Gå til innhold
Arkivverket

Kom hun egentlig ifra Holland - Johanne Margrethe Blondeau, f. ca 1794 i Holland


Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Ekteskap til:
Matheo Pisani
20. feb 1814

 

De levde ett omstreifende liv , var innom Holland, Tyskland, Larvik, Grønland/Kristiania før de endte opp i Bergen

 

 

Barn 1

Maria Catharina Kirsebom Pettersen (born Pisani)

Groeningen, Holland, Nederland
24. nov 1817

 

Barn 2

Joseph Constantin Pisani - Ler i Hannover, Germany Ca. 8. jan 1820

Barn 3

Johan Pisani - Larvik 22. feb 1822

 

Barn 4

Maria Louise Pisani - Kristiania 7. juni 1823

 

Barn 5

Jacob August (Postføreren) Pisani - Grønland, Kristiania 18. feb 1825

 

Barn 6

Marie Johanne Margrete  - Bergen 6. des 1827

 

Eneste indisiet jeg har på at hun kom fra Holland er denne artikkelen i Bergens Tidende -  http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sparing-ikke-av-det-gode-2411179.html

Og at første barn er født der.

 

Utdrag:

Postføreren i Lærdal
I Digitalarkivet under «Vigde i Bergen» 1816-1911 finner du Carl Jacob August Pisani, «artilleritrompeter». 3. oktober 1847 ble han og den 23 år gamle bergensjenten Anna Hansine Fløen viet i Årstad kirke. 22 år gamle Pisani var født i Christiania i 1825, foreldrene var gipsmaker Matheo Pisani og Johanne Margrethe Blondeau, han fra Italia, hun fra Nederland.

 

Tar også imot tips om søkerbaser i Holland hvis noen vet noe om det. Skulle svært gjerne funnet hennes aner

 

På forhånd takk

 

Mvh

Ivar

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:X17Z-N2Y

 

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:X17Z-N2B

 

 

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har sett innføringen av fødselsmeldingen i folkeregisteret i Groningen 1817 ved å søke i WieWasWie. Der går det fram hvem Pisani var, og hvem som bevitnet det (arbeidskolleger), dessuten hvor han bodde i byen. Ikke så mye om moren (som vanlig...) 
Folkeregisteret i Nederland ble opprettet i 1811.
 

Jeg søkte på navnet Pisani og Blondeau. Tretten forekomst av navnet Pisani. kun ett på navnet Blondeau. Det at moren hadde nederlandske fornavn er ikke et bevis for at hun opprinnelig var nederlandsk. Man brukte gjerne å oversette navn. Så heter Pisani i dette dokument Matteus, mens han i utgangspunkt ble vel døpt med navnet Matheo.
 

Kan Pisani bety at han kom fra Pisa? Jeg har en del erfaring med å søke i Italiën, og i denne forbindelse må man ta med at området i Ticino var en del av den italienske kultur og at mange gipsmakere kom derifra (i tillegg til skorsteinsfeiere).

 

Navnet Blondeau forekommer i dag i Nederland men særlig i den tidligere koloni N-O Indië (Indonesia).

På hjemmesiden til Centraal Burau voor Genealogie fant jeg en henvisning til Vest-Flandern (Belgiën) 
R.A Blondeau, forfatter for "Geslacht Haringe en Roesbrugge-Haringe. De eerste landelijke apotheker van West-Vlaanderen".

 

Og for å holde oss i regionen Groningen:
Jean Baptiste Antoine Blondeau (1784-1854) forekommer i "Naamlijst van leden der rechterlijke macht, leden van het openbaar ministerie en griffiers" fra Domstolarkiv for Friesland 1811-1999. At denne Jean Baptiste Blondeau var i 1811 virksom som dommer har å gjøre med at Nederland var en del av det napoleontiske Frankrike og at franske lover var gjeldende (helt il 1814/1815)

 

Søk også på Rijksarchief België, der fant jeg 1586 personer med navnet Blondeau, mange fra Øst-Belgiën (Wallonie) og nyttige henvisninger til regionale arkiv.
Mye fransk tekst.

 

Bonne chance et bon succès

JanM

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan

 

Jeg er veldig takknemlig for at du vil dele din viten med meg

 

Vedrørende gipsmaker Matheo Pisani så var han født i San cassiano di controni, Bagni de lucca, Italy den 21 sep 1778. 

