Gå til innhold
Arkivverket

Carl Mor/ Moe, Et ektepar i amerika, viet der i 1914, hvor ble de av?


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

NAMN: Marie Fotland ÅLDER: 22 KÖN: Female FÖDELSEÅR: 1892 VIGSELTYP: Marriage VIGSELDATUM: 17 Oct 1914 VIGSELORT: Chicago, Cook, Illinois MAKE/MAKAS NAMN: Carl Mor MAKE/MAKAS ÅLDER: 27 MAKE/MAKAS KÖN: Male FHL-FILMNUMMER: 1030581 HUSHÅLLSMEDLEMMAR NAMN   Carl Mor   Marie Fotland

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:N7ZW-NX4

 

Name: Carl Mor
Age: 27
Birth Year (Estimated): 1887
Birth Date: 1887
Spouse's Name: Marie Fotland
Spouse's Age: 22
Spouse's Birth Year (Estimated): 1892
Spouse's Birth Date: 1892
License Type: Marriage
Event Date: 17 Oct 1914
Event Place: Chicago, Cook, Illinois
 
 
???? - f.t. 1910: Marie Fotland, f. 08.05.1892:
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.  Dette er hva jeg har om henne.  Hun bor i kost hos sin moster Abigael Øglænde i Egersund i 1910.   Jeg prøver å finne hvor hun ble av etter ekteskapet.  Hun var med i en menighet Samfundet i Egersund, og ble utmeldt derfra i 1915 da ekteskap inngått andre steder ikke tillates der.

 

1.1. Sigrid Marie f. 22.11.1891, konf. 1907 i MS, Egersund.  Hun ble 1915 som Sigrid Marie Claussen utmeldt av MS, var da gift i Amerika, bosted ikke oppgitt.  Ei Marie Fotland f.ca. 1892 giftet seg 17.10.1914 i Chicago, Cook, Illinois, med Carl Mor (evt.Moe) f. ca. 1887.  Dette kan være henne.

 

Her er info fra hennes dåp i Menigheten Samfundet, hvor min oldefar Torkild Valand var forstander og den som utførte dåpen:

 

14 1892/1 22.11.1891 01.01.1892 Sigrid Marie Sømand Tollef Klausen Fotland 1861 h. Berte Mikalsd. 1863 Ekersund e hj.dpt av Torkild Nodland, vidner kjøbm. Hans M. Slettebø og konstabel E. Rødland.  Farens skriftlige tillatelse i brev dat. 03.12.1891 fra Madras, hvilket bevidnes i forrige protokol av forst. T. Valand Arb.mand Torkild Nodland, konstabel E. Rødland, kjøbm. H. M. Slettebø, kone Ingeborg Nodland, do. Andrine Ege, pige Ingeborg Marie (?) Nodland

 

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:JNMP-YZ3

 

Ellis Island 14 aug 1904

Berte Fotland og døtrene Sigrid Marie og Ingeborg Margit(tror det står det) skulle til Claus Fotland.

 

http://www.libertyellisfoundation.org/passenger-details/czoxMjoiMTAyNTU1MTAxMDc2Ijs=/czo4OiJtYW5pZmVzdCI7

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

I orginal dok. ved reise på Berte Fotland og to døtre,står det at hun skal til sønn Claus Fotland,Nielsville(?) Polk co,Minn.

 

Hilsen Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.  Og Imgeborg Margit Mikala ble gift X 2 i Norge på senere tidspunkt, men forble barnløs.

 

Så jeg lurer på hvor denne Sigrid Marie Fotland ble hen etter giftermålet i 1914.  Men finner altså ikke flere spor fremover i tid..

 

Jeg har heller ikke funnet mer om Sigrid Maries far, som skal ha vært styrmann/ sjømann.  Han emigrerte til Amerika rundt 1894, og er nevnt ved en søsters død i Egersund i 1929.  Samtidig er hans sinnssyke kone Berthe Fotland funnet på 2 ulike sinnssykehus i Amerika i 1920, 1930 og 1940, Otter Tail og State Hospital i Kandiyohi, Minnesota , og jeg har funnet hennes dødsfall her i 1944.  Hun er i tellingene imidlertid kalt enke, men mannen Tollef Fotland f. 1861 er altså nevnt som arving etter sin søster i 1929.  Muligens at han var til sjøs og ikke finnes i vanlige folketellinger?  Hans eneste sønn Klaus Fotland f 1888 var også sjømann, konfirmert i Menigheten Samfundet i Egersund i 1903, og etter dette finner jeg ikke spor etter ham.    Dessverre.

 

Jeg har hatt et tema om disse folka før, hvor du muligens har svart, men disse personene her står jeg altså fortsatt fast med.


Å, der var det et livstegn fra sønnen Claus Fotland.  Supert, Kari!    :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.