Gå til innhold
Arkivverket

Lese hjelp på Jens Olsen


Jan Ove Olsen
 Del

Recommended Posts

Kan noen se hva som står anført bak Jens Olsen når han flytter til Ringebu.?

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Utflyttede 1823, side 596-597. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6009&idx_id=6009&uid=ny&idx_side=-263
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070110640350.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe kan jeg lese:

 

 

at givtes med Anne Larsd.

som har været paa L[ier?]

i 6 Aar; Att. meldt for

3 Lejermaale og protest[?]

mod Vielsemanden [....?]

her medmindre [....?]

her tilfredsstilles. Att.

d. 3 Dec.[?] 1822[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han flyttet til Ringebu for at givtes (- altså for å gifte seg), men han hadde tydeligvis tre barn utenfor ekteskap (= 3 Lejermaale) før han flyttet fra Ringsaker.

 

 

Her er vielsen 29.desember 1822 - se nr.32 på pag.373 - Oppland fylke, Ringebu, Ministerialbok nr. 4 (1821-1839), Ekteviede 1823, side 372-373 :

Ungk. Jens Olsen Lier fra Ringsager 22 Aar og Pigen Anne Pedersdatter Hageødegaarden 34 Aar

 

 

(Legg merke til at bruden her skrives som Pedersdatter, ikke Larsdatter.)

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk. Dette er en rundbrenner jeg kom i slekt med han da han er far til barnet Lars som ble født 20/8 1823,så han ble gift før dette barnet ble født. Så dette kan vel ikke gå bra. Men at han er 22 år i 1822 må være feil. Finner ingen på den alderen i Ringsaker.

Endret av Jan Ove Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, aldersangivelsen ved ekteskapsinngåelsen kan nok være unøyaktig, og det er jo heller ikke sikkert at han var født i Ringsaker.

 

Dette er muligens Jens Olsens første utenomekteskapelige barn - se nr.221 blant Fødte Mandkjøn her: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Fødte og døpte 1818, side 108-109. Guttebarnet Johannes var født 12.juni 1818 og døpt 28.juni, og hans foreldre var Pige Gunnil Jensdr. Lille Ringsagerseje og uconfirmeret Dreng Jens Olsen øvre Baardsæteje.

 

Her er hans annet utenomekteskapelige barn, datteren Oline, født 27.januar 1821 - se nr.492 blant Fødte Qvindekjøn her: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Fødte og døpte 1821, side 186-187. Her kalles han Jens Olsen Sæter og han er Tjener paa Sæter nordre. Barnemoren er Pigen Anne Syversdr. Sortungstadeje - også hun tjente på Sæter nordre.

 

Her er hans tredje utenomekteskapelige barn, sønnen Lars, født 29.august 1823 - se nr.966 på pag.35 her: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 6 (1821-1826), Fødte og døpte 1823, side 35-36. Han kalles nå Jens Olsen Lier i Ring (- jeg klarer ikke å tyde det som står mellom Olsen og Ring). Barnets mor er Anne Syversdatter nedre Syllieaasen. Under barnets navn står det qvalificeret Lejermaal - altså tre utenomekteskapelige barn med forskjellige personer. I dette tilfellet er jeg i tvil om det faktisk dreier seg om et kvalifisert leiermål i og med at Jens fikk de to barna Oline og Lars med samme kvinne, men hvis det likevel ble regnet som kvalifisert, var det et lovbrudd, og da vil man kanskje finne en rettssak med avhør og påfølgende dom i tingbøkene. Der vil det isåfall forhåpentlig finnes biografiske opplysninger om barnefaren, slik som fødested og alder. Problemet er jo at vi vet at på tidspunktet for Jens' tredje barns fødsel, var han allerede flyttet til Ringebu, og det er jo ikke sikkert at lovens lange arm strakte seg helt fra Hedmarken til Gudbrandsdalen i dette tilfellet.

 

Jeg finner barnfaren fra 1818 som konfirmant i 1820: Jens Olsen Sæter Sandvigen i Tothen - se nr.310 blant Confirmerede Drenge her: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Konfirmerte 1820, side 528-529. Hans far oppgis å være Ole Pedersen Sæter, Jens oppgis født i 1801 - ingen Daabs Attest, skal være døbt i Hurdahls Fegring. Det står også begaaet Lejermaal for et Par Aar siden.

 

Følgelig må man lete etter Jens Olsens fødsel og dåp i kirkebøkene for Feiring i Akershus.

 

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkelig henseende hørte den nordligste delen av Feiring en periode til Toten prestegjeld,

 

Jeg finner en Jens Olsens dåp i 1801 i kirkeboken for Toten litt nedenfor midten av denne siden: - Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 7 (1794-1809), Kronologisk liste 1801, side 274:

 

den 11te Octbr ved Huurd. Fegring

Ole Pedersen Bergers Søn Jens.

