Gå til innhold
Arkivverket
Bjørn A Løkken

Min forfader Peder Jonsen Nordhaugen på 90 år gikk avsted og hengte seg han og på Brøttum

Recommended Posts

Bjørn A Løkken

Hei , jamen var det en forfader til på garden Nordhaugen på Brøttum som gikk avsted å hengte seg . Nu var det min forfader Peder Jonsen , eier av garden Nordhaugen på Brøttum som hengte seg . Ser ut til å være smittsomt dette , da  min forfader og forrige eier av samme gard ; Kristoffer Mikkelsen og gikk og hengte seg i smia si på garden ( se annen tråd ) 

Sitert BB for Brøttum av Niels Moen 

Lensmann Nielssen anmelder at Niels nedre Kinde , Erik og Tollef Kulperud , Ole Jensen Solberg og Jens Midtlien bestemt har nektet å skjære ned og begrave Peder JOnsen nordre Haugen der han hadde hengt seg . Fogden innstiller på mulkt . Datert 1794 .

Det gikk over 8 dager før han ble begravet .

Forhør av 1794 : Lensmann Ole Nilsen Bø opptok 31 mai forhør over denne gårds folk i anledning den 90 - årige Peder Jonsen hengning .

Er det noen på forumet som kan hjelpe meg med å finne orginal dokumentene i denne saken som sikkert også ligger ute på nettet .

Blir meget takknemlig for en link til dokumentet / dokumentene som angår denne saken , eventuelt tipse meg om hvor jeg skal lete 

Med vennlig hilsen og på forhånd takk for god hjelp nok en gang 

Endret av Bjørn A Løkken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Jeg har lest gjennom rettsreferatene for 1794 og 1795 i Tingbok 2a (1792-1799) og Ekstrarettsprotokoll 1791-1804 for Nord-Hedmark sorenskriveri, men ikke funnet denne saken omtalt. 

Kanskje er det tingbøker fra Hedmarken som ikke er scannet og lagt ut på Digitalarkivet? Jeg er ikke noe flink til å bruke Arkivportalen, men en henvendelse til Statsarkivet på Hamar vil jo bringe dette på det rene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn A Løkken

Tusen takk til Tore S og Leif for at dere vil lete . Jeg har nå sendt en forespørsel til SAH så får vi se hva slags svar som kommer 

Håper solen skinner samt at  du får badevær snart igjen Tore S på Lanzarote 

Mvh. Bjørn 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.