Gå til innhold
Arkivverket

Min forfader Peder Jonsen Nordhaugen på 90 år gikk avsted og hengte seg han og på Brøttum


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei , jamen var det en forfader til på garden Nordhaugen på Brøttum som gikk avsted å hengte seg . Nu var det min forfader Peder Jonsen , eier av garden Nordhaugen på Brøttum som hengte seg . Ser ut til å være smittsomt dette , da  min forfader og forrige eier av samme gard ; Kristoffer Mikkelsen og gikk og hengte seg i smia si på garden ( se annen tråd ) 

 

Sitert BB for Brøttum av Niels Moen 

 

Lensmann Nielssen anmelder at Niels nedre Kinde , Erik og Tollef Kulperud , Ole Jensen Solberg og Jens Midtlien bestemt har nektet å skjære ned og begrave Peder JOnsen nordre Haugen der han hadde hengt seg . Fogden innstiller på mulkt . Datert 1794 .

Det gikk over 8 dager før han ble begravet .

Forhør av 1794 : Lensmann Ole Nilsen Bø opptok 31 mai forhør over denne gårds folk i anledning den 90 - årige Peder Jonsen hengning .

 

Er det noen på forumet som kan hjelpe meg med å finne orginal dokumentene i denne saken som sikkert også ligger ute på nettet .

 

Blir meget takknemlig for en link til dokumentet / dokumentene som angår denne saken , eventuelt tipse meg om hvor jeg skal lete 

 

Med vennlig hilsen og på forhånd takk for god hjelp nok en gang 

 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest gjennom rettsreferatene for 1794 og 1795 i Tingbok 2a (1792-1799) og Ekstrarettsprotokoll 1791-1804 for Nord-Hedmark sorenskriveri, men ikke funnet denne saken omtalt. 

 

Kanskje er det tingbøker fra Hedmarken som ikke er scannet og lagt ut på Digitalarkivet? Jeg er ikke noe flink til å bruke Arkivportalen, men en henvendelse til Statsarkivet på Hamar vil jo bringe dette på det rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Tore S og Leif for at dere vil lete . Jeg har nå sendt en forespørsel til SAH så får vi se hva slags svar som kommer 

 

Håper solen skinner samt at  du får badevær snart igjen Tore S på Lanzarote 

 

Mvh. Bjørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.