[....]

 

Moderen Berte ChristofersDr.

 

Dette er imidlertid IKKE den Jens Olsen som kom til Ringsaker og senere til Ringebu, for ungkar og gårdmannssønn Jens Olsen Berger, 22 1/2 år gammel, giftet seg i Hurdal den 9.april 1824 med pige og gårdmannsdatter Anne Olsdatter Disserud - se nr.7 på pag.409 her: Akershus fylke, Hurdal, Ministerialbok nr. I 3 (1815-1828), Ekteviede 1824, side 408-409.

 

Så da får man lete videre...

 

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mistanke om at navnet til Jens Olsens far slik det oppgis ved konfirmasjonen i 1820, er feil. 

 

Konfirmanten selv kalles Jens Olsen Sandvig i Tothen, og det står at hans far heter Ole Pedersen.

 

Jeg finner denne familien på Sandvigen i Feiring i folketellingen 1801

Ole Kristiansen (28 år), inderst, lever af arbejde paa gruerne hvor der brydes jernmalm, hans kone Mari Jakobsdatter (34) og deres barn Gunnild (2) og Jens (1). 

 

Ved rask gjennomlesning av kirkebøkene for Hurdal og Toten kan jeg ikke finne dåpen til denne Jens (- det rimer forsåvidt med opplysningen ved konfirmasjonen om ingen Daabs Attest, skal være døbt i Hurdahls Fegring). Jeg har selv arbeidet litt med slekter i Feiring og har endel notater hjemme, så jeg skal se litt nærmere på denne familien.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet Gunild konfirmert på Toten 1815 og der står det at hun ble døpt 1/2 1815 side 247, men ingen flere barn. Så da må de ha flytta tilbake til Ringsaker mellom 1815 og 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. februar 1799, mente du vel?

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 9 (1814-1820), Konfirmerte 1815, side 247.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9320&idx_id=9320&uid=ny&idx_side=-156
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603760697.jpg

(Nr. 42)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun ble døpt 1799. Og nå har jeg funnet Ole Christiansen Og Marie Jacobsdatter gifte på Toten  19 okt 1798.men ikke dåpen til Jens, heller ikke flere barn.

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 7 (1794-1809), Kronologisk liste 1798, side 165. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9314&idx_id=9314&uid=ny&idx_side=-167
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603740542.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Så da må de ha flytta tilbake til Ringsaker mellom 1815 og 1820.

 

Nå vet vi jo ikke om det var hele familien som flyttet til Ringsaker - det kan jo godt hende at det bare var Jens som flyttet dit, mens foreldre og søster ble igjen i Feiring eller på Toten.

 

Det kan være søsteren Gunhild vi finner som losjerende på Tangbakken under Kvem (Hveem) i Balke sogn i Totenvika i 1865 som gift kvinne (- dog uten sin mann boende sammen med henne) - se her.

 

 

 

 

1. februar 1799, mente du vel?

 

 

 

Riktig dåpsdag var annen søndag i advent 1798, jfr. mitt innlegg 9 over.

 

 

 

 

Ja hun ble døpt 1799. Og nå har jeg funnet Ole Christiansen Og Marie Jacobsdatter gifte på Toten  19 okt 1798.men ikke dåpen til Jens, heller ikke flere barn.

 

 

Hun ble altså døpt i 1798 (- men i kirkeåret 1799). 

 

Jeg har gått nøyere gjennom kirkebøkene for både Hurdal og Toten, men Jens' dåp er ikke innført noen av stedene. Jeg har sett dette tidligere - presten har nok rett og slett glemt å føre dåpshandlingen inn i kirkeboken. Da har vi også grunnen til at Jens ikke kunne fremlegge noen dåpsattest ved konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg finner barnfaren fra 1818 som konfirmant i 1820: Jens Olsen Sæter Sandvigen i Tothen - se nr.310 blant Confirmerede Drenge her: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Konfirmerte 1820, side 528-529. Hans far oppgis å være Ole Pedersen Sæter, Jens oppgis født i 1801 - ingen Daabs Attest, skal være døbt i Hurdahls Fegring. Det står også begaaet Lejermaal for et Par Aar siden.

 

 

 

Jeg må arrestere meg selv når det gjelder tolkningen av konfirmasjonsinnførselen:

 

Jeg skrev at "Hans far oppgis å være Ole Pedersen Sæter" - men rubrikkens titel er jo "Forældrenes eller Huusbondens, Pleieforældrenes navn og Boepæl". Ole Pedersen Sæter var ikke Jens' far, men derimot hans husbond (- vi vet jo at Jens tjente på Seter nordre da han ble far for annen gang i 1821). Og som bekreftelse på dette står det Huusbond under Ole Pedersen Sæters navn.

