Gå til innhold
Arkivverket
Geir Greni

Har jeg riktig mor? Sønnev Hansdatter Ristvedt (1788-1869) fra Sandsvær

Recommended Posts

Geir Greni

Hei,

 

Prøver å få litt oversikt over min avdøde svigerfar sitt slektstre, og har kommet over noe jeg er usikker på.

 

Jeg er rett og slett usikker på om den gode Sønnev fra Sandsvær er mor til Berthe Marie Pedersdatter (26. desember 1822 - 19. august 1895)? Berthe var forøvrig gift med Johannes Hansen Bringsrud (1823-1905).

 

I treet har jeg Hans Ristvedt (1731-1805) som far, og Åse Torbjørnsdatter Mørk (1737-1788) som mor til Sønnev. Disse har en lang rekke barn, men det ser ut som om Sønnev eventuelt er en atpåklatt, og uifra datoen for hennes fødsel samt morens død, er det lett å trekke konklusjonen at moren døde i barsel.

 

Her er de barna jeg har oppført som Sønnevs søsken:

 

 

Halvor Hansen Ristvedt (1758-1812)

 

Torbjørn Hansen Ristvedt (1760-?)

 

Katrine Marie Hansdatter Ristvedt (1763-?)

 

Ingeborg Kristine Hansdatter Ristvedt (1766-?)

 

Borger Hansen Ristvedt (1769-?)

 

Anne Margrete Hansdatter Ristvedt (1772-1773)

 

Ole Hansen Ristvedt (1775-1793)

 

Sønnev Hansdatter Ristvedt (1788-1869)

 

 

Ellers har jeg en klokkemaker Peder Pedersen Hørtvedt (1784-1862) som mann til Sønnev.

 

Har prøvd å titte litt i kirkebøkene, men klarer rett og slett ikke å lese det som står der. Håper noen kan bekrefte eller avkrefte om det jeg har er riktig.

 

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Noen lenker, bare.

.

Berte Marias dåp:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 4 (1817-1839), Fødte og døpte 1823, side 104-105.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1125&idx_id=1125&uid=ny&idx_side=-64
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111010215.jpg

(Nr. 13)

.

Barn av Peder Pedersen og Sønnev Hansdatter født i Sandsvær:

https://familysearch.org/search/collection/results?count=20&query=%2Bfather_givenname%3APeder~%20%2Bfather_surname%3APedersen~%20%2Bmother_givenname%3AS%C3%B8nn%C3%B8v~%20%2Bmother_surname%3AHansdtr~&collection_id=1467014

.

Sønnen Morten født i 1820 sin dåp:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 4 (1817-1839), Fødte og døpte 1821, side 64-65.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1125&idx_id=1125&uid=ny&idx_side=-42
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111010193.jpg

(Nr. 4)  Foreldrene ser ut til å være gift.

.

Sønnøv er enke og føderådskone på Jutehaugen i 1865: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038095002769

..

Har du funnet vielsen til Peder Pedersen og Sønnev Hansdatter?

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Tror jeg fant den i 1813..

 

Sønnev Hansd.

 

P.nr. Rolle Stilling og stand Navn Alder/født Fødested Bosted

1 brudgom Ungk. jæger Peder Pedersen     Myhra

2 brur Pige Sønnev Hansd.     Gunnæs

3 trulovar   Siul Torsen     Gunnæs

4 trulovar   Ole Siulse     Evjue
Viede
Vielsesnr. Løpenr. År Vielsesdato Sogn/kirke

91   1813 04-14 Sandsvær

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 3 (1809-1817), Ekteviede 1814, side 504-505.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1124&idx_id=1124&uid=ny&idx_side=-133
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111010133.jpg

(6. par ovenfra)

 

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Greni

Tusen takk, dette er jo veldig fint! Da gjenstår bare spørsmålet om den Sønnev jeg har er riktig Sønnev?

 

En annen liten ting. Det står at Peder Pedersen er jeger? Jeg har hørt at han var klokkemaker, men det er kanskje noe han begynte med senere. Var jeger en jobb altså, eller har jeg misforstått noe her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Jeger er en militærbetegnelse.

 

Fant en side antivirusprogrammet advarte mot, hvor det sto:

"Frem til 1810 bestod infanteriet av musketerer, grenaderer, skiløpere og jegere"

.

"Det norske jegerkorps ble flyttet til Larvik i 1810": https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Norske_jegerkorps

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

Peder er kanskje mulig å finne i militærrullene for dette jegerkorpset?

.