Foreldre:

Guiseppe Spurio Di Pisa fra Lucca f. ca 1743 gm. Caterina Spurio Di Pistoia f ca. 1740 (vet ikke om hun kommer fra samme området)

Videre har jeg ikke kommet her. Italiensk er ikke min sterke side :)

 De Lucca - Lucca er vel en by i Italia som ligger nordøst for Pisa, så der har du helt rett

 

Angående Margrethe Blondeau så ser det verre ut ja. Jeg er  ikke engang sikker på om norske "skrivere" har stavet navnet rett. Ett sted var det stavet Londo.

 

Pratet med noen Hollandske venner igår og de sier det samme som deg vedrørende folkeregister/registreringer først startet tidlig på 1800 tallet.

I Hannover i Tyskland hadde de kun registrering - fødsel til sønnen Joseph Constantin Pisani - Ler i Hannover, Germany Ca. 8. jan 1820.

Ser også at fornavnet Johanne ikke er brukt ved fødsel i Groeningen , kun Margaretha.

 

Men takk for gode opplysninger og gode tips, og tar gjerne i mot hjelp om det er mulig å komme videre på den Italienske grena.

 

Mvh

Ivar

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter nevner disse barna:

 

" Barn 1

Maria Catharina Kirsebom Pettersen (born Pisani)

Groeningen, Holland, Nederland
24. nov 1817

 

Barn 2

Joseph Constantin Pisani - Ler i Hannover, Germany Ca. 8. jan 1820

Barn 3

Johan Pisani - Larvik 22. feb 1822

 

Barn 4

Maria Louise Pisani - Kristiania 7. juni 1823

 

Barn 5

Jacob August (Postføreren) Pisani - Grønland, Kristiania 18. feb 1825

 

Barn 6

Marie Johanne Margrete  - Bergen 6. des 1827 "

 

----

 

Legger inn barna som ble døpt i Bergen,da det  ser ut til at trådstarter ikke har funnet alle.

 

Døypte i Bergen 1816-1894

 

 

7990 7 1828 3012 Domkirken   Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato

 

23957

Barn   Marie Johanne Magreta   k   0612

 

23958

Far Gibsmager Matheus Pisani   16-17  

 

23959

Mor   Johanna Magreta Londo

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011816&gardpostnr=7990&personpostnr=23958&merk=23958#ovre

 

----

 

9314 101 1830 0808 Domkirken   Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato

 

27929

Barn   Marie Magdalene   f   2307

 

27930

Far Gipsmager Matheus Pesani   15-65  

 

27931

Mor   Johanne Magrete Londe

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011816&gardpostnr=9314&personpostnr=27930&merk=27930#ovre

 

----

 

10532 88 1832 1908 Domkirken   Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato

 

31583

Barn   Elisabeth   f   2507

 

31584

Far Gibsmager Mathaio Pisani   11-201  

 

31585

Mor   Johanna Margrethe London

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011816&gardpostnr=10532&personpostnr=31584&merk=31584#ovre

 

----

 

  Lp.nr. År Døypt Kyrkje/sokn 12452 6 1835 2112 Domkirken

 

  Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato

 

37342

Barn   Marie Josephine   f   2911

 

37343

Far Gibsmager Matheo Pisani   11-201  

 

37344

Mor   Johanne Margrethe London

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011816&gardpostnr=12452&personpostnr=37343&merk=37343#ovre

 

----

 

Lp.nr. År Døypt Kyrkje/sokn 13134 103 1836 1408 Domkirken   Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato

 

39388

Barn   Constanse Rebecha   f   3007

 

39389

Far Gibsmager Mataio Pisani   15-76  

 

39390

Mor   Johanna Margaretha London

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011816&gardpostnr=13134&personpostnr=39389&merk=39389#ovre

 

----

 

14363 92 1838 2207 Domkirken   Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato

 

43070

Barn   Carlau Andreas Julio   m   0107

 

43071

Far Gibsmager Matheus Pisani   11-201  

 

43072

Mor   Johanna Margrethe Londo

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011816&gardpostnr=14363&personpostnr=43071&merk=43071#ovre

 

----

 

Lp.nr. År Døypt Kyrkje/sokn 15875 11 1840 0803 Domkirken   Rolle Stilling Førenamn Etternamn Kjønn Bustad Fødd dato

 

47604

Barn   Sjuwanni Dominico   m   1302

 

47605

Far Gibsmager Matheus Pisani   11-20  

 

47606

Mor   Johanna Margrethe London

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=dp12011816&gardpostnr=15875&personpostnr=47605&merk=47605#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Ann-Mary

 

Her var det noen "ny" ja. Ser også Etternavn - London er brukt - Johanna Margrethe London, så her er det ikke godt å vite hva som er det rette. 