 

Dermed behøver vi ikke la oss forvirre av at Jens far faktisk het Ole Kristiansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det Mari Jacobsdatter død her 30 år gammel. så er det kona til Ole Christiansen, for det er kun en med samme navn og alder i Toten ved tellingen i 1801.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9314&idx_id=9314&uid=ny&idx_side=-265
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603740640.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det står Mari JakobsDr Sandvigen, så det er temmelig sikkert Jens' mor som dør 30 år gammel i 1801 og blir begravet 15.juli - selv om aldersangivelsen avviker fra den som ble oppgitt ved folketellingen samme år der det står at hun var 34 år.

 

Kanskje er husmannen på Hol i 1801, Anders Jakobsen (44 år), en bror av Mari. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Mari og Ole de er født i 1766 og 1769 på Toten usikker på datoen.Og de er mora til Ole som driver gården Sandvigen i 1801.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9312&idx_id=9312&uid=ny&idx_side=-266
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603730562.jpg

 

ermanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9312&idx_id=9312&uid=ny&idx_side=-177
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603730473.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant [....] Ole født [...] 1769 på Toten usikker på datoen.Og de er mora til Ole som driver gården Sandvigen i 1801.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9312&idx_id=9312&uid=ny&idx_side=-266

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603730562.jpg

 

 

 

Her må lenken ha blitt feil - jeg finner ingen dåpsinnførsel for Ole Kristiansen på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vielsen av Jens' foreldre i 1798 (se innlegg 12) kalles brudgommen Ole Christiansen Alnæs.

 

Det kan være han som blir døpt 27.januar 1771 ved Edsvold Fegringens Kirke - se den nest nederste dåpsinnførselen her: Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 5 (1761-1772), Kronologisk liste 1771, side 303

 

Foreldrene var Christian Alnæsstuen og Gunnild Olsdatter. Det blir ikke mindre sannsynlig når vi ser at moren heter Gunhild (Gunnild) - isåfall var Ole Kristiansen Sandvikens datter oppkalt etter sin farmor.

Endret av Tore S. Falch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kan være søsteren Gunhild vi finner som losjerende på Tangbakken under Kvem (Hveem) i Balke sogn i Totenvika i 1865 som gift kvinne (- dog uten sin mann boende sammen med henne) - se her.

 

 

 

I folketellingen 1875 finner vi Jens' søster Gunhild som enke og husmoder på husmannsplassen Berget under Kvem i Østre Toten. Hun oppgis født i Hurdal/Feiring i 1798, og hennes levebrød er "Delvis Understøttelse, delvis Haandarbeide". Hun bor der hos husmannen Kristian Davidsen (født 1824) og hans kone Berte Andersdatter (født 1820).

 

Ved folketellingen 1891 finner vi henne på Hagebakken under Kvem. Hun er oppført som "Husf.[aderens] Mor" og forsørget av Fattigvæsenet, men på samme bosted bor det bare to andre kvinner - Johanne Kristiansdatter, gift kvinne, født 1835 på Toten, og Gustava Evensdatter, Johannas datter, født 1878 på Toten. Johannas mann (Gustavas far) er husmann uten jord, men har var tydeligvis ikke hjemme på tellingstidspunktet.

 

Enke og fattiglem Gunhild Olsdatter døde av alderdomssvakhet på Nettumseie i Østre Toten den 2.september 1891 - se nr.29 blant Kvindekjøn her: Oppland fylke, Balke i Østre Toten, Ministerialbok nr. 7 (1881-1896), Døde og begravede 1892, side 216.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene fra folketellingen 1891 er tilstrekkelige til at vi kan nøste oss tilbake til Gunhild Olsdatters ekteskapsinngåelse. Er vi veldig heldige, kan vi også komme over opplysninger som hjelper oss med å finne ytterligere informasjon om hennes bror Jens. Kanskje dukker han opp som en fadder eller forlover - kanskje kan vi få nyttige slektskapsopplysninger.

 

Vi vet at Gunhilds svigerdatter het Johanne Kristiansdatter (født 1835) og at dennes datter Gustava Evensdatter (født 1878) derfor høyst sannsynlig er Gunhilds sønnedatter. Gunhilds sønn må isåfall følgelig hete Even.

 

Her er Gustavas dåp - se nr.11 blant Kvindekjøn her: Oppland fylke, Balke i Østre Toten, Ministerialbok nr. 6 /2 (1878-1880), Fødte og døpte 1878, side 99. Hun var født 19.januar 1878 av foreldre Even Kristiansen og hustru Johanne Kristiansdatter, husfolk på Fårlund-eie. Blant fadderne finner vi Nils Nilsen Tangbakken, husmannen som Gunhild losjerte hos i 1865 (se lenke i innlegg nr.13).

