Gå til innhold
Arkivverket

Johanna Jacobsdatter, født ca 1833 i Tunhem, Sverige, død i Skogn, N-Trøndelag, 1893


Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Igjen skulle jeg gjerne hatt assistanse fra gode hjelpere med tilgang til svenske kilder. Jeg viser til min tidligere tråd om Carl Johan Bolin fra Stockholm som til tross for mange interessante funn og mye god hjelp dessverre viste seg ikke å føre til en oppklaring.

 

Jeg søker nå opplysninger om Carl Johan Bolins kone Johanna Jacobsdatter. I folketellingen 1891 oppgis hun født 1833 i Tunhems socken i Göteborgs län. Ved sin død i 1893 opp gis hun å være født 1834 i Stora Tunhejm ved Vennersborg - se nr.1/1893 her: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A09 (1878-1898), Døde og begravede 1892-1893, side 251.

 

Jeg oppfatter hjemsognet hennes som Västra Tunhem i tidl. Älvsborgs län i Västergötland. Västra Tunhem het inntil 1886 bare Tunhems socken. (Det må ikke forveksles med (Östra) Tunhem i Falköping i tidl. Skaraborgs län.)

 

Johanna Jacobsdatter må ha blitt gift med Carl Johan Bolin engang mellom folketellingen 1875 (- da han er ført som ungkar) og 1891 (- da hun er ført som gift med Carl Johan).

 

Jeg finner ikke Johanna Jacobsdatter i folketellingene 1865 og 1875 (- sistnevnte er ikke fullstending registrert på Digitalarkivet).

 

(I 1875 finner jeg en ugift bagersvend Johan Peter Jakobsen, født 1824 i Tunhem Sokn. Han er da mandsfange ved Tugthuset i Kristiania. Han har patronym og fødested til felles med Johanna, men det er jo likevel slett ikke sikkert at de to har noen forbindelse.)

 

 

 

Jeg håper at vi ved å finne Johanna Jacobsdatter og følge henne fra hun ble født ca 1833/1834 kan finne ut når hun flyttet til Norge - og allerhelst hvor og når hun giftet seg med Carl Johan Bolin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til dere begge!

 

Jeg var ikke klar over at det var såpass mange registrerte svenske kilder fritt tilgjengelig på slaktdata.org, så dette var en nyttig opplysning.

 

I vigselsboken for (Västra) Tunhem har jeg funnet en vielse 23.november 1861 mellom arbetsdräng Bernhard Andreasson med hemmadotter, piga Johanna Jakobsdotter. Parets oppholdssted er Torpet, Gäddebäck. Alderen på de to oppgis ikke. 

 

Bernhard Andersson/Andreasson og Johanna Jakobsdotter fikk følgende barn:

Johan August, født 22/9 1862 på Bryggum, Gudmundsgård, død 21/10 1862. Morens alder 31 år.

Carolina Fredrika, født 7/2 1864 på Bryggums säteri. Morens alder 32 år.

Betty, født 19/4 1867 på Bryggums säteri, død 10/11 1867. Morens alder 35 år.

Ida Maria, født 28/6 1868 på Bryggums säteri. Morens alder 37 år.

John Walfrid, født 12/9 1872 på Bryggum, død 11/12 1872. Morens alder 41 år.

Alma Matilda, født 13/7 1874, død 5/2 1875. Som oppholdssted oppgis "Socknen". Morens alder 43 år.

 

Basert på aldersangivelsene for moren ved barnas fødsel kan dette være den Johanna Jakobsdatter som ble født 11/6 1831. Det hadde vært fint om noen med tilgang til husförhörslängdene kunne se etter Bernhard Andersson og Johanna Jakobsdotter på Bryggum i Tunhem i perioden fra 1862 til 1875. Her vil vel fødselsdatoen til Johanna være oppgitt.

 

Hvis vi der får bekreftet at dette faktisk er Johanna Jakobsdotter som var født 11/6 1831, skulle det ha vært interessant å følge familien videre etter 1875. Jeg har ikke funnet Bernhard og Johanna i död- och begravningsbøkene for Tunhem frem til 1920, og jeg har heller ikke funnet at døtrene Carolina Fredrika og Ida Maria har giftet seg i Tunhem. Dette kan tyde på at familien har flyttet ut av sognet ( - eller at dødsfall og evt. vielser fant sted etter 1920). 

