte seg Bergseie og Even Pedersen også het Bergseie. Fettere? eller noe :)

 

Mvh Even

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har scannet de sidene i Nesbøkene som handler om Per og forfedrene hans.  Måtte dele i to vedlegg for å komme under 500k i størrelse.  Mormor til Per er fra Hol, ellers går de andre slektsgreinene til Flå.  Her breier det seg utover hele Flå, men hovedtyngden ser ut til å være gårder i Søbygda og senere Gulsvikgårdene. Her i Flå kan du nok komme langt tilbake med slekta (kansje kommer du tilbake til Sigurd Bonde på Gulsvik død ca 1482, noe som mange med slekt fra Hallingdal gjør).  Noen greiner forsvinner videre nedover i fylket til Sokndalen og Krødsherad.  

 

At begge er skrevet Bergseie er nok tilfeldig. Bergseie sier bare at de bodde på en plass under Berg når ungen ble døpt.  Til Berg var det bortimot 10 plasser denne tida.  Når folk ofte flyttet fra plass til plass, så kan  det være mange familier som er skrevet Bergseie innen en periode.  Slik som Eivind/Even far til Per er skrevet Bergseie  i 1829 og 1835, Kjerndalseie i 1831 (antaglig samme plassen),  Langåkereie i 1843 og siden de bare fikk 3 barn så kan de ha bodd andre steder senere uten å etterlate spor om det.

Hestedokken.pdf


og så vedlegg 2

Tupperud m fl.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har scannet de sidene i Nesbøkene som handler om Per og forfedrene hans.  Måtte dele i to vedlegg for å komme under 500k i størrelse.  Mormor til Per er fra Hol, ellers går de andre slektsgreinene til Flå.  Her breier det seg utover hele Flå, men hovedtyngden ser ut til å være gårder i Søbygda og senere Gulsvikgårdene. Her i Flå kan du nok komme langt tilbake med slekta (kansje kommer du tilbake til Sigurd Bonde på Gulsvik død ca 1482, noe som mange med slekt fra Hallingdal gjør).  Noen greiner forsvinner videre nedover i fylket til Sokndalen og Krødsherad.  

 

At begge er skrevet Bergseie er nok tilfeldig. Bergseie sier bare at de bodde på en plass under Berg når ungen ble døpt.  Til Berg var det bortimot 10 plasser denne tida.  Når folk ofte flyttet fra plass til plass, så kan  det være mange familier som er skrevet Bergseie innen en periode.  Slik som Eivind/Even far til Per er skrevet Bergseie  i 1829 og 1835, Kjerndalseie i 1831 (antaglig samme plassen),  Langåkereie i 1843 og siden de bare fikk 3 barn så kan de ha bodd andre steder senere uten å etterlate spor om det.

attachicon.gifHestedokken.pdf

og så vedlegg 2

 

Tusen Takk Knut. Her var det mye å ta tak i . Hjertelig takk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.