Gå til innhold
Arkivverket

FAM KJÆR OG NORDBYE, VESTFOLD


haugland
 Del

Recommended Posts

Jeg har lenge arbeidet med disse familier uten å komme i mål slik jeg ønsket. La meg først ta Nordbye familien, som synes å ha sitt opphav i Larvik distriktet. Den eldste mannspersonen som jeg kjenner til er Borger, seilmaker Christopher Nordbye d 1801 i Larvik (Handeler med Trælast til utskibning og krambodvarer. i Fritsøebakken.Larvik Bys Historie, bd 1, s 379 og 381), g m Helene Olsdtr Glop f 1749 i Larvik, d 1802, skifte 6 Apr s å. Fra dette paret finnes barna:

Inger f 1771, g m Lensmann i Hedrum Peder Hansen, Anne Magdalene f 1777, g m Prokurator Jens Christian Kjær f beregnet 1764, Berthe Marie f 1780, g m Pr lt Emanuel Nicolay Junge Eberhardt, f 24 Okt 1777, Fredriksvern, Christiane f 1784, d 1848, begravd 10 Nov s å, g m Urmaker Andreas Kjær f 1783, d 1850, begravd 3 Apr s å, Styrmann Ole Christian Christophersen Nordbye f 1781, beregnet.

Alle disse personer finnes nevnt ved flere anledninger i Ministralbøker m m i Larvik Sokn.

Først og fremst er jeg opptatt av å finne opphavet til Christopher Nordbye (har for flere år siden søkt hjelp til dette på brukerforum uten å ha lykkes). Videre så er jeg opptat av opphavet til de to Kjær mennene Jens Christian og Anders, kan de være brødre ? Videre så ser jeg i kirkebok at det 23 Mar 1838 i f b med en barnedåp (fadder)oppføres en Andreas Kjær som Lensmann, kan Urmakeren ha blitt Lensmann ? Nu har jo Urmakeren en svoger som er Lensmann, Peder Hansen, kan det ha hjulpet Anders til en slik stilling ?

Det hadde vært intr om noen kunne grave litt rundt i dette og hjelpe til med svar på noen av mine spm.

 

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan-Erling,

Du nevner Helene Olsdtr Glop,  (1749-1802). Kjenner du foreldrene hennes?

 

Jeg har i Larvik/Horn-database Malene Olsdtr Glop (1754-1835) gift med grevskapets byggmester Hans Jansen, Horn (ca 1750-ca 1800)

Kan disse være søsken?

 

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan !

 

Helene og Malene er søstre, døttre av Skipper Ole Eenersen Glop d 1759/60 i Larvik, g m Inger Bertelsdatter Rabe f ca 1720.Datter av Skipper Bertel Davidsen Rabe, Larvik og Anna Andersdatter Gaarden.

Paret Glop hadde i alt 6 barn.

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan-Erling,

Du nevner Helene Olsdtr Glop, (1749-1802). Kjenner du foreldrene hennes?

 

Jeg har i Larvik/Horn-database Malene Olsdtr Glop (1754-1835) gift med grevskapets byggmester Hans Jansen, Horn (ca 1750-ca 1800)

Kan disse være søsken?

 

JanM

Til Jan.

 

https://forum.arkivverket.no/topic/140425-55008-familie-til-skipper-ole-enereinar-sen-glop-og-seilmaker-christopher-norbye/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary !

 

Fint at du la en lenke til ett av mine gamle innlegg , som er noe relatert til mitt spm i dag ! Jeg så over de gamle innleggene i går og fant vel ut at disse kanskje tok vekk noe av fokuset på de spm jeg har i mitt innlegg # 1 i dag. Blir fort slik at en graver seg ned i enkelt saker i gamle innlegg som har så mange svar, men kanskje jeg tar feil, her ?

 

Ett spm til Jan M Keus:

Har du en slektning som arb på 1960/70 tallet på Svalbard ?

