Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Johannes Johannessen (Schaar/ Døhl) Trenger litt hjelp


Adele Marie Moe
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg å finne dødsfall meldingen og skiftet etter Johannes Johannesen? (Drøbak)

 

Er usikker på hvor han er født, men etter all sannsynlighet er han født i 1745

 

Han har vært gift 2 ganger og vi tror han var gift første gang i 1772 med Anna Maria Gunerus. Da under navnet Johannes Mathias Schaar?

 

Vi har heller ikke lykkes å finne skifte etter Anna Maria som dør 1781 i Drøbak (som også hadde vært av interesse)

 

Ved folketellingen i 1801 finner vi Johannes sammen med sin nye kone Anne Jensdatter og barna Sara Maria og Anne Helene.

Johannes dør i Drøbak 1. Juni 1809 

Om vi har funnet riktig Johannes, så opererar han altså med hele 3 navn. For ved sønnens dåp står det;

29.05.1803 ble det døpt en gutt i Drøbak - Jens - sønn av Johannes Johannesen Døhl og Anne Jensdatter

 

Denne Johannes har blitt litt av et mysterium for meg (oss, mange som har hjulpet meg her) og det hadde vært så godt å komme et skritt videre.

Vil jo gjerne finne ut hva som skjedde med Johannes og barna da hans første kone døde og da han selv døde (og hva han døde av)

 

Jeg har flere andre skifter jeg trenger hjelp til, men det blir for mye å spørre om her. Er det på Statsarkivet/Riksarkivet jeg finner slike?

Og, kan jeg evt komme dit å få litt hjelp?

 

Mvh Adèle Marie Moe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var helt vanlig at folk gikk under flere forskjellige etternavn. Du kan ikke forvente å finne noen dødsmelding til skifteretten fra et så tidlig tidspunkt. Offentlig skifte var det langt fra alle som fikk. Det blir derfor å undersøke i forskjellige kilder om det finnes opplysninger der. Slike undersøkelser kan vi nok ikke påta oss. Alt relevant skiftemateriale finnes på nett  . Det samme gjelder det som er tinglyst, her for eksempel  . Svært mange eide sine egne hus i Drøbak

.

Vennlig hilsen Odd Halvorsen, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.