 

(Det er riktignok en backstusittare Johanna Andersson (f. Jakobsdotter) som dør i 5/2 1904 Herrstad, Hjärpegården, Alder oppgis ikke. Dette kan jo være den Johanna som var født 11/6 1831. Jeg antar at husförhörslängden vil bringe dette på det rene.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Johanna Jacobsdtr. gift i Västra Tunhem 23/11 1861,er ikke den Johanna som Sven la ut.

Hun som ble viet 1861 var født 15/6 1831 i Väne Åsaka,foreldre Jacob Johansson og Elin Hansdtr. Hun døde i Västra Tunhem 5/2 1904.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny kandidat til Johanna.

 

Ei Johanna Jakobsdtr. 24 år giftet seg 20/2 1858 i V.Tunhem med Andreas Persson.Legger inn lysning.Hennes foreldre var Jakob Andersson og Inga Jönsdtr., Nordkroken.

 

I de husf. jeg har funnet henne,står hun f. 7/9 (8/9) 1833 i V.Tunhem.Har ikke funnet dåpen.

 

I folket. 1880 og 1890 står hun som obefintlig.Finner henne ikke i 1900,heller ikke i dødbok.

 

Her telling 1890:

 

Post 2794591

Jakobsdotter, Johanna

f. 1833 i Västra Tunhem (Älvsborgs län, Västergötland)

h.
Gift kvinna, mor i familjen

Qvarstående obefintlige sedan år 1881-1890:
Västra Tunhem (Älvsborgs län, Västergötland)

Födelseort i källan: Vestra Tunhems
 

 

Persson, Andreas    1818    Far
Jakobsdotter, Johanna    1833    Mor
 

 

Hilsen Kari

post-475-0-83013400-1456101126_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten mistanke om at Johanna f. 1831 som Sven fant,er identisk med Johanna f. 1833.

Ved flytting 1848 tror jeg det kan ha blitt en forveksling på inn-og utflytting og f. dato.

 

I husf. V.Tunhem 1867-1881 s. 547,står at Johanna f. 8/9 1833( hun står sammen med mannen Andreas Persson)  har blitt tiltalt ved Väne H.rett  juni 1864 for mishandel av hustru Gustava Lindberg på Tegen u. Artorp.

Gustava Lindberg var gift med Anders Gustav Jakobsson,f. 12/3 1826.Han er sønn i den familien Sven la ut.

 

Jeg finner ei Johanna f. 8/9 1833 i dåpsbok for V.Tunhem,foreldre Andreas Larsson og Britta Andersdtr.Det stemmer ikke med foreldrene til hun som giftet seg 1858.Men jeg tror kanskje at Johanna f. 1831 flyttet til gården der Johanna f. 1833 bodde,og at f.datoer har blitt forvekslet.

I samme husf. som anm. står på Johanna g,m Andreas Persson,finner jeg Johanna som vi har funnet dåp til 8/9-33, gift og med sju barn f. fra 1858 til 1875.

Her tror jeg det helt klart er  to Johanna som ved en feil har fått samme f. dato.
 

Her er hun som er f. 8/9 1833 fra dødboken. Det er hun jeg fant dåpen til.

 

18330908

Andersson f. Andreasdotter, Johanna

Sandm. Stiftelsen

Död 20/10 1911.

Kyrkobokförd i Vänersborg (Älvsborgs län, Västergötland).

Född 8/9 1833 i Västra Tunhem (Älvsborgs län, Västergötland).

Änka (5/11 1897).

Anm:
Liljan
--------------

 

Hilsen Kari

Endret av Kari Aabelvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du - igjen! - tar deg tid til å hjelpe meg!

 

Da kan vi altså se bort fra Johanna Jakobsdatter som var gift med Bernhard Andersson på Bryggums säteri. Denne Johanna døde i Västra Tunhem 5/2 1904.

 

 

Jeg skal prøve å oppsummere det du skriver og "tenke litt høyt" om de to andre Johanna'ene og en mulig forveksling av dem :

 

Vi har en Johanna Jakobsdotter, født 11/6 1831 på Tegen i Sockenskogen som datter av Jakob Andersson og Ingrid Jeansdotter

 

Så har vi en Johanna Andreasdotter, født 8/9 1833 på Kasan som datter av Andreas Larsson og Britta Andersdotter, død 20/10 1911 i Vänersborg. Jeg har funnet henne som gift med hemmansägare Johannes Andersson på Herrstad, Haregården i Tunhem, der de fikk sitt første barn Augusta Beata, født 26/2 1858 (- men jeg har ikke funnet parets vielse i vigselsboken for Tunhem).