 

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

En liten sidekommentar: En ser raskt rundt disse familien at det er nære band mellom fam Grøn, Horn, Kjær,Nordbye og Steen. Navnene finner en igjen i f b med skifter, dåp m m

 

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tro at Ole Christian Christophersen Nordbye er oppkalt, Ole etter Morfar og Christian etter Farfar. Ser også at navnene går igjen hos søstrene slekt, en av søstrene kalles Christiane kan vel også være etter Farfar og en av døttrene til

Christiane kalles Christophine, som vel er oppkalling etter Morfar Christopher Nordbye. Muligens at det er en Christian Nordbye som er far til Christopher, hvis denne tankegangen er korrekt ?

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann-Mary !

 

Fint at du la en lenke til ett av mine gamle innlegg , som er noe relatert til mitt spm i dag ! Jeg så over de gamle innleggene i går og fant vel ut at disse kanskje tok vekk noe av fokuset på de spm jeg har i mitt innlegg # 1 i dag. Blir fort slik at en graver seg ned i enkelt saker i gamle innlegg som har så mange svar, men kanskje jeg tar feil, her ?

 

Ett spm til Jan M Keus:

Har du en slektning som arb på 1960/70 tallet på Svalbard ?

 

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

En liten sidekommentar: En ser raskt rundt disse familien at det er nære band mellom fam Grøn, Horn, Kjær,Nordbye og Steen. Navnene finner en igjen i f b med skifter, dåp m m

 

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

 

Hei Jan Erling

Jeg har ingen peiling hvilken Keus det var som arbeidet på Svalbard på denne tiden.

Har du et fornavn?

JanM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erling

Jeg finner en Christina Glop i Rotterdam.

 

Sara van As, døde 41 år gammel den 21. febr 1881 fra Oudvosmeer.
Far: Petrus van As

Mor: Christine Glop
Partner/Make: Leendert de Boer
Arkiv: Stadsarchief Rotterdam

 

Jeg har søkt i WieWasWie (folkeregisteret i Nederland), men finner ingen andre Glop der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan !

 

Takk for det ! Det intr er at det er kun i Nederland, hvor jeg i Europa, har sett etternavnet Glop. Det finnes noen andre steder også, men i hovedsak i USA.

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at en bruker dobbel ee i navn i Nederland, f eks som i Eener ? Jeg ville tro at Ole ikke forekommer, så det må i tilfelle ha vært faren som kom fra Nederland, (derfor Ole Eenersen Glop), hvis en event skulle prøve på en videre søken, der, så bør det jo være for at en event har dette som en stavemåte !

 

Mvh

 

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i den nederlandske grammatikk bruker man dobbel vokal når ordet skal utales langt. Som i Eener eller veel (=mye) eller ook (=også).
Et annet morsomt exempel er det norske ord pen (=vakker).
Vi har også et ord peen, som uttales på samme måte som det norske pen, men som betyr gulrot.

 

Når det gjelder Glop så har jeg gått gjennom alle kilder jeg har (på CD):
Årbøkene til Centraal Burau voor Genealogie (1947-2010). 
Tidsskriftet Gens Nostra v/Nederlandsche Genealogische Vereniging (1946-1995),
Regerings Almanak for Nederlandsch Oost-Indië 1815-1942

og Registeret av sjømenn som tok hyre på VOC-skipene. VOC (Verenigde Oostindische Compagnie) var organisasjonen som førte handelsskip til koloniene (Øst-Indie og Amerika).

Ingen sted forekommer navnet Glop. Jeg formoder derfor at denne ene Glop jeg har funnet i folkeregisteret hadde innvandret til Nederland.
Ordet glop vises kun som variasjon av den geografiske betegnelse for slop (blindgate i fattigstrøk).

Jeg melder fra om jeg finner noe mer.
Hilsen

JanM

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan !

 

Takk for disse opplysninger. Det er flott å få opplysninger fra personer som kjenner til systemet utenfor landets grenser.

Disse folkene har det ikke vært lett å finne opphav til, men en el annen gang så kan det jo falle på plass.

 

Mvh

 

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.