Gevorbent (vervet) infanteri:

Sønnenfjelske gevorbne infanteriregiment

 
    • Gevorbne bataljon
      Ett jegerkompani, fire musketerkompanier
    • Gevorbne bataljon
      Ett jegerkompani, fire musketerkompanier
  1. Nasjonale bataljon (fra tidl. Nordenfjeldske gevorbne regiment):
    Tuneske, Hobølske, Borgeske, Ryggeske, Skiptvedtske, Onsøske kp (jegere)
  2. Nasjonale bataljon (fra tidl. 2 Akershusiske nasjonale regiment):
    Ø., V. og S. Jarlsbergske, N. og Ø. Larvikske, V. Larvikske kp (jegere)

 

Fra "Den noeske hærs organisasjon 01.07.1810 – 31.12.1817"  http://da2.uib.no/haer1810.htm

Endret av Anne-Lise Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Greni

Det var artig. Ser du forresten noe som kan tyde på at det er den samme sønnev med Hans Ristvedt (1731-1805) som far, og Åse Torbjørnsdatter Mørk (1737-1788) som mor?

 

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inge Nygård

Skiftet etter Aase Torbiørnsdtr. Ristvedt i 1788 viser at ho hadde 4 etterlevande søner (Halvor, Torbiørn, Berger, Ole) og 2 døtre (Catrine Maria og Ingeborg Kristine), men ingen dotter med namnet Sønnev: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25512/408/

Endret av Inge Nygård

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Greni

Hei,

 

Litt usikker på om det var min svigerfar som har gitt meg den informasjonen eller ikke. Så jeg vet ikke helt hvor det kommer fra. Det virker jo ikke så lovende dersom hun ikke er en del av skiftet etter moren (Åse Torbjørnsdatter Ristvedt).

 

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne-Lise Hansen

16. mars 1788 døper en Hans (?) Ristvedt en datter Sønnou:

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Fødte og døpte 1788, side 325.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-325
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070316650567.jpg

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Greni

Det er jo merkelig. For det stemmer jo potensielt med det jeg har i treet mitt, samtidig som det ikke rimer med at det ikke er en Sønnev som er nevnt i skiftet. Får jo håpe at denne Sønnev ikke dør med en gang, og at det er derfor hun ikke er nevnt som arving.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Thorsdalen

Geir, du kan se helt bort fra at det er den Hans Halvorsen Ristvedt som du har i ditt tre som var far til den Sønnev som Anne-Lise lenker til i #12. I likhet med henne har jeg også problemer med å lese patronymet til faren hennes, men det står i hvert fall ikke Halvorsen. Derimot ser jeg to av Hans Halvorsens sønner opptrer som faddere. Dessverre er det et hull på noen år i de skannede klokkerbøkene for Sandsvær akkurat på denne tiden slik at de ikke kan brukes til å sjekke hva som skal stå der. Bygdebøkene nevner imidlertid ingen annen Hans på noen av Ristvedt-gårdene i den aktuelle perioden. Sjansene er vel derfor stor for at faren hennes er en Hans som bare har vært på Ristvedt kort tid. En indikasjon på det samme ser en ved det som vel var Sønnevs konfirmasjon i Efteløt i 1804 der fødestedet hennes omtales som Hvål (venstre side):

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Konfirmerte 1804, side 539.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-535

Men hun nevnes heller ikke under Hvål i bygdebøkene. En indikasjon på at hun virkelig hadde en tilknytning til Ristvedt ser en i hennes oppføring i FT 1801 som Anne-Lise lenker til i #9. Indikasjonen er hun som står oppført etter henne under Grette, enken Ingeborg Halvorsdatter, som var Hans Halvorsen Ristvedts søster. Min hypotese er derfor at Sønnev har blitt tidlig foreldreløs og så blitt tatt hånd om av slektninger (nære eller fjerne).

En annen grunn til at du kan se bort fra at det var Hans Halvorsen Ristvedt og Åse Torbjørnsdatter som var foreldrene hennes er Åses alder da hun døde samme år. Hun var da 50 år. Jeg har aldri vært borti så gamle mødre før. De eldste jeg kjenner til var 48 år da de fødte siste gang, men de hører med til unntakene.


mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Greni

Hei Dag,

 

Takk for fine innspill. Har lest det du skriver flere ganger, men opplever at det på mange måter heler knytter henne tettere til familien, enn støter henne bort fra den. Med unntak av dette uleselige patronymet, og antagelsen om at moren ikke kan ha vært femti år da hun fødte, så taler vel mye av det andre for at hun kan være en del av den familien, eller?

 

Det finnes ikke noe skifte etter den godeste Hans Halvorsen selv, da?

 

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Thorsdalen

Geir, når det er så mange faktorer som tilsier at det ikke er Hans Halvorsen og Åse Torbjørnsdatter Ristvedt som er Sønnevs foreldre, ville jeg ha frigjort meg fra det du alt har og sett på dette med friske øyne.

