Gå til innhold
Arkivverket

Oluf Edvard Borgersen fra Brodalen socken i Lysekil


Hans Martin Fagerli
 Del

Recommended Posts

Oluf kom som mange andre svensker over til Vestfold på 1800-tallet og blir registrert av presten i Nøtterøy/Tjømø som innflyttet 19.4.1863. Oluf var skomaker og hans etterslekt kjenner jeg, men ikke hans svenske forfedre. Noen som kan hjelpe?

 

Oluf kaller seg Borgesen, men flere av hans etterkommer brukte etter hvert tilnavnet Borgersen. Jeg er ganske sikker på at Borgesen er det korrekte, men kanskje hans svenske forfedre kan bekrefte dette?

 

Og en siste sak: Oluf gifter seg med Inger Andersdatter 12.7.1863. Inger dør i 1888, og Oluf gifter jeg med Justine Olsen i 1991. Justine var også svensk - fra Bohuslän. Hvor kom hun fra? Hennes bakgrunn? Justine er født 10.12.1854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Edvard Borgersen
Norway Census, 1875
County Vestfold Clerical District Nøtterøy Circuit Number 11 List Number 55 Event Place Sundene Nordre Farm Number 6bAa Person Number 1 Name Ole Edvard Borgersen Gender Male Relationship to Head of Household Husfader Marital Status (Original Language) g Occupation Husejer Skomager Og Fisker Birth Year 1837 Age (Estimated) 38 Birthplace Bro Sogn Sverige
HOUSEHOLD ROLE GENDER AGE BIRTHPLACE

 

Ole Edvard Borgersen

  M   Bro Sogn Sverige

 

Inger Borgersen

  F   Tjømø

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:K8WL-ZP6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Tellingsår: 1900
  • Kommune: Tjøme
  • Kommunenummer: 0723
  • Navn på bosted: Sundene, nordre

Antall personer registrert på bostedet: 3. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

 

  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet  

 

Edvard Borgersen

hf g Skomager 1836 Sverige    

 

Justine Olsen

hm g Skomagerkone 1856 Sverige  

 

 

Ingval Borgersen s ug Sjømand (matros) 1877 Tjømø JL

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0723&kenr=001&bnr=0049&lnr=00

----

 

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Tjøme
  • Kommunenummer: 0723
  • Navn på bosted: Haugen

Antall personer registrert på bostedet: 2. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet  

 

Edvard Borges.

hf g Fisker 19.05.1836 Sverige  

 

 

Justine Borges. hm g hustru 10.12.1854 Sverige  
----
 
Ved vielsen står Justine med fødselsår 1852.
 
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Nøtterøy i Nøtterøy, Ministerialbok nr. I 8 (1878-1893), Ekteviede 1891, side 306. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5605&idx_id=5605&uid=ny&idx_side=-290

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060914070152.jpg

 
 
 

?

 

Samme Justine i Nøtterøy i 1875,med feil fødselsår?

 

  • Tellingsår: 1875
  • Kommune: Nøtterøy
  • Kommunenummer: 0722
  • Navn på bosted: Goen

Antall personer registrert på bostedet: 6. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

  Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet  

 

Dorthea Melbye

Husmoder e Gaardbr Jordemoder 1795 Christiania    

 

Dorthea Melbye

Sønnedatter ug Hjælper Bedstemoderen 1855 Tjømø S    

 

Justine Olsdatter

Tyende ug Tjenestepige 1857 Bro Sverige    

 

Marie Melbye

Husmoder e Gaardbr 1833 Tjømø S    

 

Kathinka Melbye

Datter ug Hjælper Moderen 1859 Tjømø S    

 

Christian Melbye

Søn ug Forsørges af Moderen 1862 Tjømø S  

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0722&kenr=012&bnr=0061&lnr=00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant Sven!

 

Jeg har også vært inne på at han kunne hete Börjeson i Sverige, men nå er det jo fastlagt!!!

 

Oluf insisterte tydelig på å hete Borgesen i Norge, og en konfirmasjonsinnføring for et av hans barnebarn så sent som på 1930-tallet har jeg sett at presten  har rettet innførselen i kirkeboka fra Borgersen til Borgesen. Men etter hvert ble det til Borgersen. Det var for øvrig kun en av barna til Oluf som tok farens etternavn, de øvrige sønnene valgte Olufsen - naturlig nok.

 

Dette blir en interessant opplysning å formidle videre til dagens familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser jeg at Ann-Mary har 1852 fra Justines vielse og du Sven har en kandidat fra 1852 - jeg tror det kan være riktig person selv om det i folketellingen 1910 står 10.12.1854 som fødselsdato.

 

Da jeg søkte på henne første gang ble jeg overrasket over at navnet var så vanlig enkelte steder i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.