Lurer på om de flyttet til Oslo på sine eldre dager, men finner ikke dødsannonser.

 

Men har denne fra folketelling i 1865, da er Johanna 72 år,  - http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038027012294

 

 

 

Barn   Sjuwanni Dominico   m   1302 - skal nok være Giovanni, så det var mange rare skrivemåter

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallprotokollen Oslo, 25 okt 1872, Enkemadam Johanne Margrethe Pisani, 79 år gml. Øverst høyre side:

 

Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll A 8 , 1870-1874, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25423/152/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081219320152.jpg

 

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anmerkningen lyder: Efterlader 10 myndige Børn hvoraf flere Fraværende. Hendes Efterladenskaber tilstrækker ikke Begravelsesudgifterne efter Opgivende af Maler Chr. Kahrs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der Ann-Mary, Linda og Gunnar.

 

Mange takk for nyttige opplysninger, det er utrolig hva dere klarer å finne frem

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne mens jeg søkte på nettet. 

 

In 1817 the two italian plastermakers, Matteo Pisani and Costantino Fabbri, lived in Groningen. Matteo Pisani was married to Johanna Margretha Londo from Kampen. I am looking for information about these two italians boys. Where did they come from and how long did they stay in Groningen? Only clue so far is the birth of Pisanis daughter, Maria Catharina Pisani b. 24.november.1817 in Groningen. Also Matteo Pisani is mentioned in a book by Aart Heering, but I think he has used the same source.

Can anyone help?

Antoni Pisani

 

 

Mulig jeg kan finne noe i boka til Aart Heering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som forsker på  samme familie.

----

 

Date: 2014/02/21 22:22:39
From: Uschi Boes <uschi.boes(a)...

Hi Linda,

in the Catholic family book of Leer vom 1679 - 1900 (Ortsfamilienbuch), a book which isworked out in accordance with the church books I found under No. 2229:

*Matheus Pisani*, ex Italia oo 20.2.1819 Leer "Dispensati in Bauis ab anplissimo groeningensicopulati sunt" (Johannes Dado; Catharina Knese)
*Johanna Margaretha Loudo*, ex Campis, fidei nostro professione praemissa

Child:
Josephus Constantinus * 8 ~ 10.1.1820 Leer
(Constantin(us) Fabri: Josephus Kirchner)
(Matheus Pisani - Johanna Margaretha Loudon)

That is all I found there. Perhaps you should contact the church in Leer St. Michael
Kath. Pfarramt St. Michael

Lutherischer Schulgang 4
26789 Leer (Ostfriesland) <http://web2.cylex.de/branchenbuch/Leer.asp>
Niedersachsen

Telefon:
(0491) 2622
Fax:
(0491) 9250189


or the Upstalsboom Gesellschaft in Aurich,

*Upstalsboom-Gesellschaft für historische Personenforschung
und Bevölkerungsgeschichte in Ostfriesland e.V.*

Fischteichweg 16 , 6603 Aurich

E.Mail : mail(a)... <mailto:mail(a)...

Tel. : 04941-967878 (nur Freitags)
Fax: 04941-967957

That is a genealogical club, who publish these family books. You don't have to be a member toask them. Do it directly, not via mailing list.

I hope it helps.

Greetings
Uschi (from Bremen/Germany)




Am 20.02.2014 20:02, schrieb Linda Helen Viste:

Hi:)


I wounder if you could help me trace my anchestors in Leer for me?

My 4 grandfather emigrated from Italy to Groningen in Netherland, from

Groningen to Leer, and from Leer to Norway, where they settled down:) He

married Johanne Margrethe Blondeau (Londo) from Kampen in Groningen.

I have heard that they married 20.02.1819 in Leer...