 

Her er Gustavas foreldre med familie ved folketellingen 1875: Even Kristiansen (født 1829 i Østre Toten) var innerst og dagarbeider på Kragerud under Kvem, hans kone Johanne Kristiansdatter (født 1835) og barna Hans Petter Larsen (født 1864 Hoff, Ø.Toten), Kristian Evensen (født 1873 Balke, Ø.Toten) og Gustav Evensen (født 1875 Balke, Ø.Toten).

 

Her er sønnen Gustavs dåp - se nr.71 her: Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 5 (1866-1877), Fødte og døpte 1875, side 103. Han var født 26.februar på Kvems-eie (Hveemseie). Det opplyses også at foreldrene var blitt gift i 1873.

 

Her er sønnen Kristians dåp - se nr.165 her: Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 5 (1866-1877), Fødte og døpte 1873, side 88. Han var født 9.august 1873 på Kvems-eie der foredlrene var innerster.

 

Enkemann og innerst Even Kristiansen Kvems-eie (født 13/11 1829 på Østre Toten som sønn av Kristian Jensen) og pige Johanne Kristiansdatter Kvems-eie ble gift 26.september 1873 - se nederst på denne siden: Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 5 (1866-1877), Ekteviede 1873, side 262. Forlovere var Nils M. Hveem/Kvem og Johan Evensen Kvems-eie.

 

Her er Even Kristiansen ved folketellingen 1865: Han er husmann på Snekkersveen, og han bor der sammen med sin første kone Marie Jonsdatter (32 år) og deres datter Marte Marie Evensdatter (1 år).

 

Her er datteren Marte Maries dåp - se nr.123 her: Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 4 (1857-1865), Fødte og døpte 1865, side 137. Hun var født 10.juni 1865, og foreldrene var husfolk på Rognstad-eie. Blant fadderne finner vi Nils Tangbakken og kone.

 

Det ser ikke ut til at kirkebok nr.4 for Østre Toten (1857-1865) inneholder ekteviede (- i det minste ikke den scannede/digitaliserte versjonen). Jeg finner derfor ikke Even Kristiansens første ekteskap med Marie Jonsdatter.

 

Her er Even Kristiansens dåp - se nr.11 her: Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 1 (1828-1839), Fødte og døpte 1830, side 10. Han var født 13.november 1829 av foreldre Kristian Jensen og Gunhild Olsdatter, innerster i Fårlundstuen (Taraldrudstuen er overstrøket). 

 

Jeger og ungkar Kristian Jensen Buskebakke (25 1/2 år) og Pige Gunhild Olsdatter Buskebakke (23 år) ble gift 13.juni 1821 - se par nr.76 her: Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 10 (1820-1828), Ekteviede 1821, side 190. Begge tituleres som "Tjener", så begge var nok i tjeneste på gården Buskebakke i Balke sogn i Østre Toten. Forlovere var Peder Buskebakke og Jakob Ramstad.

 

Kanskje er det Kristian Jensen vi finner som innerst og dagarbeider på Engebakken under Kvem i folketellingen 1865 selv om aldersangivelsen (79 år) isåfall ikke er helt korrekt. Han bor sammen med husmannen Ole Kristiansen (39 år) og dennes familie. I rubrikken for sivilstand står det "f", altså fraskilt. Vi vet jo ar Gunhild Olsdatter i samme telling var først som "gift", men uten at hun bodde sammen med sin mann.
 
Kanskje det Gunhilds (fraskilte?) mann Kristian Jensen som døde som fattiglem, 75 år gammel, på Kvems-eie den 6.august 1866 - se nr.30 her: Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 5 (1866-1877), Døde og begravede 1866, side 285
 
 
----
 
 
Så langt har ikke alle disse opplysningene om Jens Olsens søster Gunhild og hennes familie og etterkommere ført oss noe nærmere Jens Olsens videre skjebne etterat han giftet seg i Ringebu i 1822. Jeg har lett i kirkebøkene for Ringebu frem til ca 1830, men ikke funnet at Jens og hans kone fikk noen barn der i denne perioden og heller ikke funnet at han døde der før 1830. Jeg har ikke funnet ham i folketellingen 1865.
 
 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ble feil. Men jeg har fått mye god hjelp så mange takk. Men hvor ble det av Jens etter at han ble gift, jeg leter videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor ble det av Jens etter at han ble gift, jeg leter videre.

 

Hvis du finner ut mer om Jens, hadde det vært fint om du la det ut her i denne tråden. Dette er jo en interessant historie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.