Gå til innhold
Arkivverket

Holger Lauritzen Arctanders herkomst


Olav Aasmundrud
 Del

Recommended Posts

Jeg har registrert at Holger antagelig ble f. ca. 1532, ble prest da han var 24 år, først kapellan i Nærø sa sogneprest  i Åfjorden til sin død i 1612 80 år gammel.

Det har vært flere emner i dette forum om Arctander-slekten og herkomsten til Holger har vært etterlyst tidligere uten at jeg kan se at det har lykkes å fastslå hvem hans foreldre var og om han virkelig var en Arctander.

Kan noen gi meg et tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert at Holger antagelig ble f. ca. 1532, ble prest da han var 24 år, først kapellan i Nærø sa sogneprest  i Åfjorden til sin død i 1612 80 år gammel.

Det har vært flere emner i dette forum om Arctander-slekten og herkomsten til Holger har vært etterlyst tidligere uten at jeg kan se at det har lykkes å fastslå hvem hans foreldre var og om han virkelig var en Arctander.

Kan noen gi meg et tips? 

Mener det var skrevet noe om det i artikkelen om slekten i Genealogen nr 1 2015.

 

Litt om slekten og lenker til litteratur og debatter se denne:

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Arctander_(slekt)

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for henvisningen til debatter om Arcander-slekten som jeg allerede hadde og har gått igjennom.   De gir meg dessverre ingen ledetråder til å om mulig finne herkomsten til Holger Lauritzen Arcander (f. ca. 1532).  Han kan etter hva jeg kan skjønne ikke være sønn av den første borgermesteren i Trondheim, Niels Lauritzen Det ser dessuten ut som om slektsnavnet Arcander  i slekten til Niels Lauritzen først ble tatt i bruk i generasjonen etter Holger, og at Holger således slett ikke brukte dette slektsnavnet.  

Dette ser vrient ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg. Svein Tore Dahl var Holger Lauritsen først kapellan i Nærøy i 6 år og så sogneprest i Åfjord til sin død 21/2 1612. Han var født ca 1532. Dahl oppgir ikke hvem hans far var og benevner ham heller ikke som en Arctander. Hvor har du sett ham nevnt som Holger Lauritsen Arctander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde det fra Dahl ("Geistligheten i Nord Norge og Midt-Norge....."). Men når jeg går etter det der finner jeg slett ikke slektsnavnet Arcander brukt for Holger Lauritzen og hans etterkommere. Det betyr at jeg nok har "blitt missledet" av mer eller mindre seriøse "slektsinnlegg" på nettet.

Takk Harry for å brakt meg ut av denne villfarelsen. Mvh Olav

 

 


Jeg trodde jeg hadde det fra Dahl ("Geistligheten i Nord Norge og Midt-Norge....."). Men når jeg går etter det der finner jeg slett ikke slektsnavnet Arcander brukt for Holger Lauritzen og hans etterkommere. Det betyr at jeg nok har "blitt missledet" av mer eller mindre seriøse "slektsinnlegg" på nettet.

Takk Harry for å brakt meg ut av denne villfarelsen. Mvh Olav

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok likevel et poeng, Olav. Jeg har selv notert en Holger Hansen Arctander og en Laurits Hansen Arctander (Buch?) som sønner av Holger Lauritsens sønn Hans. Men kilder for dette har jeg dessverre ikke notert. I ettertid erindrer jeg at jeg et sted har sett nevnt at noen av Holger Lauritsens etterkommere kalte seg Arctander. Imiddlertid kan jeg ikke finne at disse hadde noen slektstilknytning til de andre kjente Arctanderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine noteringer baserer seg nok bl.a. på artikkelen "Arctander" i Genealogen nr. 1, 2015 samt diskusjonen på Brukerforum i 2014 som denne artikkelen er et sammendrag av. Se lenken som David Widerberg Howden har lagt ut ovenfor.

Endret av Harry Aronsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. #5:

 

Dahl nevner øverst på s. 181 at hr. Holger Lauritzens sønnesønner Lauritz Hanssen og Holger Hanssen immatrikuleres i København hhv. i 1643 som "Laurits Johannis Arctander" og i 1625 som "Olgier Johannis Arctander". "Arctander" er vel her en latinisering av "Nordmann". Deres brødre Nathanael Hanssen og Hans Hanssen, samt brorsønn Ole Hanssen bruker alle navnet Buch, så det er vel mer aktuelt å lete etter et mulig opphav med det navnet, enten på manns- eller kvinnesiden.

 

Min interesse for denne familien skyldes at jeg lenge har antydet muligheten for at Jon Holgersen Gjevik på Hitra (f. 1649), som er svigerfar til Sara Kjerstine Henriksd. Irgens Flor fra Tolga, muligens kan være en Buch fra Åfjord. Navnet Holger langs denne kyststripen brukes en god del i Åfjord, men ganske lite ellers. Jon Holgersen er for øvrig også svigerfar til en lokalt født klokker på Fjellværøya.

 

Her http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=70585  skriver jeg om familien Holgersen på Hitra og mulig anelinje til Buch - se særlig mine tre seneste innlegg fra jan. 2011 og nov. 2013.

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.