Gå til innhold
Arkivverket

Maleri Johan Christian Pedersen Selmer 1783-1830 ?


Gjest
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

noen som kjenner igjen denne mannen?

 

Det kan være Johan Christian Pedersen Selmer 1783-1830.

 

Det at det er en Selmer eller Wibe/Vibe er jeg ganske sikker på, men man vet jo aldri.

 

25.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut som Johan Christian Selmer hadde en militær karriere, så da kan det ikke være han som er avbildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

nei det har du helt rett i. Jeg ble kanskje litt ivrig da jeg tenkte han. Det jeg er ganske sikker på er at dette må være i vår anerekke og da i Selmer eller Wibe rekkene. Så teoretisk kan det da være Johan Christians far, Peder Kleboe Selmer (1731-1797), som var kapteinløytnant. Vet noen om det er malt ett portrett av han? 

Endret av Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke mye om offisersuniformer, men tror denne kan være fra begynnelsen av 1800-tallet. Epåletten har frynser og tre stjerner - noen med kunnskap kan sikkert fortelle om både grad og tiden uniformen ble brukt. Ser at han også bærer en ordensstjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kandidater:
 
Patroclus von Hirsch, Premierløytnant (1729-1796)
Sigfried Christopher von Hirsch, Oberstløitnant (1681-1743)
Joachim Christian Vibe, Amtmand (1749-1802) Kan vi egentlig utelukke da hans portrett er lokalisert i slektens eie.
Peder Kleboe Selmer, Kapteinløytnant (1731-1797)
Johan Christian Vibe, Kaptein (1713-1764)
Johan Christensen Wibe, Kaptein (1688-1726)
Christian Pedersen Wibe, Kaptein (1647-1697)
Peder Michelsen Wibe, til Gerdrup (1596-1658) Kan vi nok glemme da han ikke ligner i det hele tatt.
 
Kan også være en von Krogh.

Så det er smått med 1800-talls kandidater i den delene av anerekken. Vi kan selvsagt snakke om en "onkel" eller lignende uten arvinger slik at det har havnet i våre rekker av den grunn.
Endret av Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslobilder.no finnes også flere bilder av offiserer (bilder av malerier).

 

Det er utrolig mange varienter av uniformer. Håper du får endret overskriften, som foreslått, slik at flere kan trå til her.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstørret bildet og mener han bærer Dannebrogordenen. Den finnes i forskjellige varianter, her er en av dem.

 

denmark143.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslobilder.no finnes også flere bilder av offiserer (bilder av malerier).

 

Det er utrolig mange varienter av uniformer. Håper du får endret overskriften, som foreslått, slik at flere kan trå til her.

Jeg sendte en forespørsel like etter du påpekte. TTT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 2 år senere...

Stor Takk- Jeg er imponert over deres evne til å finne ut av slike utfordringer.

Jeg gransker selv en del slekten Vibe og Selmer.

Jeg er svært interessert i både foto og maleri - portrett av disse.

Mvh Odd A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎03‎.‎2016 den 12.13, Gjest skrev:

Hei,

nei det har du helt rett i. Jeg ble kanskje litt ivrig da jeg tenkte han. Det jeg er ganske sikker på er at dette må være i vår anerekke og da i Selmer eller Wibe rekkene. Så teoretisk kan det da være Johan Christians far, Peder Kleboe Selmer (1731-1797), som var kapteinløytnant. Vet noen om det er malt ett portrett av han? 

 

På ‎04‎.‎03‎.‎2016 den 12.39, Gjest skrev:
Kandidater:
 
Patroclus von Hirsch, Premierløytnant (1729-1796)
Sigfried Christopher von Hirsch, Oberstløitnant (1681-1743)
Joachim Christian Vibe, Amtmand (1749-1802) Kan vi egentlig utelukke da hans portrett er lokalisert i slektens eie.
Peder Kleboe Selmer, Kapteinløytnant (1731-1797)
Johan Christian Vibe, Kaptein (1713-1764)
Johan Christensen Wibe, Kaptein (1688-1726)
Christian Pedersen Wibe, Kaptein (1647-1697)
Peder Michelsen Wibe, til Gerdrup (1596-1658) Kan vi nok glemme da han ikke ligner i det hele tatt.
 
Kan også være en von Krogh.

Så det er smått med 1800-talls kandidater i den delene av anerekken. Vi kan selvsagt snakke om en "onkel" eller lignende uten arvinger slik at det har havnet i våre rekker av den grunn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎03‎.‎2016 den 12.39, Gjest skrev:
Kandidater:
 
Patroclus von Hirsch, Premierløytnant (1729-1796)
Sigfried Christopher von Hirsch, Oberstløitnant (1681-1743)
Joachim Christian Vibe, Amtmand (1749-1802) Kan vi egentlig utelukke da hans portrett er lokalisert i slektens eie.
Peder Kleboe Selmer, Kapteinløytnant (1731-1797)
Johan Christian Vibe, Kaptein (1713-1764)
Johan Christensen Wibe, Kaptein (1688-1726)
Christian Pedersen Wibe, Kaptein (1647-1697)
Peder Michelsen Wibe, til Gerdrup (1596-1658) Kan vi nok glemme da han ikke ligner i det hele tatt.
 
Kan også være en von Krogh.

Så det er smått med 1800-talls kandidater i den delene av anerekken. Vi kan selvsagt snakke om en "onkel" eller lignende uten arvinger slik at det har havnet i våre rekker av den grunn.

Hei MB

Kan du sende meg portrettet av Amtmann Joachim Christian Vibe (7. sept 1749 - 11. feb 1802)

Portrettet som er lokalisert i slektens eie.

Mvh OA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Odd Austarheim skrev:

Hei MB

Kan du sende meg portrettet av Amtmann Joachim Christian Vibe (7. sept 1749 - 11. feb 1802)

Portrettet som er lokalisert i slektens eie.

Mvh OA

 

 

Vi får tro han følget med på temaet.

Ser ut til at kontoen er satt passiv.

Men ser at han har en annen brukerkonto på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.