Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble det av min oldefar's bror Ole Kristiansen Sveen fra Lismarka i Ringsaker


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei jeg lurer på om noen kan hjelpe meg å finne ut hvor det ble av min oldefar's bror ; Ole Kristiansen Sveen fra Lismarka i Ringsaker .

 

Ole Kristiansen Sveen ble født den 12 august 1863 i Lismarka i Ringsaker , Hedmark . Han var født av foreldrene Kristian Jensen Kroken og Anne Tollefsdatter Sortåssveen . 

 

Jeg vet at Ole og broren Kristian jobbet sammen med min oldefar Johannes Kristian Sveen som tømrere på Maihaugen hos han Anders Sandvig . Oldefar Johannes var en lang periode Anders Sandvig sin " høyre hånd " i forbindelse med oppsett av flere hus og tun der oppe . Og Ole og broren Kristian var underlagt oldefar sin " strenge " ledelse 

 

I BB for Brøttum av Niels Moen så står det at Ole flyttet til Østerdalen , og dette er i samsvar med det som er blitt meg fortalt .

 

Når han flyttet til Østerdalen det vet jeg ikke , og det står desverre heller ikke noen dato og årstall på en del regninger jeg har fått fra opplandsarkivet på Maihaugen .

 

Hvor i Østerdalen han flyttet har jeg ingen anelse om .

 

Er det noen som helst mulighet for å prøve å finne ut hvor det ble av oldefar sin bror Ole Kristiansen Sveen ?

 

På forhånd tusen takk for gode innspill og svar 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn,

 

Jeg bare lurer på om du muligens sitter på noen feil opplysninger her? Siden Ole Kristiansen Sveen ble gift i Stor Elvdal i 1887 og som døde der i 1893, kan han vel ikke ha arbeidet hos Anders Sandvik på Maihaugen?

 

Anders Sandvik kjøpte sitt første hus i 1894 (Løkrestua) og det satte han opp i sin egen hage nede ved Jernbanestasjonen på Lillehammer. De husene som Anders først satte opp nede hos seg selv ble senere flyttet opp til Maihaugen, som han åpnet i 1904.

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Kristiansen og Tomine sin datter,Anne Inga,født 4 okt 1891,ble konfirmert i Stor-Elvdal 7 april 1907.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070112640261.jpg

 

Dåpen hennes.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10040809051021.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til " min " kjære Ann-Mary og Carsten for spennende svar og innspill . 

 

Til Morten : # 5

 

Dette forstår jeg ingenting av , for ifølge vedlagte regning til Anders Sandvig så står jo Ole oppført med arbeid for Anders Sandvig underlagt min oldefar Johannes , som har skrevet og undertegnet denne regningen . 

 

Her er det et aldri så lite mysterium .

 

Det første som slår meg = kan oldefar ha fusket litt med regnskapet ?  Synd regningen ikke er datert 

 

Men det rimer ikke helt det heller , for han var jo kjent for å være en bunn solid og hederlig kar ( muntlig overlevering ) og han kan da vel aldri ha vært så tøven i huggu at han forveksler Ole med Kristian ........

 

Men når det er sagt så stemmer jo alle opplysninger ved denne Ole Sveen sin vielse  som Ann-Mary fant , fødselsdato og sted , foreldrene er korrekt . Ole sin stilling ved vielsen er vel skomaker hvis jeg leser det rett .

 

Beklageligvis så måtte jeg dele regningen i to deler : Del 1

 

( dette er så irriterende at man får denne beskjeden om at vedlegget er for stort til å lastes opp)

post-535-0-12151400-1455711188_thumb.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut at jeg skulle kikke litt på bilder av en av våre gamle familiebibler jeg har , dette er fra bibelen til min tippoldefar ; far til Ole Sveen , og se hva som står notert under navnet til Ole . 

 

Hva min  oldefar Johannes har rotet med på regninga til Anders Sandvig må da fåglarne vite 

post-535-0-08174300-1455713379_thumb.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hva som er hva her veit jeg ikke, men siden både Anders Sandvik og navnet Maihaugen står nevnt på kvitteringa, så må den være fra 1904 eller seinere, og da var jo Ole død for lengst?

 

Jeg har selv vært museumshåndverker på Maihaugen i 25 år, og jeg fikk ikke disse årstallene til å henge på greip, så jeg følte jeg måtte kommentere dette litt. Men jeg håper ikke dette skapte store problemer med tidslinja til dine slektninger?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din oldefar Johannes Kristiansen Sveen ble født i 1857?

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:NW6L-JVV.

 

 

 

Ser at Johannes Kristiansen Sveen hadde en sønn som het Ole f 1897.