I can not find any information or marry sertificate, that could confirm

that this is right, thats why

i conntact you, maybe you could help me.

??..

I also want to know if Johanne's surname is Blondeau or Londo, and what her

parentes name was, the same with Matheos parents....

Hope you can help me..


Regards

Linda Helen Viste

______________________________________________


Hannover-L mailing list

Hannover-L(a)...


 

 

http://list.genealogy.net/mm/archiv/hannover-l/2014-02/msg00030.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fant ett svar på forespørselen du fant Linda :

 

http://www.cookcounty.genealogy.com/forum/regional/countries/topics/netherlands/2176/

 

Dessverre så virket ikke linken som ligger i innlegget

 

 

 

 

Dette kan være slekta hennes:  http://www.wikitree.com/genealogy/LONDO

 

 

 

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg forstår ikke helt hva problemet er med Johanna Margrethe Blondeau's navn.
Har noen av de som har lagt inn kommentar virkelig sett dokumentet fra Burgelijke Stand (folkeregisteret) i Groningen? Der står det helt tydelig at dama heter Blondeau.
Det er godt mulig at senere byråkrater hadde problemer med å tyde navnet, men denne her byråkraten i Groningen skrev det helt tydelig: BLONDEAU. Jeg tror også at Matheo Pisani, som kunne skrive (og lese?) ville ha korrigert navnet hvis det var feilskrevet.
 

Så til hennes eventuelle fødsel i Kampen, som ikke ligger i fylket Groningen, men i Overijssel.
Igjen har jeg søkt i WieWasWie og spesifisert på byen Kampen. Der forekommer navnet Londo (faktisk mange) men ingen post om Johanna Margrethe/Margaretha Londo. Hvis hun var født før 1811 (da folkeregisteret ble påbegynt) ville kanskje hennes vielse i Kampen med Pisani blitt registrert der i perioden 1811-1817.
Vielsen er for øvrig heller ikke registrert i Groningen.

Jeg tror at navnet Londo er et blindspor.

Navneinstitutt i Nederland (Meertens) forklarer navnet Blondeau som opprinnelig fransk, som kom til Nederland via kolonien N-O Indiën. Som kunne bety at den opprinnelige franske Blondeau reiste på eget initiativ til N-O Indiën og fikk etterslekt der.
 

Som jeg tidligere har skrevet forekommer navnet også i Øst-Belgiën, og igjen: Nederland og Belgiën var på denne tiden forenet som ett kongerike, først under Napoleon og etter 1815 som bufferstat nord for Frankrike - til 1831. Så folk som reiste fra Belgiën til Nederland var ikke som innvandrer å regne.

 

Jeg må korrigere min tidligere utsagn. Navnet Blondeau forekommer i hele 21 tilfeller i (BS) folkeregisteret.

 

Hilsen JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Digitale Bronberwerkingen voor Nederland en België fant jeg ytterligere bekreftet at slekten Blondeau hadde "etablert" seg i Groningen.

Tre notater:
1817: Johanna Margaretha Blondeau, fødselsakt 978.

1796: Vielse 4 januar i Rømerskatolske kirke i Groningen: George Blondeau & Maria Joseph(ine) le Brun. Vielses dokument 124/625.

1918 Dødsfall 16 januar i Acadermisch Ziekenhuis i Groningen. Fru Eugenie Beauchamp, 76 år, enken etter Blondeau, bosatt i Douai i Frankrike.
Datter av Felix Beauchamp (dokument 1918/1759).

Jeg kunne ville tro at George Blondeau og Maria le Brun var foreldre til Johanna Margretha Blondeau.
Og at slekten hadde relasjon til Frankrike, om ikke Douai, så i hvert fall et sted i omgivelsen. Var Eugenie Blondeau på besøk hos sin familie i Groningen da hun døde?
 

JanM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan

Jeg tror du har gode poeng vedrørende Blondeau. I de eldste registreringene vi har funnet så er navnet skrevet Blondeau ,langt senere Londo og London. Har jobbet med hollendere og i Holland i mange år, og vet at om en hollender eller tysker sier Blondeau/Londo, så vil det uttales totalt forskjellig. Hvis hun derimot snakket fransk/belgisk så kunne det sikkert oppstå misforståelser.

 

En annen interessant sak her er at hun har 2 barn med navn Maria og 3 med navn Marie, første datter er Maria, det kan tyde på at moras navn var Maria/Marie.

