Gå til innhold
Arkivverket

Jakob Larsen Faleide fra Innvik - Sogn og Fjordane, født omkring 1712


Jan H. Trelsgård
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter opphavet til Jakob Larsen fra Faleide i Innvik sogn (Sogn og Fjordane).

 

Jakob ble gift i Hidra sogn (Vest-Agder) 3.1.1751 med Anne Osmundsdatter fra gården nedre Urstad på Hidra. Ved trolovelsen 1.11.1750 kalles han "Unge karl Jacob Larsen Faleide" [øverst på venstre side]: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9470&idx_id=9470&uid=ny&idx_side=-43

 

Ekteparet bodde det meste av tiden i Sønnevik under nedre Urstad på Hidra. De hadde imidlertid en datter, Johanna Sofie, til dåpen i Innvik 7.8.1755: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11506&idx_id=11506&uid=ny&idx_side=-18

 

Jakob ble begravet i Hidra 18.3.1779 og det blir opplyst at han da var 67 år gammel, altså f. omkring 1712. Det ble holdt skifte i boet etter Jakob 13.9.1779 i Sønnevik under Urstad [Fol. 803b]: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24466/811

 

Jeg har lett i databasen over skifter i Sogn og Fjordane, men finner ingen passende foreldre til Jakob. Jeg håper derfor noen av formuets brukere har kjennskap til området og eventuelle kilder som kan gi svar på hans opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det fødselsåret kan Lars Nilsson og Anne Arnedtr vere eit potensielt foreldrepar. Eg skal sjå om eg finn noko meir.

 

Redigert: Dessverre ikkje noko skifte etter dei potensielle foreldra. Men med dei "fornemme" fadrane i 1755 er det nærliggande å tru at han kan vere son til Lars, som var lensmann. Men no berre gjetar eg.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for svar. Anne kunne passe som navn på mora.

 

Det er antakelig en ide å oppgi navnet på døtrene til Jakob Larsen og Anne Osmundsdatter. Jakobs mor ble kan hende oppkalt:

 

1) Anne Katrine, dpt. 27.8.1752 i Hidra. Tvilling.

2) Magdalene Marie, dpt. 27.8.1752 i Hidra. Tvilling.

3) Johanna Sofie, dpt. 7.8.1755 i Innvik.

4) Magrete Marie, dpt. 29.7.1759 i Hidra.

 

Anne Osmundsdatters mor het for øvrig Magnhild.

Endret av Jan H. Trelsgård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Arnedtr sin død finn du her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11506&idx_id=11506&uid=ny&idx_side=-222

 

Lars Nilsson skal vere død 1743. Det er FØR kyrkjebøkene i Innvik, så ein kan lure på kjelda, men bygdebokforfattaren fortel at det var uvanleg mykje gamle dokument på dette bruket, så det kan vere at han har funne det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til #4: Jeg fant nå følgende kildeinformasjon i databasen over skifteregister for Nordfjord: "Denne databasen byggjer på skifteprotokollane for Nordfjord 1690-1851 bortsett frå åra 1691-1697, 1700, 1707, 1716-1727 og 1735-1743 då slike protokollar manglar. Ved utarbeidinga av databasen har vi bygt på originale register i protokollane og på nokre kronologisk ordna register i Statsarkivet i Bergen."

Dersom det er denne kilden du også har benyttet kan det jo hende at det finnes skifte etter Lars i 1743, et år som altså ikke er innført i skifteregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at bygdeboka inneholder en skrivefeil hva dødsåret til Lars Nilsen Faleide angår. Det var skifte etter ham 11.10.1734 ifølge en kvittering, tinglyst 8.11.1735: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=12496&uid=ny&idx_side=-122

I kvitteringen bekreftet Arne (Anders) Larsen Faleide at broren Nils Larsen Faleide hadde utløst Arnes arvepart i gården, og at han hadde tatt moren Anne Arnesdatter i folge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den oppklaringa - og dessverre, det er store hol i rekkja av skifteprotokollar. Vi kan neppe drøyme om at dei dukkar opp att ein dag heller.

 

 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingboka du viser til, omtalar no Jakob Larsson Faleide som ein av to yngste søner - har du lese heile samanhengen?

 

Vi veit dermed at Lars Nilsson og Anne Arnedtr i alle fall hadde sønene Nils, Arne, Ola og Jakob...