Jeg la ut en forespørsel om tolkning av patronymet til Hans Ristvedt i dåpen 16/3 1788. Der er det to personer som begge tolker farsnavnet hans som Andersen, altså Hans Andersen Ristvedt. Den ene av disse er en person jeg har lang erfaring med å stole på at tydeevnen av gammel skrift er betydelig bedre enn min egen:
https://forum.arkivverket.no/topic/201245-tydig-av-patronym-dåp-1788/

Så nå får vi se hva vi kan få det av den tolkningen


Hans Halvorsen ga opp boet sitt samtidig med avslutningen av skiftet etter kona i 1788. Barna er de samme. Skiftet begynner helt nederst på høyre side:
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Numedal og Sandsvær sorenskriveri, Skifteprotokoll 11 (Hba 0011), 1782-1792, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25512/411/
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Numedal og Sandsvær sorenskriveri, Skiftekort , 1694-1802, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/5249/1667/

Skiftekortet til konas skifte:
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Numedal og Sandsvær sorenskriveri, Skiftekort , 1694-1802, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/5249/1671/


I 1793 er det skifte etter sønnen Ole Hansen Ristvedt. Arvingene er hans søsken, ingen Sønnev nevnt der heller:
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Numedal og Sandsvær sorenskriveri, Skiftekort , 1694-1802, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/5249/1668/


Det er ingen fiksjon at Åse Torbjørnsdatter var 50 år da hun døde i 1788. Hun var døpt 13/10 1737 (dåp nr. 8 på høyre side):
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Fødte og døpte 1737, side 140.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-140

Og hun døde 23/2 1788, her feilaktig kalt Halvorsdatter (nr. 3 i 1. spalte i venstre):
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Døde og begravede 1789, side 415.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-415

Siden det var påbudt at barna skulle døpes ved første anledning etter fødselen er det derfor sannsynlig at hun alt hadde vært død noen uker da Sønnev ble født.


mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Thorsdalen

Bygdeboka nevner ingen Hans Andersen under gården Ristvedt, men under Bjerkneseiet, bind 5 side 363, får vi likevel greie på at det virkelig var en Hans Andersen på Ristvedteiet og at han i 1781 ble gift med Berte Karine Pedersdatter (f. 1757) fra Bjerkneseiet: http://www.nb.no/nbsok/nb/4fd1b891a8e52a858cf69c47cbcc5533?index=5#365

Bygdebokforfatteren henviser til omtale under Ristvedteiet, men den har han altså glemt! (Han har flere slike forglemmelser.)

Ved deres vielse 27/5 1781 er Hans Andersen oppført med Rogstad som etternavn. Det er en nabogård til Ristvedt:
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Ekteviede 1781-1782, side 45.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-46

Han er heller ikke nevnt under Rogstad i bygdeboka, men under Ulleberg, bind 5 side 149, leser jeg at han ble enkemann kort tid etter 1788, og i 1796 giftet seg igjen med Anne Einarsdatter Ulleberg:
http://www.nb.no/nbsok/nb/4fd1b891a8e52a858cf69c47cbcc5533?index=5#151

Vielsen skjedde 6/8 1796, Hans skrives nå Åseiet til etternavn og oppgis som enkemann (høyre side litt under midten):
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 2 (1725-1809), Ekteviede 1796, side 63.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8577&idx_id=8577&uid=ny&idx_side=-64


Ved FT 1801 var de på Kongsberg: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058268005484

 

Med tanke på at han giftet seg første gang i 1781 var han nok noe eldre enn det som fremgår av folketellingen. Dessverre må han ha sluttet ved Sølvverket før 1805 siden ingen som kan være ham er nevnt i Sølvverkets avskjedigelsesmanntall av det året. (Det er flere Hans Andersønner der, men de kan jeg gjøre rede for alle sammen.)


mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Geir Greni

Hei,

 

Wow, det får en si. Det etterlater liten tvil om at det jeg hadde var feil. Selvsagt litt trist når man må slette en gren, men da kommer det jo en ny til:-)

 

Tusen takk for hjelpen, det var virkelig fine greier, og masse informasjon.

 

Mvh

Geir

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dag Thorsdalen

Bare hyggelig, Geir!

 

Riktig beskjæring gjør godt for treet, så sier i hvert fall gartnerne ;)

 

Jeg har opplevd det samme flere ganger selv, senest nå nylig. Der var det ei bygdebok som hadde ført meg på ville veier ved å antyde et far/sønn-forhold som ved nærmere ettersyn viser seg å være umulig siden den påståtte sønnen må være minst jevngammel med - helst noen år eldre enn - den påståtte faren. Det var en riktig lang og fin gren, men dessverre pill råtten. Og i det tilfellet vokser det neppe ut noen ny gren, kort og godt fordi det ligger så langt tilbake i tid at det ikke fins kilder som kan fortelle om andre mulige foreldre. Men hensikten med slektsforskning er jo å få det riktig. Personer som ikke er aner (eller deres familiemedlemmer) har jo ingenting i slektstrærne våre å gjøre. Og da er det bare å ta øksa, sagen eller hekksaksa fatt...

 

mvh Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.