Gå til innhold
Arkivverket

Min forfader ; Kristoffer Mikkelsen hengte seg i smia på garden sin Nordhaugen på Brøttum


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei , nå skulle jeg meget gjerne hatt litt hjelp igjen , en av mine stamfedre gikk jammen av gårde og hengte seg i smia si .

 

Min oldefars 4 * tippoldefar : Christopher Mikkelsen Nordhaugen ble funnet død i smia si på garden Nordhaugen i Brøttum , han var gift med sin stefars søster ; Eli Sørensdatter Halla øvre . 

 

Sitert fra BB , Brøttumsboka av Niels Moen :

 

Kristoffer Mikkelsen nordre Haugens hustru stevnes av fogden til å forklare seg angående den hendelse at hennes mann er funnet opphengt i sin egen smiu . Datert 13 mai 1730 .

 

Dom : Retten finner det bevist at Kristoffer Mikkelsen nordre Haugen har anbrakt seg selv . Han bør derfor ikke i  kirkegaarden begraves og hans hovedlodd tilfaller kongen .

 

Nordhaugen nedre av skyld 2 1/2 skinn , ble således i 1730 igjen Krongods og fraskilt Nordhaugen øvre , men eierne av denne fikk beholde bøxelen på Krongodset 

 

Er det noen som kan være behjelpelig med å lete frem en link til de orginale saksdokumentene som sikkert ligger ute på nett  til meg ? Eventuelt tipse meg om hvor jeg skal lete 

 

På forhånd tusen takk for god hjelp igjen 

 

 

 

 

 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tusen hjertelig takk for at du fant dokumentet Leif .

 

Da er det bare å håpe at noen kan finne saksdokumentene i forbindelse med at min 90 årige forfader Peder Jonsen hengte seg på samme gard han og .

 

 https://forum.arkivverket.no/topic/201001-min-forfader-peder-jonsen-nordhaugen-p%C3%A5-90-%C3%A5r-gikk-avsted-og-hengte-seg-han-og-p%C3%A5-br%C3%B8ttum/

 

Mvh Bjørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13.mai 1730:

 

Welbemelte Fogets Fuldmægtige gaf tilkiende i Dag at have indstevnet, Christopher Michelsen Nordre Hougens hustrue Elj Sørens Daatter at paahøre Prov og Domb, eftersom hendes Mand Christopher Michelsen Nordre hougen skal self have Ophængt sig i sitt eeget Smide huus, Saa er og indvarslet besigtelse Mænderne Niels Olsen Kinnde og Joen Nielsen Kinnde, Som dend Ophængte besigtiget haver.

 

Christopher Michelsen Nordre Hougens hustrue møtte, til Lige med indførte besigtelses Mænd, Saa indfant sig og som Prov Halvor Svartaasen, Hans Søndre hougen, der alle vedstaar Stevnemaalets Louglige forkyndelse, hvilche alle blef Eden af Loven forelæst, med Stræmg formahning deres Sandhed under paadragende Straf at udSige, og efter Edz aflæg fremkom

 

først Halvor Halvorsen Svartaasen, 34 aar gl. Naboe til den Ophængte Christopher Michelsen efter Eed Want Saaledes det hand iche andet har fornummedt, end joe Christopher Michelsen Alle tiider har vaaren  wed sin fulde fornuft og Forstand. Wel Siuntes hand at Christopher Michelsen, Næstafvigte Sommer war lidet U-Roelig, men kom dog til Rætte og Siden waaren til til dett højwærdige Alterens Sacramente 2de gange, hand wed heller iche af hvad Aarsage Christopher Michelsen Saaledes haver ombragt sig, Særdeeles hand iche andet ved end hand joe levede wel med sin hustrue og Sømmelig med sine Naboer.

 

2det Widne Hans Tordsen Søndre hougen ungefer 60 aar gl., Ligeledes Naboe til Christopher Michelsen der sig ophængt haver, ved ej andet at forklare, at joe besagde Christopher Michelsen alletiider waaren wed sin fulde fornuft og forstand, undtagen Næstafvigte Sommer har hand hørt Sige at hand war lidet uRoelig, dog ved at hand Siden har Søgt det højværdige Alterens Sacramente 2de gange, Samt levet wel med sin hustrue og Naboer.