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då spør eg deg eit spørsmål tilbake: Eg registrerer desse personane i basen min, sjølv om Faleide ligg litt utanfor mitt kjerneområde (Gloppen). Kva gardsnamn skal eg knyte dei til? Sønnevik eller Urstad?

 

Tilleggsopplysning: Anne Arnedtr si mor vil du finne gravlagd i Gloppen i 1718. Anne sin (truleg halv-) bror, Henrik Arneson, var gift med Gjertrud Nilsdtr Faleide, syster til Lars Nilsson, så familiane var samanknytte på fleire måtar.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnevik var en strandsitterplass under gården nedre Urstad på Hidra. Nedre Urstad har i dag gårdsnummer 21 i Flekkefjord kommune. Jakob kalles "Jacob Syndevig" ved dåpen til de tre døtrene som ble døpt i Hidra. Jeg kaller ham Jakob Larsen Sønnevik i bygdeboka som nå er under arbeid.

Endret av Jan H. Trelsgård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 25.2.2016 den 20.19, Jan H. Trelsgård skrev:

Sønnevik var en strandsitterplass under gården nedre Urstad på Hidra. Nedre Urstad har i dag gårdsnummer 21 i Flekkefjord kommune. Jakob kalles "Jacob Syndevig" ved dåpen til de tre døtrene som ble døpt i Hidra. Jeg kaller ham Jakob Larsen Sønnevik i bygdeboka som nå er under arbeid.

Veit du noko meir om dei fire barna til Jakob Larsen og Anne Osmundsdtr.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Harald L. Bakke skrev:

Veit du noko meir om dei fire barna til Jakob Larsen og Anne Osmundsdtr.?

 

Her er sakset fra bygdebok for Hidra herred, bind 2, s. 603:

 

Barn:

  1. Anne Katrine, dpt. 27.8.1752 født i Sønnevik. Tvilling. Konfirmert i Hidra 1769, 17 år gammel. Ikke nevnt ved skiftet etter faren i 1779. Hun var trolig identisk med den «Katrine Jacobsdatter Wahrdahl» som døde 26.10.1826 som fattiglem på Ulland (Hidra), 74 år gammel (dvs. f. 1752). Stedsnavnet «Wahrdahl» viser i så fall til Vardal mellom Sønnevik og Vaulevik. I Hans Erikssons hefte «Rasvåg-boka», som oppbevares på Kystmuseet Fedrenes Minne, omtales et hus der: «I Vardalen, inn av Gula skjæret sto også et hus. Der budde en mann som hette Bendik».
  2. Magdalene Marie, dpt. 27.8.1752, født i Sønnevik. Tvilling. Gift 23.2.1780 m. Morten Hansen, antakelig fra Danmark. Ved vielsen var en kaptein «Mariager» blant forloverne. Ekteparet bodde i en periode i København (Danmark), men fikk deretter en datter i Sønnevik. Barn som kjennes:  a). Jacob, dpt. 25.11.1780 i Vor Frue kirke i København (Danmark). Ved dåpen kalles faren, Morten Hansen, for «Coffardiemand i Lavendelstræde». Blant fadderne var «Jens Mariager, Skipper». b). Matilde Magdalene, dpt. 20.10.1782 i Hidra, født i Sønnevik, begr. 30.10.1782 i Hidra.
  3. Johanne Sofie, dpt. 7.8.1755 i Innvik, født på Faleidet i Innvik i Stryn (Sogn og Fjordane), 24 år gammel ved skiftet etter faren i 1779. Gift 12.3.1783 m. Jess Andreassen fra Bodum by i Løjt sogn og Aabenraa amt (Slesvig Holsten). Bosatt på Kirkesundholmen under nedre Veisdal (Hidra), senere i Flekkefjord.
  4. Margrete Marie, dpt. 29.7.1759, født i Sønnevik. Gift 1. gang 18.4.1786 m. Jon Pedersen fra Hjelmeland prestegjeld (Rogaland). Gift 2. gang 2.8.1793 m. Lars Pedersen Marken fra Bornholm (Danmark). Bosatt i Sønnevik i første ekteskap. I andre ekteskap bodde hun på Kirkesundholmen i Rasvåg under nedre Veisdal (Hidra), senere i Flekkefjord.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Er det noen som har kjennskap til Nils Larssons Falleides liv og lagnad? Jeg antar at dette må være en av de fire sønnene etter Lars og Anne. Og er det den samme Nils Larson som ble gift med Anne Kristensdtr. Busch (ca 1715-1750) datter av Kristen Kristenson Busch og Karen Pedersdtr. Lemmichen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.