 

Hennes navn Johanna Margaretha kan jo også være "oversatt" fra fransk - Jehanne/Jeanne -   Marguerite

 

Ellers  virket det som slekta i Norge var bevist på hvor foreldrene kom fra:

 

http://fotomuseum.bergen360.no/-/image/show/1970360_postfoerer-pisani?ref=checkpoint

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_sogn_og_fjordane/fylkesleksikon/5767546.html

 

Mvh

Ivar

 

En artig artikkel om sønn til Matheo - http://www.bryggja.no/index.php?sid=2&eid=5&spid=268&f=08050120&id=3001&mid=010c10

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salut Ivar, med de siste informasjoner er saken klar, eller?

 

George Blandeau er helt sannsynlig faren til Johanna Margeretha (=Jeanne Marguerite?) og familien stammer fra Frankrike. Douai ligger i N-V Frankrike, like under den belgiske grensen og ikke langt fra byen Poperinghe, hvor min slekt stammer fra. Der er det sikkert en societe historique locale som man kan kontakte.
 

Det er vel mulig å forske i Toscane også.

JanM
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei,

 

Jeg tror dere er litt på ville veier her. Eller, jeg er sikker på at dette er galt. Hustru av Matteo Pisani fra San Cassiano di Controne i Italia het Johanna Margretha Londo, og er født i Kampen, Holland (døpt søndag 7. februar 1797). Hennes foreldre var Pieter Londo og Lowise Heisink.

 

Dere nevner navnskikker også: katolsk tradisjon på den tiden var at første sønn fikk farfars navn, første datter farmors navn, andre sønn morfars navn og andre datter mormors navn etc: de eldste døtrene til Matteo og Maria Catharina og Marie Louise - etter farmor og mormor.

 

Antoni   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg tror dere er litt på ville veier her. Eller, jeg er sikker på at dette er galt. Hustru av Matteo Pisani fra San Cassiano di Controne i Italia het Johanna Margretha Londo, og er født i Kampen, Holland (døpt søndag 7. februar 1797). Hennes foreldre var Pieter Londo og Lowise Heisink.

 

Dere nevner navnskikker også: katolsk tradisjon på den tiden var at første sønn fikk farfars navn, første datter farmors navn, andre sønn morfars navn og andre datter mormors navn etc: de eldste døtrene til Matteo og Maria Catharina og Marie Louise - etter farmor og mormor.

 

Antoni   

 

 

Hei Antoni

 

Dette var gode nyheter. Man blir litt forvirret når en ser alle de forskjellige skrivemåter av navnet hennes som er brukt både i Norge, Tyskland og Holland

Kan jeg spørre om det finnes dokumentasjon - kirkebøker etc ?

 

Kan du være snill å kontakte meg privat - ivarm55@gmail.com.

Jeg har noen spørsmål vedrørende min tilknytning til Pisani slekta som du gjerne kan hjelpe meg med

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da finner jeg følgende på en Hollandsk side uten at jeg har klart å dokumentere noe av det det enda.

 

Peter Londo døpt 22.02.1750 i Kampen Overijssel    - gift med Louisa Heijsink

 

Foreldre til Peter:

 

Hubert Londo og Lammigje Jans

 

Bror til Peter:

 

Hendrik Londo 1744 - 1805

 

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endel nye opplysninger vedrørende familien Londo/Heijsink, men usikker på om noen her har interesse av det.

 

 

Hvis noen mot formodning har interesse , så gi ett ord slik at jeg kan kan starte en ny debatt. 

 

Denne debatten har feil i overskrift og også i generelle betraktninger/kilder i hht Antoni Pisani,  og det tar jeg selvfølgelig til etterretning.

 

 

(Enn så lenge har jeg ikke fått dokumentasjon på at så er tilfelle)men stoler på at Antoni eller andre kommer med dokumentasjonen,  når han/de får tid/anledning

 

 

 Inntil den tid så anser jeg denne debatten som avsluttet såfremt det ikke er slekt eller bygdebok forfattere som ønsker å gjøre bruk av de opplysninger jeg innehar allerede  nå, eller hva som eventuelt vil komme fra mine venner i Holland som nå er engasjert i Londo/Heijsink prosjektet.

.

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.