Gå til innhold
Arkivverket

Kong alkohol , kong alkohol ..........


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Dette er vel litt utafor begrepet slektsgranskning , men kall det heller en noe poetisk etterlysning 

 

I forbindelse med mitt forfatterskap av mine slektsbøker så vingler jeg litt frem og tilbake i tid alt ettersom hva dagsformen tilsier . Nå har jeg plutselig tatt spranget fra det 1800 tallets Brøttum med to selvmord ( les hengning ) samt et knivdrap med '' 9 sting mesteparten i hjertet ''  som min etterlatte stammor uttalte det på tinget i Ringsaker , men nok om det .

 

I mitt litterære verk så er jeg litt opptatt av å skildre også noen av livsoppgavene til mine da avdøde familiemedlemmer . Nå er turen da endelig kommet til IOGT og det voldsomme engasjementet innen avholds -  losjevirksomheten noen av mine avdøde familiemedlemmer ( nå ja ... de drakk seg nå iallefall ikke ihjel ) så voldsomt gikk inn i med liv og lyst . Det var da spesielt losje Fremgang på Lillehammer , min bestemor foresto et glødende engasjement i barnelosjen ; Liljekonvall .

 

Hun var av den oppfatning av at denne styggedommen måtte taes ved roten og da var jo de små et fantastisk sted å begynne mente hun . Hensikten helliggjør middelet mente hun , der hun forbannet denne styggedommen som var årsak til så mye både fortapelse og fattigdom . Vel en viss sannhet med modifikasjoner var det jo i det hun sa . Det var vel mangt et gardsbruk som forsvant i takt med styggedommen som forsvant ned i halsgapet på de som var så glad i det sterke ...........

 

Det var så gæli dette her at både min bestemor og min onkel nektet plent å drikke noe som ble servert og eventuelt hadde vært på ei flaske 

 

Min avdøde onkel drakk hverken surmjølk eller åt surdeigsbrød for disse produktene hadde jo vært inne i en slags kultur og gjæringsprosess , mente han .

 

Men nå til sak , i 1947 så foresto min avdøde onkel et revyinnslag i losje Fremgang sine lokaler på Lillehammer . Han var ikledd en hjemmelaget djeveldrakt , med horn i panna og sminket fjes ( se vedlagte bilde ) 

 

Under denne seansen så deklamerte han et poetisk innslag som de kalte for ; Kong alkohol , kong alkohol 

 

Kong alkohol ... Kong Alkohol 

 

Jeg bor i hver sjel som er svak her på jord 

 

Ta du en drink , bare en ?

 

Du er vel ikke redd ?

 

......................

 

Så er mitt spørsmål , er det noe som kjenner til dette fantastiske poetiske verket ? og som kunne tenke seg til å fremskaffe resten av dette til meg 

post-535-0-60002900-1457027701_thumb.jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan tenke meg, er å lete i lokalpressen på det aktuelle tidspunktet - Lillehammer Tilskuer eller Dagningen. Jeg har tidligere fått klaff med en henvendelse til Norsk visearkiv (- se denne tråden fra 2011), men dette arkivet er nå innlemmet i Nasjonalbiblioteket, så det kan jo tenkes at de kan hjelpe deg.

 

Forøvrig er ikke kampen mot alkohol av ny dato (- og heller ikke motstanden mot denne kampen...). Om en av mine forfedre, Engebret Jonsen Sollien ("Sollikongen"), het det ved hans begravelse i 1760 (Oppland fylke, Ringebu, Ministerialbok nr. 2 (1734-1780), Døde og begravede 1760-1761, side 330-331) :

 

NB! denne Mand lærte at læse i bog og gik frivillig i skole med andre børn da hand var over 56 aar gl., en Religieus Mand og stor brændeviins hader, inqvirerte derfor over alt, efterat brændev.brenden var forbudt, hafde øvrighedens assistence, men mge andres forfølgelse'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg kan tenke meg, er å lete i lokalpressen på det aktuelle tidspunktet - Lillehammer Tilskuer eller Dagningen. Jeg har tidligere fått klaff med en henvendelse til Norsk visearkiv (- se denne tråden fra 2011), men dette arkivet er nå innlemmet i Nasjonalbiblioteket, så det kan jo tenkes at de kan hjelpe deg.

 

Forøvrig er ikke kampen mot alkohol av ny dato (- og heller ikke motstanden mot denne kampen...). Om en av mine forfedre, Engebret Jonsen Sollien ("Sollikongen"), het det ved hans begravelse i 1760 (Oppland fylke, Ringebu, Ministerialbok nr. 2 (1734-1780), Døde og begravede 1760-1761, side 330-331) :

 

NB! denne Mand lærte at læse i bog og gik frivillig i skole med andre børn da hand var over 56 aar gl., en Religieus Mand og stor brændeviins hader, inqvirerte derfor over alt, efterat brændev.brenden var forbudt, hafde øvrighedens assistence, men mge andres forfølgelse'

 

Tusen takk for tipset Tore , da er en forespørsel oversendt til Nasjonalbiblioteket 

 

mvh Bjørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.