Gå til innhold
Arkivverket

Hvor i Ringsaker ?


Jan Ove Olsen
 Del

Recommended Posts

Hvor i Ringsaker ligger gården Kraakrud , finner den ikke i 1801 og 1865 tellingen, men er med senere 1875 -1900-1910, Har den hatt et annet navn i 1801, eller var det da en husmansplass under en større gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes gårdsnavnet andre steder enn på Helgøya?

 

Rygh skriver:

 

169. Kraakerud. Udt. krå:2krú. -- Krogerudh NRJ. I 6. 1578.

Kraggerud 1593. Kragerud 1604.1/2. 1616. Krocherud 1669. Kraache-

ruud 1723.

Vistnok Krákuruð, af et Hunkjønsord kráka. Man kan, som ved

flere lignende Navne, være i Tvivl om Opfattelsen af 1ste Led. Kráka kan

b.3,s.16 være Elvenavn; det bruges endnu som saadant paa fl. St. i Landet; her er

dog kun en Bæk, som udspringer i Nærheden. Her er altsaa vel hellere at

tænke paa Fuglenavnet kráka, brugt som Persontilnavn (K. Rygh S. 38).

 

Mvh Jarleif Nordheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes bygdebok for Ringsaker med gards- og slektshistorie for denne garden. Har den hjemme og du ønsker oppslag

 

Mvh

 

Trond

Ja det hadde vært fint For jeg står litt fast på en person som skal være født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slå opp i den bygdeboka om Kraakerud er bortkastet arbeid. Ole Andersen var ikke født der. Dessuten er det MYE feil i den boka.

 

 

Det finnes ikke noen gard ved navn Kraakerud på Helgøya.

Kraagerud er i Ringsaker.   http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058234004144

Navnet har vært skrevet litt forskjellig opp gjennom tidene, dette gjelder veldig mange garder.

Krogrud, Kraagerud, Kraakerud....

Kraakerud gard nr, 169

Kraakerud 169/2

Kraakerudjordet 169/3

Storengen 169/4

Kraakerud Lille 169/5

1865   http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038031001040

1900   http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037049003346

 

Det stod at Ole Andersen var f. på Kraakerud da han giftet seg men det var han ikke. Oppgit fødested ved ekteskap er svært ofte feil men det hender at det var bosted ved konfirmasjon.

Endret av Hans Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Andersen 27 år ble gift med Marte Halvorsdatter i Ringsaker 30/12 1835 men det er mulig feil ved alder fødested som er Kraakrud. Og han døde 7/6 1851 44 1/2 år gammel. men hvem er mor og far. Det er 2 til med samme nav født i mars 1807 og 12 mars 1809 i Ringsaker, men disse har jeg funnet gift.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 7A (1826-1837), Ekteviede 1836, side 337.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070110640817.jpg

 

 

 

Finnes gårdsnavnet andre steder enn på Helgøya?

 

Rygh skriver:

 

169. Kraakerud. Udt. krå:2krú. -- Krogerudh NRJ. I 6. 1578.

Kraggerud 1593. Kragerud 1604.1/2. 1616. Krocherud 1669. Kraache-

ruud 1723.

Vistnok Krákuruð, af et Hunkjønsord kráka. Man kan, som ved

flere lignende Navne, være i Tvivl om Opfattelsen af 1ste Led. Kráka kan

b.3,s.16 være Elvenavn; det bruges endnu som saadant paa fl. St. i Landet; her er

dog kun en Bæk, som udspringer i Nærheden. Her er altsaa vel hellere at

tænke paa Fuglenavnet kráka, brugt som Persontilnavn (K. Rygh S. 38).

 

Mvh Jarleif Nordheim

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar. Det finnes ikke noen gard på Helgøya ved navn Kråkerud, Kraagerud Krogerud, har før svart på dtte med Kraakerud.

Det er helt feil det er ingen Ole Andersen f. på Kraagerud eller Kraagerudeie i Ringsaker så oppgitt fødested er feil noe vi ofte ser. Alderen kan også være feil.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser til min forferdelse at jeg tidligere i denne debatten har skrevet om Kraakerud "på Helgøya". Vet ikke helt hvor jeg var i gjerningsøyeblikket, men det var Nes som var i min tanke og kunnskap! Gården der finner du greit på nye kart. Beklager dette!

 

Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.