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0412&kenr=004&bnr=0042&lnr=00

 

----

 

Dumt at det ikke var noen dato på kvitteringen .

 

Hvor lenge drev din oldefar Johannes med arbeidsoppdrag for Anders Sandvig?

 

Kan det ha vært sønnen Ole som etterhvert var med faren på arbeidsoppdrag på Maihaugen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hva som er hva her veit jeg ikke, men siden både Anders Sandvik og navnet Maihaugen står nevnt på kvitteringa, så må den være fra 1904 eller seinere, og da var jo Ole død for lengst?

 

Jeg har selv vært museumshåndverker på Maihaugen i 25 år, og jeg fikk ikke disse årstallene til å henge på greip, så jeg følte jeg måtte kommentere dette litt. Men jeg håper ikke dette skapte store problemer med tidslinja til dine slektninger?

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

 

Hei Morten og takk for gode innspill . Nei ingen problemer i det hele tatt har du stelt i stand med verken tidslinje eller noe annet .

 

Ann-Mary kom selvfølgelig med løsningen nok en gang . Det er jo klart at det var oldefar sin sønn Ole som var med på Maihaugen på tømrer arbeid , hadde jeg vridd mine grå litt så hadde jeg vel skjønt det jeg og . Og jammen er det godt for meg å vite at han oldefar ikke tuska med regnskapet til han Sandvig 

 

Ole husker jeg godt fra jeg var liten , han var ungkar og sprellemann , men fikk ei datter oppi Lismarka som et resultat av en liten ( kanskje stor sommerflørt ) 

 

Ole var en meget dyktig håndverker og utviklet seg til å bli en etterspurt trappe , dør og vindussnekker . Det var han som lagde den store svingtrappa i huset til bestemor og bestefar Løkken i Sigrid Undsets veg på LHMR der jeg føddes og vokste opp for snart 63 år siden .

 

Ole og en til ( husker ikke navnet ) startet opp eget snekker verksted oppe i Lismarka og hadde mengder av oppdrag . Like før Ole skulle gi seg som snekker så ødela han høger handa si i snekker verkstedet sitt , og gikk med en spesial designet lærhanske resten av livet . Jeg tror han mistet noen fingre og .

 

Nok en gang tusen takk til Ann-Mary for stort engasjement nok engang , og takk til Carsten også selvfølgelig .

 

Dette er merksnodig , for til våren drar jeg til LHMR for å overta en del av det gamle snekkerverktøyet etter han Ole . 

 

Det var og snakk om oldefar sin bror Kristian som og var tømrer oppe på Maihaugen , jeg legger ut et flott bilde av Kristian da han var " plogkar " under signingsferden til kong Haakon ogg dronning Maud i 1906 nedover jernbanegata på LHMR .

 

Anders Sandvig hadde bestemt at det måtte være et tema , han var myndig slik den godeste Sandvig . Da var det jordbruket oppigjennom dalen som skulle være temaet , og en portal måtte det selvfølgelig være , og ikke hvilken som helst portal . På toppen av portalen så bestemte Sandvig seg at " der oppe maatte der være en hest "  som sagt så gjort Sandvig fikk tak på en hest , og da man ikke kunne la en levende hest " staa der oppe " som han sa , så fikk han tak på det nest beste innen hester , nemlig en utstoppet en , og han som ble valgt til " plogkar der oppe paa portalen "  se det var Kristian , bror til ooldefar Johannes .

 

Det var dagens lille historie , da går jeg tilbake til mitt store litterære verk nemlig min slektshistorie .

post-535-0-62611100-1455731474_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fant ut av dette Bjørn, og om du søker litt på "Digitalt Museum" finner du et foto av Ole Sveen på sitt snekkerverksted i Lismarka:

http://digitaltmuseum.no/011012752203?place=Lismarka&pos=19

 

Om du søker her på Ole Sveen Lismarka ligger det også inne flere foto av Ole.

 

Digitalt Museum er fortsatt under oppgygging, og jeg tror dette kan bli et kjempefint sted å leite etter foto med tiden!

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du fant ut av dette Bjørn, og om du søker litt på "Digitalt Museum" finner du et foto av Ole Sveen på sitt snekkerverksted i Lismarka:

http://digitaltmuseum.no/011012752203?place=Lismarka&pos=19

 

Om du søker her på Ole Sveen Lismarka ligger det også inne flere foto av Ole.

 

Digitalt Museum er fortsatt under oppgygging, og jeg tror dette kan bli et kjempefint sted å leite etter foto med tiden!

 

Mvh, Morten Nasch Sandvold

 

Takk Morten , Ole Sveen er han til høyre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.