Gå til innhold
Arkivverket

På jakt etter min familie i Guben / Tyskland


Karin Lerche Minge
 Del

Recommended Posts

Min Farfar Kurt Lerche f 1902 kom fra byen Guben i Tyskland. ( i 1945 ble byen delt i 2 mellom Polen og Tyskland)

I 1930 bodde han i Scheegelner strasse 33 og jobbet som baker. Han kom til Norge som kokk under krigen og var stasjonert på Svinsesund / Hjelmenkollen området... Der traff han min farmor, Ellen Kristine Lerche. F Larsen - 12.05.1921   og de giftet seg..  Hvor kan jeg finne info om dette giftemålet ?? Farmor ble satt i "leir" pga dette ( Fredriksten festning tror jeg... ) Hvor finnes det info om disse damene som satt fanget der ??

De reiste sammen til Tyskland i okt 1945. Da til min oldefar Reinhold Lerche Schulstrasse 4. (vet at han også hadde en sønn som het Paul) Navn på kona ?? evnt andre barn ??

Hvor kan jeg finne mer info om min farfar...  Har hørt at han skal ha flere barn utenom min far ( de skal være født før han kom til Norge under krigen) Hva med deres familie ?? Hans tidligere kone / kone etter at farmor dro tilbake til Norge ??
Jeg skal reise til Guben/ Gubin til sommeren og oppsøke gatene de bodde i og se hva jeg kan finne av info på kirkegården osv.. men hadde vært fint å ha så mye info som mulig før jeg drar. Håper noen av dere kan hjelpe meg med noe av informasjonen jeg leter etter.
På forhånd takk :)
Mvh Karin :)

 

Endret av Karin Lerche Minge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette vera farfaren din?

 

Kurt Lerche

fødd 13 Feb 1902

døydde 05 Dec 1976

 

Han ligg gravlagd i lag med:

 

Erna Lerche

fødd 24 Oct 1906

døydde 01 Nov 1972

 

Dei ligg gravlagde på Ev. Saint Petri-Luisenstadt-Friedhof i Berlin

 

Kjelde: BillionGraves Index

 

Vonar dette kan vera til litt hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette vera farfaren din?

 

Kurt Lerche

fødd 13 Feb 1902

døydde 05 Dec 1976

 

Han ligg gravlagd i lag med:

 

Erna Lerche

fødd 24 Oct 1906

døydde 01 Nov 1972

 

Dei ligg gravlagde på Ev. Saint Petri-Luisenstadt-Friedhof i Berlin

 

Kjelde: BillionGraves Index

 

Vonar dette kan vera til litt hjelp?

Kurt

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QVPD-SYMN

 

 

Erna

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QVPD-SYMF

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette vera farfaren din?

 

Kurt Lerche

fødd 13 Feb 1902

døydde 05 Dec 1976

 

Han ligg gravlagd i lag med:

 

Erna Lerche

fødd 24 Oct 1906

døydde 01 Nov 1972

 

Dei ligg gravlagde på Ev. Saint Petri-Luisenstadt-Friedhof i Berlin

 

Kjelde: BillionGraves Index

 

Vonar dette kan vera til litt hjelp?

Hei :)

Ja jeg tror det er han som kan være farfaren min... Fant denne gravsteinen når jeg søkte etter han jeg også,  men kommer ikke videre i søket... Hadde de barn sammen ?? Når giftet de seg ?? Er dette kona han hadde før krigen eller ei han traff etter krigen ??

Har maaaaange spørsmål som jeg ønsker svar på.

Vet at han trodde kona han haddefra  før krigen var død da han traff og giftet seg med min farmor... men tror de fikk seg en overraskelse da de flyttet sammen til Tyskland og at det var grunnen til at min farmor flyttet tilbake til Norge i 46... og fødte min far her hjemme. Både farmor  og pappa var tyske statsborgere i mange år etter at de kom fra Tyskland. Finnes det info om dette noe sted ?? Vet de ble norske statsborgere på midten av 50 tallet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.