 

En Johanna Jakobsdotter (24 år gammel) ble gift 20/2 1858 med Andreas Persson (født 1818). Denne Johanna oppgis ved lysningen å være datter av Jakob Andersson og Inga Jönsdotter. I husförhörslängdene er fødselsdatoen hennes oppgitt å være 7/9 eller 8/9 1833, altså den samme datoen som Johanna Andreasdotter var født, og det er her du mener det har vært en forveksling: Andreas Perssons kone Johanna Jakobsdotter var ikke født 8/9 1833 slik det står ved husforhørene, men derimot 11/6 1831, og hun er altså identisk med den Johanna som vi finner i innlegg 2 og 3 i denne tråden.

 

Johanna Jakobsdotter er Obefintlig i 1880 og 1890, altså kan man ikke gjøre rede for hvor hun befinner seg. Dette styrker jo mistanken om at dette er den Johanna Jakobsdotter som havnet i Norge og døde i Skogn i 1893 - man visste rett og slett ikke hvor hun befant seg.

 

Er Johannas mann Andreas Persson også ført som obefintlig? Står Andreas og Johanna på noe tidspunkt oppført med egne barn i husförhörslängdene? (Jeg har ikke funnet noen barn av paret i födelse- og dopboken for Tunhem.)

 

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Du har fått med deg det jeg prøvde å forklare.

Andreas Persson står også obef. ,han har jeg heller ikke funnet mer på.

 

Legger ved utklipp som kan vise hvorfor jeg tror det er en sammenblanding av de to Johanna.

 

V.Tunhem AI:4,1838-1853 s. 369.

Der finner jeg Johanna f. 1831 med foreldre,søsken.Hun står utflyttet til s. 368 - 48. (det er litt skjevt,men tell flyttingene og overstrykningene,så skal hun være nr. fire)

 

s. 368:

Johanna f. 1833 overstrøket og flyttet.Ei Johanna er ført inn uten f. data.Det tror jeg må være Johanna f. 1831 fra s. 369,hun er ikke andre steder på siden. Kan det da være at hun siden er koblet til f. data 1833???

 

Hilsen Kari


k

post-475-0-01215100-1456151748_thumb.png

post-475-0-67811900-1456151863_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!

 

Du har nok ganske sikkert rett i at fødselsdataene i husförhörslängdene for de to Johanna'ene er blitt forvekslet, og at "min" Johanna Jakobsdatter var født 11/6 1831 - selv om hun senere står ført med fødselsdato 8/9 1833. Er det blitt gjort en feilføring én gang, kan denne feilen ha hengt ved henne i senere innførsler og attester, også. Selv i den norske folketellingen i 1891 oppgir hun 1833 som fødselsår.

 

Jeg innser at Johanna Jakobsdatter kan bli vanskelig å følge fra hun opptrer i listene for Tunhem på 1860-tallet til hun dukker opp i Skogn i Nord-Trøndelag i 1891. Johannas foreldre døde for tidlig (- moren i 1855 og faren i 1857) til at eventuelle bouppteckningar kunne ha gitt noen opplysning om datterens oppholdssted, og fra 1880 er hun obefintlig - man vet altså ikke hvor hun befinner seg.

 

Hensikten med å prøve å følge hennes ferd frem til hun opptrer som gift kvinne i Skogn i 1891, var å forsøke å finne ekteskapsinngåelsen med Carl Johan Bolin engang mellom 1875 og 1891 for derved å finne Carl Johans bakgrunn og opphav. Johannas første mann Andreas Persson må ha dødd, og Johanna er blitt enke. Nå er det jo ikke engang sikkert at Carl Johan og Johanna faktisk ble lovformelig gift - de kan jo bare ha levd som et gift par og selv hevdet at de var gift da de kom til Skogn, uten å fremlegge noen attester som bekreftet det.

 

Men jeg fortsetter letingen etter en vielse - jeg har begynt på Røros og jobbet meg nedover Gauldalen til Støren og nærmer meg nå Trondheim sørfra...

 

Igjen: Tusen takk til dere alle for hjelpen, både i denne tråden og i tråden om Carl Johan Bolin! Både Johanna og Carl Johan leker litt gjemsel med meg nå, men vi får tro de dukker opp i en eller annen protokoll!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.