Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale 4/3-2016


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

I dag er følgende publisert:


  • De såkalte Følkersam-diplomene i Riksarkivets diplomsamling. Disse diplomene er tatt ut av privatarkiv nr. 327 i Riksarkivet, Frantz Wilhelm Følkersam, og er i hovedsak hjemmelsbrev til Følkersams eiendommer i Østfold, Vestfold og Sør-Trøndelag. Diplomene er fra perioden 1435-1728.
  • 10 emigrantprotokoller for Kristiansand fra perioden 1873-1927. Disse protokollene er fra tidligere søkbare i databasen "Emigranter over Kristiansand 1873-1930".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert og tusen takk!

 

Det bør vel også legges til at Følkersam-diplomene i sin tid ble gitt i gave til Riksarkivet i forbindelse med åpningen av det nye bygget på Sognsvann. Om jeg ikke husker helt feil, så er det også utarbeidet regester til diplomsamlingen. Dette er kanskje noe som kan integreres digitalt etter hvert.

 

Jeg fortsetter å fascineres over hva som nå blir gjort tilgjengelig av eldre materiale tidligere forunt de få spesielt interesserte.

 

Mvh Are

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør vel også legges til at Følkersam-diplomene i sin tid ble gitt i gave til Riksarkivet i forbindelse med åpningen av det nye bygget på Sognsvann. Om jeg ikke husker helt feil, så er det også utarbeidet regester til diplomsamlingen. Dette er kanskje noe som kan integreres digitalt etter hvert.

 

Regestene er skanna sammen med hvert enkelt diplom, hvis det er det du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian,

 

Ja, der ser du. I det det var sent på natt her ved stillhavskysten, så klikket jeg meg ikke langt nok inn ved de første øyekast. Meget leveringsdyktige saker. Tingene er på plass til og med før man ber om de. :-)

 

Det særs interessante ved å legge ut en brevsamling som dette, er at det gis en bedre forståelse av hvilke brev som var samlet omkring år 1700 for å kunne utgjøre en god nok hjemmel til angjeldende eiendommer. Således utgjør samlingen et interessant tidsbilde.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.