Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker for Leikanger


Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Vi har fått i hus kirkebøker, og har i tillegg lensmannens dødsfallsprotokoller og skifterettens dødsmeldinger, slik at vi kan gjøre oppslag. 

 

Vi har gjort en runde med skanning av nyavleverte kirkebøker, og håper de snart vil kunne komme ut på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg leter etter dødsfallene til ekteparet  Peder Andreas Jansen (Janson) og hustru Gerhardine Amalie, f. Gabrielsen. De var født henholdsvis 18.6.1843 i Bergen og 26.8.1840 i Sund, Hordaland

 

Om Peder Andreas har jeg funnet på Gravminner at han døde 4.11.1921 og ble begravet 4 dager senere på Nygård, Bergen. Men det står ikke HVOR han døde.

Jeg har ingen dødsdato på Gerhardine Amalie (Amalie Gerhardine, Amalie), men det finnes en Amalie Jansen som var født 15.9.1872 og død 22.11.1923, begravet den 28.11. Hennes grav har nummer 15 11 1 mens Peders grav har nummer 15 11 2. Men hun var altså 32 år yngre enn damen jeg leter etter.

 

Jeg er ikke sikker på om disse to døde i Leikanger (de hadde iallfall bodd der i mange år), og jeg finner ikke ut i hvilken kirkebok i Bergen jeg evt. må lete etter disse dødsfallene.

 

Håper på hjelp til å finne ut dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ikke noe i Leikanger, Feios eller Fresvik!

 

Fhv. byggmester Peder Andreas Jensen bodde i Holen, Laksevåg da han døde 4. november 1921. Han etterlot seg to myndige og tilstedeværende døtre, men ingen kone.

 

Jeg finner ikke noen dødsmelding i Askøy/Laksevåg for Gerhardine Amalie Jansen i november 1923.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.

 

Siden kona ikke var nevnt, betyr det vel at hun allerede var død.  Men jeg lurer virkelig på hvem denne Amalie er, hun som ligger i samme grav. Kona var født i 1840, og den ene datteren, som het Petrine Amalie, var født i 1874, men hun levde fortsatt i 1928, dessuten var hun da gift Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.