 

Besigtelse vidnerne Niels Olsen Kinnde, 60 aar gl. og Joen Nielsen Kinnde 40 aar forklarede at de Næstafvigte 3die Martj efter begier af Lensmanden Niels Larsen fuldte hannem til Rødnings Pladsen Nordre hougen, eftersom Lensmanden gaf dem tilkiende at Christopher Michelsen som boede paa Nordre Hougen havde ophængt sig self, Da de nu kom til bemelte Nordre Hougen, fant de Christopher Michelsen, hængende i sit Smide huus og hang under Mønsaasen kaldet havende om halsen Dobbelt Lintømmer, hvorudj Sad een iern Ring paa det At tømmerne dis hastigere kunde Rende Sammen, J Smiden var opslagen eet kløvet træe fra dend eene Væg til dend anden hvor af de Slutter at Christopher Michelsen derpaa har Staaet og da Saaledes Sat Lin tømmerne om hans hals Som war bundet om Møneaasen, og derefter Sprungen af samme kløvede træe, og saa bleven hængende Strax derved, hans føder war alleene fra iorden eet Qvarteers længde, hand hængte sig dend første Martj Næstforhen.

 

Fogdens Fuldmægtige Monsr Hvid Paastaar Domb efter Loven

                              Afsagt

 

Rætten kand iche finde at Christopher Michelsen Nordre Hougen efter de førte Widners tilstand har ophængt sig enten formedelst Sygdomb eller Raserje, Wel have de 2de Prov Halvor Svartaasen og Hans Søndre Hougen udsagt, at Christopher Michelsen, Næstafvigte Sommer, har waaren Lidet u-Roelig, Men derimoed har hand Siden Søgt det højwærdige Alterens Sacramente 2de gange, hvorfore Atter bemelte Christopher Michelsens Legeme iche bør begraves i kierchegaarden, Mens hans hovetloed af Løsøre og Fastegoeds, at vere forbrutt til deres Kongl. Majts Følgelig Lovens 6te bogs 6te Cap 21de Articul, og Deres Majts Allernaadigste forordning af 6te febr. 1694.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet nok engang Tore S Falch for din dyktighet til å transkribere samt din enestående vilje til å hjelpe andre 

 

Det er synd å si at en slik skjebne er interesant , men i tillegg til innblikk i hvor og hvordan han hengte seg så får man et lite innblikk i sinnsstemningen hans og .

 

Dette ordet lurer jeg litt på hva betyr : Dobbelt Lintømmer,

 

Bjørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bøyer meg i støvet nok engang Tore S Falch for din dyktighet til å transkribere samt din enestående vilje til å hjelpe andre 

 

Noe skal man da ha å gjøre når det regner og blåser på Lanzarote!

 

 

 

 

 

 

Dette ordet lurer jeg litt på hva betyr : Dobbelt Lintømmer,

 

 

Tømmer (- med tostavelses tonelag som i bønner) er flertall av tøm eller tømme - et tau eller en rem til å bruke på trekkdyr. Vi kjenner ordet i uttrykk som "å holde noen i tømmene" (= å bestemme over noen) eller "gi slakk på tømmene" når man rir på en hest.

 

Kristoffer Mikkelsens tømmer var laget av lin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lintømmer ville eg tru var taumar (som i hestetaumar), laga av lin, eller?

Elles ein merknad til innlegg #1:

"... har anbragt seg selv.", skal vel vere "ombrakt seg selv".
Ordet kjem frå tysk, umbringen, som betyr å drepe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei , er det noen som kan tenke seg til å omformulere dette til nåtids norsk så det blir mere forståelig . Jeg forstår innholdet og sammenhengen , men noe der virker litt uforståelig som jeg ikke helt får tak i 

 

Christopher Michelsen, hængende i sit Smide huus og hang under Mønsaasen kaldet havende om halsen Dobbelt Lintømmer, hvorudj Sad een iern Ring paa det At tømmerne dis hastigere kunde Rende Sammen, J Smiden var opslagen eet kløvet træe fra dend eene Væg til dend anden hvor af de Slutter at Christopher Michelsen derpaa har Staaet og da Saaledes Sat Lin tømmerne om hans hals Som war bundet om Møneaasen, og derefter Sprungen af samme kløvede træe, og saa bleven hængende Strax derved, hans føder war alleene fra iorden eet Qvarteers længde, 

 

På forhånd tusen takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent noe sånt:

 

... fant de Kristoffer Mikkelsen hengende fra takbjelken i sin smie. Rundt halsen hadde han et dobbelt lin-tau med en jernring slik at tauet kunne stramme seg raskere. I smia var det satt opp et kløyvet tre fra den ene veggen til den andre, og de konkluderer med at Kristoffer Mikkelsen har stått på det og festet lin-tauet rundt takbjelken og deretter hoppet ned fra det kløyvede treet og så med en gang blitt hengende ved treet. Føttene hans var bare "et kvarters" lengde fra bakken.

 

(Jeg vet ikke hva lengdemålet "et kvarter" tilsvarer i centimeter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

(Jeg vet ikke hva lengdemålet "et kvarter" tilsvarer i centimeter.)

 

Jeg ser at ett kvarter var en kvart alen = 6 tommer = 15,69 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk Tore , det er greit å få detaljene rundt det store spranget til '' stakkaren '' og . Håper at været endret seg slik at du fikk noe sol ............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.