Gå til innhold
Arkivverket
Stina Gundersen

Ødegaard eller Ødegaardplass? i Eiker fra 1801

Recommended Posts

Stina Gundersen

Hei

 

Har noen kjenskap til gårder i Eiker? Av Kirkebok for Eiker 1819 finner jeg oppført at foreldre til Jens Andersen har oppholdsted Ødegaard eller Ødegaardplass? Litt utydelig. http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051109020445.jpg  Når jeg forsøker å gå litt mer tilbake kan jeg ikke finne noen folketelling for denne eiendommen fra 1801. Har jeg tolket teksten riktig i kirkeboken? Er det noen som har kjennskap til eiendommer i Eiker fra den tiden?

 

Vennlig Hilsen Stina Gundersen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Erik Berg-Hansen

Besvarer ikke det egentlige spørsmålet:

 

Foreldrenes vielse:

 

  http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vi06241814&gardpostnr=113&personpostnr=226&merk=226#ovre

 

Jens konfirmert:

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=kf06241828m&gardpostnr=566&personpostnr=1501&

merk=1501#ovre

 

 

Mulig at det står N S F?

 

Dåpen i klokkerboka:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8491&idx_id=8491&uid=ny&idx_side=-50

 

 

Goro's familie i 1801:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058275006497

 

 

Gårdsnavnet Ødegården forekommer nok flere steder, men iallfall i Bakke sogn i Øvre Eiker.

 

 

 

Jon Erik

 

 

 

 

 

 

Endret av Jon Erik Berg-Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Mamen

Jeg så på matrikkelen fra 1838. Der fins nr 145 Ødegaarden, innimellom flere Aas-gårder. I Bingen finnes Ødeskougen, men det er anført at brukene kalles Ødegaarden. Siden Jens er døpt i Haug kirke, tror jeg mest på den første av disse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Stina Gundersen

Hei

 

Takk for hjelp. Når jeg søker på eiendommer finner jeg 3 stykk med navn Ødegaardseie (husmannsplasser) i Nedre Eiker under Haug/Fiskum/Bakke. Jeg finner ikke referanser til disse plassene i folketellingen av 1801. Det virker som om folketellingen av 1801 i Buskerud ikke har registrert plassene under egne navn men under gårdene de lå under. Siden moren vokste opp på husmannsplass under Houg prestegård er det sannsynlig at den geografiske plasseringen stemmer. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.