Gå til innhold
Arkivverket

Tingbok for Nordfjord I A 14 - ?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Er dette ei bok som ikkje er skanna? Ho kjem ikkje opp i lista over tingbøker frå Nordfjord, men eg veit ho skal eksistere.

 

Verken A 14 eller A 15 er registrert i databasen for skanna arkivmateriale, så det kan se ut til at disse to protokollene ikke er mikrofilma, og dermed heller ikke er skanna. (Arkivet Nordfjord sorenskrivararkiv er ikke publisert i Arkivportalen, så jeg får ikke bekreftet at disse to protokollene faktisk eksisterer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg har fått tilsendt bilde av dei aktuelle sidene i protokollen - men tru kvifor han ikkje ligg ute på DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har fått tilsendt bilde av dei aktuelle sidene i protokollen - men tru kvifor han ikkje ligg ute på DA?

 

Hovedårsaken er at den ikke ble mikrofilmet i sin tid. Det har ikke vært prioritert skanning av tingbøker for SAB utover det vi kunne skanne fra mikrofilm, og således har denne aldri kommet på noen produksjonsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - det var både godt og dårleg nytt. Det dårlege er at han ikkje er filma og dermed ikkje blir tilgjengeleg på lenge - og det gode er at han finst, og at det dermed kan vere nye opplysningar å hente for den som tek seg tid til å oppsøkje han :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - det var både godt og dårleg nytt. Det dårlege er at han ikkje er filma og dermed ikkje blir tilgjengeleg på lenge - og det gode er at han finst, og at det dermed kan vere nye opplysningar å hente for den som tek seg tid til å oppsøkje han :-)

 

Jeg sendte saken over til seksjonen som utfører skanning, som i løpet av dagen lokalisterte tingbok A 14 og A15 (som heller ikke har vært skanna) på mikrofilm. De fantes på en mikrofilm som for øvrig inneholdt skifteprotokoller og ble derfor hoppet over den gang skifteprotokollene ble skanna, og da vi siden begynte på tingbøkene, ble de tydeligvis glemt.

 

Da var det godt at du tok opp saken! Jeg regner med at de to tingbøkene er på nett før påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var no heilt fantastisk. Då slepp vi å låne påskekrim på biblioteket i år. Tusen takk for rask hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er denne på plass no? Og korleis søkje seg fram til desse tingbøkene - eg får dei ikkje opp same kvar eg leitar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne på plass no? Og korleis søkje seg fram til desse tingbøkene - eg får dei ikkje opp same kvar eg leitar...

 

De to tingbøkene ble indeksert denne uka, men - uheldigvis i denne sammenhengen - er all ny publisering nå lagt på is i noen uker mens vi synkroniserer innholdet i gamle og nye visningsprogrammer. I den forbindelse må vi være svært nøye med "bokholderiet", og da blir det lett kaos hvis vi samtidig publiserer nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Rettergangsmateriale fra Statsarkivet i Bergen, inkludert de to "nye" tingbøkene for Nordfjord sorenskriveri, er nå tilgjengelige i den nye visninga.

 

Overskriften "Ukjent arkiv" og den manglende sorteringa mellom tingbøker og andre protokolltyper (i nedre del av trefflista) skyldes at katalogen for arkivet Nordfjord sorenskriver ikke er lagt ut i Arkivportalen. De nye visningene sorterer primært etter katalogene i Arkivportalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.