Gå til innhold
Arkivverket

Ønskes kjøpt: "Hetland Skipreide i 450 år: gard, ætt og folk. Helleland"


Astrid K. Halleraker
 Del

Recommended Posts

Denne boken er ikke å få i historielagets nettbutikk. Sentraladministrasjonen i Eigersund kommune er ikke i mitt nærområde, og biblioteket er også langt hjemmefra. Har du en brukt eller ny, eller gammel for den saks skyld, selg den til meg. Jeg har ikke direkte aner i det sognet, men har fått en DNA-match med en gren fra Helleland på sitt slektstre.

Jeg er klar over at denne bygdeboken ikke er landets beste hva gjelder kvalitetssikring av opplysninger, og at data bør dobbeltsjekkes mot kirkebøker og andre kilder.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt kontakt med Rogaland historielag eller kommunen....??? Sist jeg var der hadde de den på kontoret. Og kommunen skal ha flere eksemplarer..... Så ville ringt dem.

 

 

Kan si jeg fant både Helleland og Heskestad sogn sine bøker til salgs via nettbutikken....

Endret av Arne B. Kristiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er den eneste som har noe fornuftig å si om dette, og er innom av og til, vil du mot forskuddsbetaling + 100 i porto sende et eksemplar til meg. Jeg har sendt e-post til både resepsjonen i Eigersund kommune, og historielaget, men intet svar. Astrid K. Halleraker, Mælandshøgda 34 b, 5430 Bremnes. E-post på profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til Rogaland Historielag - NB : i Stavanger -, så sender de boken til deg med faktura i pakken :) - eller send en direkte e-mail ​(ikke via hjemmesiden deres. Der er det taust............)

 

Grete

Endret av Grete Jøraas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt "Denne boken er ikke å få i historielagets nettbutikk", selv om artikkelen står oppført, så har de den ikke. Og en rettelse: jeg har en eneste ane i Helleland, det er Eli Ommundsdtr på Stølo.

Grunnen til at denne boken er så etterlengtet nå, er som forklart øverst, en DNA-match. Og en spesielt spennende syns jeg, fordi det er treff både på autosomal og X-kromosomet. Som er riktig gamle, de andre matchene/personene som jeg har funnet på 23andMe har publiserte slekts/ane-trær. Ved granskning av disse anene gis det ingen svar uten videre. Jeg må lenger tilbake i historien, og skulle derfor så gjerne, så gjerne hatt denne bygdeboken på skrivebordet. Nest-beste løsning er da å bruke andre kilder, og det får jeg klare meg med så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Side 862 i nevnte bok står det: Omund Støla er bare nevnt i 1723 og ellers ukjent. Barn: a) Eli Omundsdtr., døpt 5/3 1723"

 

Dette er alt som står i boka,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Side 862 i nevnte bok står det: Omund Støla er bare nevnt i 1723 og ellers ukjent. Barn: a) Eli Omundsdtr., døpt 5/3 1723"

 

Dette er alt som står i boka,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver for fjerde gang å legge inn svaret mitt...(hva er galt??).

 

Jeg er nettopp kommet hjem fra byturen min; biblioteket har vært søndagsstengt de siste to årene.... :o

 

Takk til deg, Geir :D

 

Nå krysser jeg fingrene for at svaret mitt vises!

 

Grete

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er såå hjelpsomme, og bra er det. Men Eli Ommundsdtr var ikke tema. Nå er visen slutt fordi historielaget har fått inn boken, og den skal sendes i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.