Gå til innhold
Arkivverket
Beate og Gunhild Hanssen

Ingeborg og Kirsten Iversdatter f. 1727 Trondenes i Troms

Recommended Posts

Beate og Gunhild Hanssen

Hei!

Jeg er kommet så langt på en linje at kirkebøker ikke strekker til, så jeg har bare årstall fra bygdebøker å gå etter....

Ingeborg Iversdatterog Kirsten Iversdatter var i følge Folk og slekt i gamle Trondenes tvillinger, født i 1727, Hagan i Trondenes av Berte Fredriksdatter og Iver Larssen. Problemet her er at kirkebøkene for Trondenes starter i 1744. Begge 2 vokste opp, og ble gift. Har ikke funnet Kirsten sin konfirmasjon, men Ingeborg var konfirmert 03 jan 1745 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601630376.jpg

Ingeborg sin jordfestelse 09 mai 1800 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601640334.jpgstår det at hun var 70 år, noe som vil si at hun var født ca, 1730

Kirsten sin jordfestelse 1784bhttp://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601650339.jpgnesten nederst på andre side så står det at hun var 57 år, noe som vil si at hun var født ca. 1727. Jeg har ikke funnet alderen deres andre plasser, så hvor kan forfatterne ha funnet den, når det ikke finnes kirkebøker, og de skriver at de er født i samme året? Alderen til disse 2 er ikke oppgitt i skiftet etter faren.

MVH

Beate

Endret av Beate og Gunhild Hanssen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jørgen M. Steen

Trygve Lysaker (Trondenes bygdebok bind 3) ser ikke ut til å være helt enig med Folk&Slekt i Trondenes ang. Iver og Berthe (underforstått, de fikk barn og ble gift omtrent på samme tidspunkt).

På side 127 skriver han at De ble trolovet og vielsen var berammet, men da det ble fastslått at Berthe var med barn, ble de for "fortidligt Samleye" dømt til "ægtebøder at betale og utgive".

Det betyr forsåvidt ikke så mye, men en detalj som allikevel er grei å få med seg. Han har muligens hentet opplysningene fra fogderegnskap (sikt og sakefall). Hvordan Folk&Slekt i Trondenes har konkludert med at Ingeborg og Kirsten er tvillinger har jeg ingen formening om. Lysaker nevner ingen årstall på barna, men forteller at enken etter Iver ble gift på nytt på Harbakken. Mulig det kan være et spor å følge opp videre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Beate og Gunhild Hanssen

Trygve Lysaker (Trondenes bygdebok bind 3) ser ikke ut til å være helt enig med Folk&Slekt i Trondenes ang. Iver og Berthe (underforstått, de fikk barn og ble gift omtrent på samme tidspunkt).

På side 127 skriver han at De ble trolovet og vielsen var berammet, men da det ble fastslått at Berthe var med barn, ble de for "fortidligt Samleye" dømt til "ægtebøder at betale og utgive".

Det betyr forsåvidt ikke så mye, men en detalj som allikevel er grei å få med seg. Han har muligens hentet opplysningene fra fogderegnskap (sikt og sakefall). Hvordan Folk&Slekt i Trondenes har konkludert med at Ingeborg og Kirsten er tvillinger har jeg ingen formening om. Lysaker nevner ingen årstall på barna, men forteller at enken etter Iver ble gift på nytt på Harbakken. Mulig det kan være et spor å følge opp videre.

Takk for hjelp :)

I følge T. Lysaker så var Ingeborg født 1730 (står der hun er sammen med ektemannen Henrik Olsen under gården Tofta)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.